Call of Duty 4: Modern Warfare - pierwsze wrażenia

Zostaliśmy zaproszeni do Londynu na zamknięty pokaz Call of Duty 4. Oto wrażenia z tego, co tam zobaczyliśmy.

Krzysztof Gonciarz

Ile razy można przeżywać od początku dreszczyk lądowania w Normandii? Takie pytanie zadali sobie chyba twórcy Call of Duty 4, gdy podjęli decyzję o kompletnej zmianie realiów serii. Istotnie, w ciągu ostatnich lat najbardziej „medialne” batalie II Wojny Światowej zostały dość mocno wyeksploatowane. Aby uniknąć powtarzania wymęczonych schematów, ludzie z Infinity Ward (twórcy pierwszych dwóch części CoD) postanowili osadzić swą następną produkcję w czasach współczesnych. Podtytuł – Modern Warfare – zdaje się mówić wszystko. Pole bitwy godne XXI wieku oraz konflikt spod znaku politycznych thrillerów stały się głównymi fundamentami nadchodzącego hitu. Na pierwszy prasowy pokaz tej gry zaproszeni zostaliśmy do Londynu, gdzie developerzy osobiście zaprezentowali kilka z jej kluczowych atrakcji.

Przeskok w czasie o circa 60 lat dość drastycznie wywrócić musi klimat rozrywki tego typu tytułu. Zmieniają się przecież nie tylko realia i uzbrojenie, ale również sposób prowadzenia działań bojowych. Dobrze uwidocznił to pierwszy z demonstracyjnych poziomów, które wyświetlano na imponujących rozmiarów, kinowym ekranie. Akcja rozpoczyna się na pokładzie samolotu typu AC-130 Spectre, gdzie nasz oddział szykuje się do boju. Podziwiamy cudowne modele postaci, śmiało dorównujące tym z Gears of War, jak również zrywające beret detale otoczenia. Wyglądamy na zewnątrz i widzimy wzburzone, morskie fale, targane nocnym sztormem. Pojawia się statek, na który przeprowadzimy desant (skojarzenia z MGS2 dość mocne).

Obowiązkowe cygarko przed akcją. Kapitan jest chyba fanem Snake’a.

Po kilku chwilach znajdujemy się już na pokładzie. Pokrzykujący towarzysze broni wskazują nam drogę przez pokład. Biegnąc w strugach deszczu, stopniowo opanowujemy coraz więcej terenu, szybko i profesjonalnie eliminując przeciwników. Stopień szczegółowości onieśmiela. Bawi przy tym fakt, że najwyraźniej misja ta ma charakter szkoleniowy – praktycznie wszyscy przeciwnicy zostają zdjęci przez członków naszego zespołu, gracz tylko idzie po sznurku i przygląda się tej interaktywnej, wizualnej orgii.

Twórcy gry twierdzą, że opisana powyżej scena w dużej mierze oddaje charakter rozgrywki Call of Duty 4. Postawiono na szybkie operacje o stopniowanym napięciu, bardzo zróżnicowane pod względem gameplay’u poziomy, a także formę narracji inspirowaną serialem 24 (intensywna akcja ukazywana z wielu perspektyw). Niewiele powiedziano o fabule, choć ujawniono jej ogólny zarys. By uniknąć pakowania się w zbędne kontrowersje, obrazowany konflikt ma charakter całkowicie fikcyjny.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Call of Duty 4: Modern Warfare

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 5 listopada 2007

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.3

Steam

OCEŃ
Oceny

Historia składać się będzie z dwóch, równoległych wątków, połączonych postaciami tzw. Jeźdźców Apokalipsy (The Four Horsemen) – ultrazłej grupy dyktatorów, zmierzającej do przekształcenia Rosji w państwo podobne do tego z czasów stalinizmu. Podczas gdy oddziały brytyjskiego SAS-u (Special Air Service) uwikłane zostaną w skomplikowaną operację na terenach byłego Związku Radzieckiego, amerykańscy Marines toczyć będą boje z pewną grupą terrorystyczną na Bliskim Wschodzie. My, jako gracze, przypuszczalnie skakać będziemy z jednego frontu na drugi, krok po kroczku wgryzając się w tę polityczną intrygę. Od czasu do czasu wcielimy się nawet w postać zupełnie oderwaną od fabularnego trzonu.

Efekty dymów i wybuchów zapierają dech w piersi – strach myśleć o wymaganiach sprzętowych (a prezentowana wersja na Xboksa działała idealnie, więc…)

Jeśli mowa o postaciach, warto zwrócić uwagę na powrót Price’a, czyli bohatera znanego już weteranom serii. Grant Collier (prezes Infinity Ward) sam stwierdził, że tym razem protagoniści powinni lepiej zapadać graczom w pamięć i wzbudzać w nich więcej sympatii, niż dotychczas. I słusznie. Instytucja nieznanego żołnierza ma co prawda wojenne uzasadnienie, ale mimo wszystko dobrze jest czuć pewną więź z kierowaną postacią.

Ważnym elementem w zróżnicowaniu rozgrywki będą pojazdy. Wiadomo, że zasiądziemy za sterami wspomnianego AC-130, a także czołgu typu Abrams (prawdopodobnie na tym się nie skończy). Zaznaczono też, że tego typu sprzęt pojawi się tylko w kampanii single-playerowej, gdyż przeniesienie go na arenę multi mogłoby skończyć się niezdrowym zaburzeniem równowagi rozgrywki. Arsenał broni będzie w 100% oparty na autentycznych giwerach, odwzorowanych z dbałością o szczegóły godną BLACK-a z PS2. Do naszej dyspozycji niewątpliwie oddane zostaną też innego rodzaju hi-tech zabaweczki (noktowizja wygląda świetnie), ale póki co cisza na ten temat.

Jak łatwo się domyśleć, bardzo ważną rolę będzie pełnił w tej grze tryb multiplayer. Zdecydowano, że użytkownicy Pecetów oraz Xboksów nie będą mogli ze sobą współzawodniczyć – chyba wszyscy wiemy, dlaczego. Na tej pierwszej platformie CoD4 obsługiwać będzie rozgrywkę dla 32 osób jednocześnie, a na konsoli Microsoftu limit wyniesie od 12 do 16 osób (będzie także split-screen dla 4 graczy oraz system link).

Ważnym dla autorów patentem jest wprowadzenie klas postaci. Decydując się na jedną z nich, gracz określi preferowane przez siebie rodzaje broni, a także specjalne „perki”, którymi charakteryzować się będzie jego postać. Te ostatnie samodzielnie skomponować będziemy mogli we własną klasę, odrzucając proponowane przez developerów schematy.

Dostęp do nowych klas, modeli uzbrojenia oraz perków otrzymywać będziemy wraz z nabieraniem doświadczenia w internetowych bataliach. Jak twierdzi pan Collier – ważne jest, by gra była przystępna nie tylko dla starych wyjadaczy, ale i nowicjuszy, których zbyt szeroki wybór możliwości na samym starcie mógłby nieco odstraszyć. Jeśli chodzi o same rodzaje perków, cóż, wybór brzmi naprawdę interesująco: z tak typowymi ułatwieniami, jak szybsze bieganie czy przeładowywanie kontrastują takie atrakcje, jak możliwość podsłuchiwania kanału komunikacyjnego przeciwnej drużyny, niewidzialność dla radarów, czy umiejętność oddania kilku strzałów w chwili, gdy nasza postać umiera (można nawet popełnić samobójstwo, tym samym odbierając przeciwnikowi fraga). Będzie się działo!

Na ekranie dzieje się tak dużo, że nie sposób wszystko ogarnąć będąc zagłębionym w walkę na śmierć i życie.

Czy zerwanie z konwencją II Wojny Światowej wyjdzie serii na dobre? A w sumie czemu by nie? Wejście Call of Duty na półkę zdominowaną przez spuściznę Toma Clancy to odważny, ale i uzasadniony krok. Gra była tworzona i utrzymywana w sekrecie już od dłuższego czasu, stąd też premierę zapowiedziano jeszcze na ten rok. Halo 3 kontra Call of Duty 4? To będzie naprawdę intensywna jesień dla fanów shooterów oraz posiadaczy Xboksów. Wydawać by się mogło, że H3 jest w tym starciu pewniakiem, z racji swej niezrównanej popularności i sportowego charakteru. Ale, ale. Porównanie bety produkcji Microsoftu oraz tego, co zobaczyliśmy w związku z CoD4, daje dużo do myślenia. Strona wizualna na pewno będzie po stronie Activision. A gameplay? O tym dopiero się przekonamy. Jest na co czekać, to pewne.

Krzysztof „Lordareon” Gonciarz

NADZIEJE:

  • ŚWIETNA oprawa wizualna;
  • innowacje w multiplayerze;
  • najwyraźniej udany skok w czasy współczesne.

OBAWY:

  • czy gra będzie czymś więcej, niż ślicznym shooterem?
Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2007-06-23
13:26

zanonimizowany469528 Centurion

😒

czemu nie wyjdzie na ps2

Komentarz: zanonimizowany469528
2007-06-23
16:14

zanonimizowany212477 Senator

To może ja ci powiem. bo ps2 to już przeżytek i jest poprostu za słabe.

Komentarz: zanonimizowany212477
2007-06-24
07:27

zanonimizowany469747 Junior

Windows XP 16 ----> popieram cię całkowicie. Od kiedy kupiłem iksa ani razu nie grałem na piecu. Teraz to tylko odtwarzacz mp3 i internet. Teraz nie ma problemu "czy uciagnie na max detalach" i to bez żadnych inwestycji :)
MaZZeo -----> Ze sterowaniem sie mylisz tak jak ja kiedyś:)

Komentarz: zanonimizowany469747
2007-11-10
00:18

medi09 Chorąży

a ja mam taki problem

---- Initializing Renderer ----
----- Client Initialization Complete -----
Attempting 44 kHz 16 bit [Windows default] sound
----- R_Init -----
Getting Direct3D 9 interface...
Pixel shader version is 3.0
Vertex shader version is 3.0
Shader model 2.0 code path is available.
Shader model 3.0 code path is available.
Using Shader model 3.0 code path because it is the best available path on this hardware.
Attempting 800 x 600 fullscreen with 32 bpp at 60 hz
Game window successfully created.
Using 2x anti-aliasing
Creating Direct3D device...
Com_TouchMemory: 0 msec. Using sum: 0
Loading fastfile code_post_gfx
Loading fastfile ui
Loading fastfile common
Initializing render targets...
Requested frame buffer to be 24-bit color with 8-bit alpha
DirectX returned a frame buffer that is 24-bit color with 8-bit alpha
Initializing static model cache...
Initializing dynamic buffers...
Initializing particle cloud buffer...
Creating Direct3D queries...
Setting initial state...
DirectX reports 256 MB of video memory and 555 MB of available texture memory.
Using video memory size to cap used texture memory at 240 MB.
Texture detail is set automatically.
Using picmip 0 on most textures, 1 on normal maps, and 3 on specular maps
Waited 6 msec for asset \\\\\\\'$white\\\\\\\' of type \\\\\\\'image\\\\\\\'.
Waited 31 msec for asset \\\\\\\'$default\\\\\\\' of type \\\\\\\'material\\\\\\\'.
Waited 8 msec for asset \\\\\\\'$additive\\\\\\\' of type \\\\\\\'material\\\\\\\'.
Waited 2 msec for asset \\\\\\\'clear_alpha_stencil\\\\\\\' of type \\\\\\\'material\\\\\\\'.
Waited 2 msec for asset \\\\\\\'shadowcookieoverlay\\\\\\\' of type \\\\\\\'material\\\\\\\'.
Waited 67 msec for asset \\\\\\\'shadowcaster\\\\\\\' of type \\\\\\\'material\\\\\\\'.
Waited 2 msec for asset \\\\\\\'shadowoverlay\\\\\\\' of type \\\\\\\'material\\\\\\\'.
Waited 2 msec for asset \\\\\\\'stencilshadow\\\\\\\' of type \\\\\\\'material\\\\\\\'.
Waited 7 msec for asset \\\\\\\'cinematic\\\\\\\' of type \\\\\\\'material\\\\\\\'.
Loaded zone \\\\\\\'code_post_gfx\\\\\\\'

Fastfile for zone \\\\\\\'ui\\\\\\\' is corrupt or unreadable.

ma ktos jakis pomysl??
dodam tylo ze odpalam to na Q6600 2.40GHz DDR2 4x2GB GF8600gt

Komentarz: medi09
2008-04-07
00:16

ziben Centurion

no skonczylem ,rewelka:D

Komentarz: ziben

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl