Data wydania: 27 maja 2021
Taktyczna, turowa gra RPG oparta na zasadach 5. edycji Dungeons & Dragons. Rozgrywka w Solasta: Crown of the Magister przypomina cykl Divinity: Original Sin - została opracowana tak, by imitować tradycyjne systemy fabularne. Twórcy wzięli przy tym pod uwagę takie czynniki jak trójwymiarowość map, oświetlenie czy rozmiar postaci. Tytuł został opracowany przez niezależne studio Tactical Adventures.
Gracze
Steam
Solasta: Crown of the Magister to taktyczna gra RPG, której akcja toczy się w uniwersum fantasy. Produkcja jest inspirowana klasycznymi, „papierowymi” systemami fabularnymi pokroju Dungeon’s & Dragons i opiera się raczej na mechanice niż na wciągającej fabule. Pod względem przebiegu walk tytuł przypomina nieco znaną serię Divinity: Original Sin. Za jego opracowanie odpowiadają deweloperzy z niezależnego studia Tactical Adventures (założonego przez byłego pracownika Amplitude Studios); jest to ich debiutancki projekt.
Podstawowa kampania – tytułowe Crown of the Magister – rozgrywa się w typowym uniwersum fantasy. Przed tysiącami lat elfie imperium Manacalon legło w gruzach za sprawą tajemniczego Kataklizmu, który zmienił świat nie do poznania. Plotki głoszą, że stały za tym knowania złego bóstwa...
Stworzona przez nas drużyna śmiałków otrzymuje zadanie zbadania sprawy zaginięcia jednej z ekspedycji, które regularnie zapuszczają się w ruiny elfiego cesarstwa w poszukiwaniu potężnych artefaktów. Sama opowieść jest raczej pretekstowa i nie zaprząta zbytnio naszej uwagi.
Solasta: Crown of the Magister jest taktyczną grą RPG, w której akcję obserwujemy z perspektywy izometrycznej. W czasie gry kontrolujemy drużynę złożoną z czterech bohaterów. Zabawę zaczynamy od stworzenia swojego zespołu. Produkcja oferuje dostęp do kilku odmiennych ras (np. ludzie, elfy, krasnoludy, niziołki) oraz klas postaci (wojownik, złodziej, kleryk oraz mag). Każda z nich posiada inne zdolności specjalne. Mamy też możliwość dostosowania osobowości i wylosowania statystyk.
Tytuł został opracowany w taki sposób, by możliwie jak najbardziej przypominać klasyczną, „papierową” grę RPG. Twórcy ze studia Tactical Adventures położyli nacisk na swobodę rozgrywki oraz trójwymiarowość map – w czasie gry możemy wspinać się i latać, co często pomaga zyskać przewagę nad przeciwnikami. Walka jest rozgrywana w systemie turowym, a sukces wymaga odpowiedniego stosowania talentów poszczególnych postaci. Istnieje też możliwość wykorzystywania elementów otoczenia – np. obalania kolumn lub fragmentów ścian czy niszczenia mostów.
Spore znaczenie mają też inne czynniki, takie jak oświetlenie oraz wielkość postaci. Możemy wykorzystywać światło w roli broni, ale czyniąc to, równocześnie zdradzamy pozycję swoich herosów, przez co wystawiamy ich na atak. Gra pozwala też wykorzystywać małych bohaterów przy eksploracji – są oni w stanie dostać się w miejsca, do których nie wejdą inni, co czasem bywa bardzo przydatne, ale może też narazić osamotnioną postać na śmierć.
Gra Solasta: Crown of the Magister posiada dość atrakcyjną, trójwymiarową oprawę graficzną. Projekty zarówno postaci, jak i lokacji są utrzymane w dość klasycznej stylistyce fantasy i przywodzą na myśl skojarzenia m.in. z podręcznikami do gier fabularnych (przede wszystkim wspomnianego już Dungeons & Dragons). Gra daje możliwość tworzenia i udostępniania innym własnych kampanii.
Autor opisu gry: Bartosz Świątek
Platformy:
PC Windows 27 maja 2021
Xbox Series X/S 5 lipca 2022
PlayStation 5 6 marca 2024
Xbox One 5 lipca 2022
Ograniczenia wiekowe: 16+
2GRY
Seria taktycznych gier RPG, opartych na zasadach Dungeons & Dragons. Cykl został wykreowany przez Tactical Adventures, czyli niezależny francuski zespół założony przez byłego pracownika firmy Amplitude Studios.
4 kwietnia 2025
Klasyczne gry fabularne wcale nie odeszły; gracze wciąż łakną rozbudowanego systemu rozwoju postaci i bogatej warstwy narracyjnej. Jeśli i Wy jesteście w tym gronie, zapraszamy na przegląd 12 najlepszych klasycznych gier RPG ostatnich 10 lat.
11 czerwca 2021
Wśród wyjadaczy izometrycznych RPG istnieją też ci, którym wielowątkowa fabuła jest potrzebna jak psu buty, a Baldur's Gate 3 traktują jak obrazę względem zasad Dungeons & Dragons. To dla nich powstało Solasta: Crown of the Magister.
Solasta 2 to kolejny tytuł zapowiedziany na gali The Game Awards 2024. Kontynuacja taktycznego RPG wkrótce otrzyma wersję demo.
gry
Jakub Błażewicz
13 grudnia 2024
Zapowiedziano Solasta: Palace of Ice, czyli następny dodatek do ciepło przyjętego oldskulowego RPG-a studia Tactical Adventures.
gry
Adrian Werner
12 marca 2023
Miłośnicy RPG-a Solasta mogą zacierać ręce, bowiem nadciąga nowy dodatek do gry. DLC Inner Strength zaoferuje m.in. kilka dodatkowych klas postaci.
gry
Kamil Kleszyk
25 września 2022
RPG Solasta: Crown of the Magister w końcu pozwala się bawić wspólnie ze znajomymi w trybie kooperacji. Gracze otrzymali też nowy dodatek oraz garść darmowych usprawnień.
gry
Jakub Błażewicz
15 kwietnia 2022
Kilka dni temu na Steamie oficjalną premierę miał tytuł Solasta: Crown of the Magister. Gra wyszła z wczesnego dostępu i trafiła w gusta graczy. Wygląda na to, że to świetny erpeg w stylu Wrót Baldura.
gry
Patryk Kubiak
1 czerwca 2021
Paryskie studio Tactical Adventures ogłosiło datę, w której jego taktyczny RPG, Solasta: Crown of the Magister, opuści wczesny na dostęp na Steamie i otrzyma aktualizację 1.0.
gry
Karol Laska
15 kwietnia 2021
Miniony miesiąc był pełny udanych premier w serwisie Steam. Poza dużymi debiutami pokroju Baldur’s Gate 3 czy Star Wars: Squadrons, sukces osiągnęły także małe produkcje indie, takie jak Teardown czy Noita. Nie zabrakło również polskiego akcentu w postaci gry Ghostrunner.
gry
Adrian Werner
25 listopada 2020
Studio Tactical Adventures zapowiedziało taktyczną grę RPG w klimatach fantasy, czyli Solasta: Crown of the Magister. Produkcja będzie finansowana dzięki zbiórce w serwisie Kickstarter, która niedługo się rozpocznie.
gry
Bartosz Świątek
26 czerwca 2019
Popularne pliki do pobrania do gry Solasta: Crown of the Magister.
Wymagania sprzętowe gry Solasta: Crown of the Magister:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-3570K 3.4 GHz / AMD FX-4300 3.8 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 950 / Radeon R9 285 lub lepsza, 30 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-7400 3.0 GHz / AMD Ryzen 3 1300X 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 590 lub lepsza, 40 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Lista dodatków do gry Solasta: Crown of the Magister:
Dodatek
25 maja 2023
RPG
Palace of Ice to fabularne DLC do gry RPG Solasta: Crown of the Magister. Rozszerzenie oferuje m.in. nową kampanię fabularną oraz rozbudowuje kreator postaci o dwie dodatkowe rasy. Nie zabrakło także nieznanych wcześniej potworów i przedmiotów.
Gracze
Dodatek
14 kwietnia 2022
RPG
Solasta: Crown of the Magister – Lost Valley to dodatek do turowego RPG opartego na zasadach 5. edycji Dungeon & Dragons. DLC wprowadza nowa kampanię fabularną.
Gracze
Lista małych dodatków do gry Solasta: Crown of the Magister:
DLC Primal Calling 4 listopada 2021
Średnie Oceny:
Średnia z 227 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 18287 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Daniel Burzykowski
GRYOnline.pl Team
2022.08.26
Widać średni budżet, ale nawet spoko D&D z dużą przewagą dość ciekawej walki. Ukończone w Xbox Game Pass na XSX w około 55 godzin.
mastarops
Ekspert
2021.12.05
Na początku mnie wciągnęło, głównie przez znajomy mi system D&D, pograłem parę godzin, ale walka jest zbyt powolna, wszytko w tej grze jest strasznie powolne i nie da się przyspieszyć - walki z kilkoma przeciwnikami potrafią trać ponad pół godziny, porażki stają się straszna stratą czasu. Fabuła i klimat nie wciągają na tyle, by się z tym pogodzić, są mocno przeciętne, podobnie aktorstwo.
Toril
Ekspert
2021.08.06
Ogromne rozczarowanie. Gra zawodzi na niemal wszystkich polach, nie wciąga a to co robi najlepiej i tak wypada poniżej przeciętnej.Zalety:1. W przypadku tak słabych gier zdarza mi się ocenić wyżej elementy które przy innych tytułach uznałbym za zrobione najwyżej średnio. Tutaj czymś takim jest walka i rozwój drużyny. Mam głęboko w rzyci jak szacowanego i wspaniałego systemu użyli twórcy, dla mnie jest ona po prostu średnia i sprawiała mi dużo mniejszą przyjemność niż jakakolwiek obecna w nowszych izometrykach. Było nawet gorzej niż w wielu indykach. Jeśli jednak kiedykolwiek jeszcze spróbuję przejść solaste to walka i rozwój postaci będą tego głównym powodem. Bo to jest jeszcze na akceptowalnym dla mnie poziomie.2. Często piętrowe obszary starć. Przeciwnicy mogą chodzić po ścianach a pola bitewne są bywają wielopoziomowe i wygląda to naprawdę dobrze. Choć tylko wyglądają bo z drugiej strony mechanika w prawie żaden sposób nie nagradza zajmowania wyższej pozycji. Bycie wyżej od przeciwnika nie daje właściwie niczego poza nieistotnym zasięgiem widzenia. Zaprojektowania takich fajnych miejsc starć bez zachęcania do zajmowania wyżej położonych obszarów, choćby poprzez zwiększenie/zmniejszenie szans na trafienie przeciwnika, to zmarnowanie potencjału. Coś mi się kojarzy, że chyba niziołek albo jedna klasa miała jakąś wynikającą z tego premię ale to zdecydowanie zbyt mało.3. Parę drobnostek. Czasami podczas tury przeciwnika możemy zdecydować czy użyć przeciwczaru. Na przykład przeciwnik chce zrzucić jednego z naszych towarzyszy a wtedy nasz mag, jeśli ma przygotowane odpowiednie zaklęcie, może użyć go by uchronić taką osobę przed bolesnym upadkiem. Fajne. Inną taką drobnostką jest podróżowanie po mapie świata. W tracie drogi widzimy dziennik w którym zapisywane są mające miejsce wydarzenia. Jeden z naszych towarzyszy wrócił z polowania, ktoś inny się modlił, inni jeszcze wdali się w kłótnie i tak dalej. Chętnie widziałbym coś takiego w innych grach, oczywiście odpowiednio rozbudowane bo tutaj komunikaty zaczynają się zbyt szybko powtarzać.4. Lokacje nie wyglądają najgorszej. Podobało mi się również to, że by dostać się do pewnych obszarów trzeba użyć odpowiednich zaklęć.Wady:1. Jeśli tak żałosna fabuła jest najlepszym co potrafią wymyślić twórcy to powinni oni całkiem z tego zrezygnować. Po co? Nie jest to przecież konieczny element gry.2. Postaci wyglądają tragicznie, mają też fatalną mimikę. Samo patrzenie na te twarze i sposób w jaki stoją w miejscu było męczące.3. Straszliwie słabe dialogi i nawet gorsze udźwiękowienie. Brak mi słów by opisać jak źle się tego słucha. Twórcy by oszczędzić zatrudnili chyba członków rodziny nie mających żadnego pojęcia o zarówno fantasy jak i grach komputerowych, bo gdyby chociaż sami podkładali głosy to nie wierzę by wyglądało to tak żenująco. Nie mogłem już później tego słuchać. A od członków naszej drużyny gorsi są nawet niektórzy NPCkowie. Poza tym w kreatorze postaci nie ma nawet trzech kobiecych głosów. Więc mając w drużynie trzy kobiety i jednego krasnoluda miałem do wyboru albo powtarzanie się albo wybór transwestyty. Tak przynajmniej jedna opcja dla mnie brzmiała.4. Zadania poboczne zwłaszcza te związane z naszymi towarzyszami.5. W najmniejszym stopniu nie wciąga, nie daje żadnych powodów by ciągnąć to dalej. Jedna z najgorszych rzeczy w którą grałem. Nie twierdzę, że nie ma gorszych gier ale zwykle udaje mi się takich uniknąć. A na Solaste dałem się nabrać.
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (18 287)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
zanonimizowany283992 Legend
Grę kupiłem bo chciałem sobie pograć w coś na DnD / pathfinderze a do BG3 nadchodzi duży patch z nowymi subclassami więc poczekam, a solasta przypomniała mi o swoim istnieniu na TGA. Oczekiwań właściwie nie miałem bo nie wiedziałem o tym tytule praktycznie nic (poza tym że czerpie z DnD5e).
To co uderza na początku to strasznie nierówna grafika i audio - widoki są ładne, postaci paskudne. Muzyka jest pasująca i przyjemna, ale voice acting momentami wywołuje żenadę - serio, czasami poziom studentów aktorstwa 1 roku. Ale jak już się przełknie fakt że gra nie zachwyci technikaliami to gra jest bardzo dobra.
Fabuła podstawki jest dość ciekawa (rasa o której myślano że jest zabobonem do straszenia dzieci nie tylko istnieje, ale i próbuje wkręcić się w rządy, poza tym wpadamy na prastary artefakt o którym nie wiedzą za wiele nawet najbardziej tęgie umysły) choć prowadzona za rękę. Nie ma tu możliwości rozwiązania questów na 6 sposobów jak w BG3, ale te questy które mamy często mają jakiś tam backstory i potrafią wciągnąć.
Walka podoba mi się bardziej niż w BG3, bo system opiera się na gridach które są bardziej przejrzyste, do tego wertykalność jest znacznie lepiej zrealizowana (spider walk / latanie to niebo a ziemia). UI który na początku wydawał się do dupy teraz mi się podoba bo jest po prostu bardzo przejrzysty, wszystko jest duże i czytelne, w porównaniu do BG3 gdzie czasem masz nasrane 55 ikon na małej części ekranu jest znacznie klarowniej.
Dodam też że gra jest długa, zaraz mi stuknie 25h a mój artefakt (wokół którego kręci się fabuła) nie jest ukończony nawet w połowie. Do tego jest kilka kampanii DLC, które zamierzam capnąć innym party (zamiast wizarda wezmę sorcerera, zamiast druida clerica, zamiast paladina berserkera, a zamiast rangera rogue).
Na koniec dodam że gdyby to wypuściło duże studio to dałbym 7.5/8, ale to zrobiła ekipa która jest 5x mniejsza niż dział marketingu w takim Ubisofcie. Polecam każdemu fanowi tabletop RPG.
Stormwind Legionista
Wystawiam ocenę 9,5. Gra jest naprawdę dobra, moim zdaniem to najlepsza gra z zasadami D&D 5 edycji jaka jest dostępna. Obecna ocena na gry online jest całkowicie niesprawiedliwa, ludzi minusowali prawdopodobnie za brak polskiej wersji językowej, czy z uwagi na to, że kiedy gra wyszła we wczesnym dostępie miała okropne grafiki postaci.
Obecnie jest to dopracowana gra, z dobrym fanowskim spolszczeniem.
Fabuła ciekawa, przechodziłem dwa razy główną kampanię. Drugi raz na maksymalnym poziomie trudności z mega przypakowaną drużyną, bo poznałem już mechaniki gry,
Jest to typowe Heroic Fantasy.
Jednak to nie fabuła, D&D w praktyce czy niesamowita grywalność powodują u mnie tak wysoką ocenę.
Chodzi o możliwość tworzenia własnych map i kampanii. Fani stworzyli ich dziesiątki. Jeśli gra starcza na około 70 h, to kampanie fanów starczają na setki. Większość stoi na bardzo wysokim poziomie i mogły być oddzielnymi DLC np.: Ruins of Ilthismar czy Slave Lord (4 części, pierwsza to : Haunted Keep of the Slavers). Podsumowując jeśli szukasz gry rpg z turowym systemem walki na zasadach D&D nie szukaj już dalej.
P.S. Mam Baldurs Gate 3, ale wole grać w Solastę, o czymś to też świadczy.
PatheticMoRoN Legionista
Jako dinozaur gier RPG, zarówno stołowych, papierowych jak i fanatyk gier komputerowych zastanawiając się nad kupnem tej gry. Nie patrzcie na oceny... To później.
Zaczynamy kreując 4 postacie. Wiadomo od razu najlepiej napierdalać, ale nie tędy droga kochani. Bez darmowego moda UB rzeczywiście musze się napierdolić, żeby grać w Solastę. Ale jak dasz tej grze szansę... jak wypadnie Ci przynajmniej 12 na k20 to się zakochasz i nie odejdziesz od niej to Ci gwarantuję. Fabuła to może nie Baldurs Gate 2, a postacie są gorsze niż w ME 2, aczkolwiek wbrew pozorom gra wciąga na godziny. Jeżeli jednak nie graliście w takie gry to cóż...Od tej gry odbijecie się jak Szpilka od Wildera. Mimo kilku bugów, być może wynikających z UB gra jest fantastyczną pozycją. Chyba 8.0 nie?