
Data wydania: 3 grudnia 1999
Trzecia odsłona bestsellerowego cyklu gier firmy id Software i jeden z najważniejszych tytułów w historii sieciowych strzelanin FPS. Największym wyróżnikiem Quake III: Arena jest fakt, że po dwóch poprzednich odsłonach cyklu, przeznaczonych zarówno do zabawy w trybie multi-, jak i single player, deweloperzy postanowili skoncentrować się całkowicie na aspekcie sieciowej rywalizacji pomiędzy graczami.
GRYOnline
Gracze
Steam
Quake III: Arena to trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii strzelanin FPS, która zrewolucjonizowała i na zawsze odmieniła oblicze gatunku. Deweloperzy ze studia id Software postanowili odejść od dotychczasowej formuły rozgrywki i skoncentrować się w całości na trybie rozgrywki wieloosobowej. Gra ukazała się w roku 1999 na komputerach osobistych (Windows, Linux i Macintosh), zaś rok później doczekała się również konwersji na konsolę SEGA Dreamcast.
Ze względu na specyfikę produkcji, warstwa fabularna Quake III: Arena została jedynie delikatnie zarysowana. W grze wcielamy się w role największych wojowników wszech czasów, którzy ku uciesze rasy Vadrigar rywalizują ze sobą na specjalnie zaprojektowanych arenach.
Pod względem mechaniki, rozgrywka w Quake III: Arena nie odbiega w sposób znaczący od tego, co oferowały w trybie wieloosobowym poprzednie odsłony serii. Zabawa toczy się tu w znacznie szybszym tempie niż w Quake’u II, choć nie tak szybkim jak w jedynce. Do dyspozycji graczy oddano arsenał dziewięciu dobrze zbalansowanych broni: Gauntlet, Machinegun, Shotgun, Grenade Launcher, Rocket Launcher, Lightning Gun, Railgun, Plasma Gun oraz potężny BFG 10K, przypominający podobny model z serii Doom. Bronie pojawiają się w regularnych odstępach czasu w określonych punktach mapy, a każda z nich sprawdza się najlepiej w innych warunkach rozgrywki. W przypadku śmierci gracz traci posiadane aktualnie bronie i odradza się z dwiema losowymi giwerami o stosunkowo niskiej sile rażenia.
W grze nie zabrakło oczywiście typowych dla serii power-upów, które przywracają określoną ilość zdrowia lub pancerza, na pewien czas zwiększają prędkość poruszania się czy siłę broni, a także zapewniają niewidzialność, zdolność teleportacji lub latania, a nawet czasową nieśmiertelność. Jedną z głównych innowacji jest możliwość zdobywania podczas walki rozmaitych odznaczeń, przyznawanych za efektowne akcje, np. przejście mapy na jednym życiu czy określoną liczbę trafień lub fragów z rzędu.
W odróżnieniu od poprzednich odsłon cyklu, Quake III: Arena koncentruje się przede wszystkim na rozgrywce wieloosobowej. Wśród dostępnych trybów zabawy znalazły się: Free for All (FFA) – czyli klasyczny deathmatch, w którym każdy z graczy walczy na swoje konto, Team Deathmatch (TDM) – drużynowa odmiana FFA, Tournament – pojedynek dwóch graczy, oraz Capture the Flag – gdzie celem dwóch drużyn jest przejmowanie flag przeciwnika przy jednoczesnej obronie własnych. W zależności od trybu rozgrywki, bawić się może jednocześnie do 16 graczy.
W Quake III: Arena znajdziemy także opcję zabawy dla jednego gracza, czyli serię potyczek z kierowanymi przez sztuczną inteligencję botami. Zabawa podzielona jest na siedem etapów o rosnącym stopniu trudności, a dostęp do kolejnych uzyskujemy po przejściu wszystkich map na danym poziomie. Całość uzupełnia tryb skirmish, czyli potyczka z botami, w której możemy dowolnie modyfikować parametry rozgrywki.
Podobnie jak w przypadku wcześniejszych dzieł studia id Software, oprawa graficzna Quake III: Arena stoi na bardzo wysokim (jak na koniec lat 90.) poziomie, choć kolejna generacja autorskiego silnika id Tech 3 nie niesie już ze sobą tak wielkich zmian, jak w dwóch pierwszych częściach cyklu. Bez zmian pozostała typowa dla serii stylistyka map, łącząca elementy gotyku i nowoczesnej technologii. W porównaniu do poprzedniczek, całość odznacza się jednak sporym minimalizmem oraz znacznie żywszą kolorystyką.
Niewątpliwym atutem Quake’a III jest tradycyjnie otwarta architektura gry, pozwalająca graczom na tworzenie własnych modyfikacji. Na wyróżnienie zasługuje też znakomita oprawa audio, z lektorem komentującym wydarzenia na arenach oraz prawdziwie energetyczną ścieżką dźwiękową, na której tym razem znalazły się utwory grup Sonic Mayhem oraz Frontline Assembly.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:



12GRY
Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS-ów), wykreowana przez studio id Software jako rozwinięcie pomysłów z gier Doom i Doom II. Cykl zyskał uznanie wśród graczy przede wszystkim ze względu na znakomitą oprawę wizualną oraz rozbudowany tryb multiplayer.
Recenzja GRYOnline
Wydając Quake III Arena, id Software postanowił dokonać małego przewrotu w światku strzelanek FPP i po raz pierwszy wypuścił grę stworzoną głównie z myślą o trybie wieloosobowym.
Aktualizacja: 18 kwietnia 2012
Autor niniejszego poradnika zawarł w nim między innymi opis wszystkich dostępnych w grze map, listę broni, zbroi, dopałek, i innych przedmiotów na które możemy natknąć się podczas „fragowania” i nie tylko.
29 października 2023
W 1999 roku było może mniej gier rozpoczynających kultowe serie popularne przez następne dekady, ale na pewno nie zabrakło ponadczasowych hitów. Oto nasza subiektywna lista retro 10 najlepszych gier 1999 roku.
15 lipca 2019
Doom, Quake, Unreal Tournament. Te gry zdefiniowały gatunek, pokolenie graczy i wymusiły skok technologiczny. Świat poszedł do przodu, pojawili się nowi zawodnicy, a dawni rewolucjoniści nie do końca odnajdują się w nowej rzeczywistości i wymierają.
1 lipca 2018
Targi E3 pokazały, że deweloperzy odkurzają stare serie, takie jak Devil May Cry czy Beyond Good & Evil. Postanowiliśmy więc przypomnieć te tytuły, których rebootów lub kontynuacji wciąż wyglądamy – z coraz mniejszą z każdym rokiem nadzieją.
Studio Nightdive mogło zasugerować, że pracuje nad remasterem klasycznego FPS-a Quake III: Arena, ale najwidoczniej tak nie jest.
gry
Adrian Werner
13 sierpnia 2025 13:00
Bethesda ogłosiła, że w czasie konwentu QuakeCon at Home udało się zgromadzić ponad 20 tysięcy dolarów na cele charytatywne. Z tej okazji każdy, kto w miniony weekend zalogował się na konto w launcherze Bethesda.net, otrzyma za darmo grę Quake 3.
promocje
Agnieszka Adamus
10 sierpnia 2020 09:53
John Carmack, jeden ze współzałożycieli id Software, zapewnił w rozmowie z serwisem Eurogamer, że studio nie zapomniało o marce Quake. Producent przyznał, że obecnie nie trwają prace nad następną grą z serii, ale wiele osób w studiu chciałoby ją stworzyć. Zdaniem Carmacka, Quake 5 mógłby odejść od tematu Stroggów znanych z „czwórki” i wrócić do mrocznych klimatów w stylu Cthulhu.
gry
Szymon Liebert
18 czerwca 2011 12:28
Wielbiciele wszelakiej maści retrospekcji nie mogą ostatnio narzekać na brak materiałów. W ubiegłym tygodniu firma Blizzard wypuściła film dokumentujący jej historię. Natomiast dzisiaj zapraszamy Was do obejrzenia materiału podsumowującego działalność id Software – kolejnego zasłużonego producenta gier komputerowych.
pozostałe
Mateusz Kądziołka
14 marca 2011 11:59
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o premierze drugiego dodatku do gry Alan Wake, zmiana w działalności grupy NPD, wycofaniu ze sprzedaży OutRun Online Arcade, a także plotkach o nowej grze studia Rockstar San Diego. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
13 października 2010 15:50
Z okazji trwającej właśnie imprezy QuakeCon 2010 przygotowano specjalne promocje dla użytkowników Steama, którzy w najbliższym czasie mogą taniej kupić wybrane gry z portfolio id Software i partnerującego studia Bethesda Softworks.
gry
Marcin Skierski
13 sierpnia 2010 11:27
W nieciekawej sytuacji znalazło się Threewave Software – ekipa, która uczyniła z Capture The Flag standard w sieciowych grach FPS. Firma znalazła się na skraju upadłości i jej przyszłość maluje się w czarnych barwach.
gry
Adrian Werner
6 grudnia 2009 10:00
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dzisiaj w menu: nowa odsłona muzycznego Lips, demo Bayonetty, premiera DOFUS 2.0, 10 lat Quake III Arena i 15 lat PlayStation, 6 milionów Wii w Wielkiej Brytanii i inne. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
4 grudnia 2009 13:10
W Grapevine w Teksasie kończy się dziś QuakeCon 2009, największe święto fanów id Software, serii Quake oraz kilkudniowych imprez związanych z graniem w rozmaite shootery. Aby poczuć klimat tego wydarzenia warto przeglądnąć dostępne w sieci galerie.
gry
Maciej Śliwiński
16 sierpnia 2009 12:30
ZeniMax Media, firma utworzona w 1999 roku przez Chrisa Weavera oraz Robera A. Altmana (założycieli Bethesdy), poinformowała o przejęciu znanego studia id Software, odpowiedzialnego za sporo ponadczasowych hitów. Twórcy Wolfensteina 3D, Dooma i Quake’a dołączyli więc do silnej drużyny, składającej się przede wszystkim z odnoszącego bardzo duże sukcesy wydawcy Bethesda Softworks.
pozostałe
Szymon Liebert
24 czerwca 2009 19:27
Popularne pliki do pobrania do gry Quake III: Arena.
gra Quake III: Arena - Tremulous v.1.2 beta - 20 marca 2017
patch Quake III: Arena - v.1.32 - 8 października 2002
mod Quake III: Arena - High Quality Quake (HQQ) v.3.7 test - 2 lutego 2020
gra Quake III: Arena - OAMM (OpenArena Mega Mod) v.3.3.0 - 2 grudnia 2024
mod Quake III: Arena - CZ45's Quake 3 Arena Expansion-mod v.2019 - 21 sierpnia 2019
mod Quake III: Arena - Q3A Reloaded HD-Overhaul v.1.3 - 30 marca 2022
mod Quake III: Arena - [TUP] The Unofficial Patch v.1.8 for Q3A v.1.16n - 11 maja 2021
mod Quake III: Arena - Dreamcast Map Pack v.6012019 - 20 kwietnia 2020
mod Quake III: Arena - The Dark Conjunction v.1.0 - 18 lutego 2018
mod Quake III: Arena - Military Forces Quake 3 - 15 maja 2016
Wymagania sprzętowe gry Quake III: Arena:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 266MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D.
Lista dodatków do gry Quake III: Arena:

Dodatek
15 grudnia 2000
Akcji
Oficjalny pakiet dodatków do sieciowej strzelaniny FPS Quake III: Arena studia id Software. Zgodnie z nazwą, rozszerzenie koncentruje się przede wszystkim na dopracowaniu aspektu rozgrywki drużynowej, dzięki czemu idzie ono znacznie dalej niż znany dotąd klasyczny tryb Team Deatmatch. Quake III: Team Arena wprowadza do rozgrywki dwa nowe tryby zabawy, takie jak Obelisk – polegający na zniszczeniu regenerującego się obelisku przeciwnika, oraz Harvester, w którym celem graczy jest dotarcie do obiektu znajdującego się w centralnym punkcie mapy, a następnie dostarczenie go do wrogiej bazy. Nowość stanowią tu również drużynowe power-upy, umiejscowione w bazie danego teamu i dostępne wyłącznie dla jego członków. Quake III: Team Arena oferuje ponadto kilka nowych map dla trybów Deathmath i Capture the Flag, a także odświeżony arsenał broni, w którym pojawia się ponownie kilka klasycznych narzędzi zagłady, takich jak chain gun, nail gun czy proximity grenade launcher.
Steam
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2530 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 3228 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Piotr Szczerbowski
Recenzent GRYOnline.pl
2001.05.28
Wydając Quake III Arena, id Software postanowił dokonać małego przewrotu w światku strzelanek FPP i po raz pierwszy wypuścił grę stworzoną głównie z myślą o trybie wieloosobowym.
Gla$$Walker
Gracz
2025.09.02
Aż łezka w oku się toczy jak się przypomną czasy jak się kompa zabierało i na lanie się robiło lobby
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.07.27
Orzech
Ekspert
2022.03.29
ereboss
Ekspert
2018.07.15
Maciej Kowalczyk
GRYOnline.pl Team
2016.05.06
Hauka Pretorianin
osobiście jestem fanem q2 i q4 ale III to też trzeba to przyznać kawał dobrej gry. za każdym razem ogrywam z wielką chęcią. a i sam multi też się trzyma, trzeba tylko zmienić kilka ustawień w pliku cfg
Fokcuf Pretorianin
Jedna z najważniejszych gier mojej młodości. Przed erą CS to grało się w sumie tylko w Quake i Unreal. Gra świetna zarówno na singlu z botami, które wtedy były naprawdę wymagające i jeszcze lepsza na multi. Swietny klimat, grafika, silnik itd. W konsoli dało się zrobić wszystko. Nawet zmusić grę by działa dobrze na Pentium 133mhz, 40mb ram i jakimś Voodoo. Trzeba było tylko wyłączyć wszystko w konsoli, łącznie z teksturami ;) Pamiętam śmieszne wojenki między dzieciakami. Jedni mówi Quake rules! Unreal dead! a drudzy odwrotnie xD
Vorightaun Pretorianin
Spoko, tylko eGladiatorów więc nie dla mnie ;-)
Quassar Centurion
Grałem w tą gre na turniejach lokalnych w kafejkach znakomita gra szkoda że sie nie przebiła pod e-sport a taki CS tak..
Bo gra ma bez porównania większy potencjał
Choć do największych wyjadaczy to chyba Gunz należy ale ta gra to już w ogóle nisz.