Wyszukiwarka gier
Doom (1993)

Doom (1993)

PCPlayStationXboxMobileNintendo
po premierze

Data wydania: 10 grudnia 1993

Akcji, FPP, Science fiction, FPS, Strzelanki, Podzielony/wspólny ekran, Xbox Game Pass Ultimate, Bardzo brutalne, PS Plus Premium, Multiplayer, Singleplayer, Internet, LAN, Xbox Game Pass Premium, PC Game Pass

Osadzona w realiach science fiction pierwszoosobowa strzelanina firmy id Software, znanej wcześniej głównie za sprawą cyklu zręcznościówek Commander Keen oraz przełomowego Wolfensteina 3D. Akcja Dooma toczy się w niedalekiej przyszłości, a gracze wcielają się w postać kosmicznego marine, który za niesubordynację zostaje wysłany do tajnej placówki badawczej korporacji UAC na Marsie.

9.0

GRYOnline

8.5

Gracze

8.7

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Doom to najsłynniejsza strzelanina w historii komputerowej rozrywki, gra, która choć nie była pierwszym przedstawicielem gatunku FPS, wyniosła go na piedestał i wysoko ustawiła poprzeczkę wszystkim firmom, próbującym rywalizować na tym polu.

W niedalekiej przyszłości, ludzkość poczyniła znaczne postępy w podboju kosmosu, udało się m.in. skolonizować Marsa oraz jego dwie naturalne satelity: Phobos i Deimos. Na powierzchni Czerwonej Planety utworzono placówkę wojskowo-badawczą, która miała przyczynić się do dalszych sukcesów w eksploracji Układu Słonecznego. Kontrolę nad obiektem sprawuje kompania UAC (Union Aerospace Corporation), która na zlecenie armii, po cichu forsuje także inne, super tajne projekty. Biorąc pod uwagę ogromne znaczenie placówki, na Marsie stacjonuje duża liczba żołnierzy, zdolna szybko odpowiedzieć na każde, nawet najbardziej zaskakujące zagrożenie. Gracz wciela się w rolę członka kosmicznego oddziału marines, który na Marsa trafił za karę. Kilka miesięcy wcześniej, żołnierz sprzeciwił się rozkazowi strzelania do cywilów i zaatakował swojego przełożonego. Oficer został wysłany w trumnie do bazy w Pearl Harbor, natomiast Ty, w ramach pokuty, na Czerwoną Planetę.

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC Windows 10 grudnia 1993

Android

Android 26 lipca 2019

Game Boy Advance

Game Boy Advance 28 października 2001

Xbox Series X/S

Xbox Series X/S 8 sierpnia 2024

Apple iOS

Apple iOS 31 października 2009

Xbox One

Xbox One 26 lipca 2019

PlayStation 1

PlayStation 1 16 listopada 1995

Nintendo Switch

Nintendo Switch 26 lipca 2019

PlayStation 4

PlayStation 4 26 lipca 2019

PlayStation 5

PlayStation 5 8 sierpnia 2024

Xbox 360

Xbox 360 27 września 2006

Producent: id Software

Wydawca: id Software

Gry z serii

Doom (1993)
Doom (1993)
Doom (1993)

17GIER

Gry z serii Doom

Cykl FPS-ów będący jednym z prekursorów gatunku pierwszoosobowych strzelanek. Seria została wykreowana przez studio id Software i ma niejako trzech „ojców” – Johna Carmacka, Johna Romero oraz Toma Halla. Niemniej na przestrzeni lat w jej rozwój były zaangażowane również takie zespoły, jak Midway Games czy Nerve Software. Choć cykl zadebiutował na komputerach osobistych, z czasem zaczął coraz wyraźniej zaznaczać swoją obecność również na konsolach, a także na urządzeniach mobilnych.

Gry z serii Doom

Publicystyka

Opinie

11 grudnia 2023

Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku

Trzydzieści lat temu powstały tytuły, które albo wychodzą do dziś w odświeżonej wersji i nadal robią duże wrażenie, albo przywołują same miłe wspomnienia. Oto dziesięć jednych z najlepszych gier, które mają już trzydziestkę na karku.

Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku
Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku
Opinie

3 listopada 2021

Mówienie, że starsze gry są niegrywalne, jest krzywdzące

Coraz częściej natrafiam na opinie, mówiące, że starsze gry są dzisiaj niegrywalne. I choć zdaję sobie sprawę, że to raczej walka z wiatrakami, postanowiłem stanąć w obronie klasyków. Bo można wciąż się świetnie przy nich bawić.

Mówienie, że starsze gry są niegrywalne, jest krzywdzące
Mówienie, że starsze gry są niegrywalne, jest krzywdzące
Opinie

15 lipca 2020

Szef idzie! Gry w pracy – podpowiadamy w co i jak grać

Ostatnio zachęcaliśmy Was do zdobycia pracy w branży gier, dziś pomożemy Wam ją stracić. Dlaczego? Bo polecamy gry, w które możecie grać w robocie.

Szef idzie! Gry w pracy – podpowiadamy w co i jak grać
Szef idzie! Gry w pracy – podpowiadamy w co i jak grać
Opinie

19 marca 2020

Dekalog Dooma – 10 przykazań, które id Software dało FPS-om

Annus Domini 1993 to moment w dziejach interaktywnej rozrywki, gdy studio id Software zapoczątkowało nową religię. Kościół Zagłady po dziś dzień gromadzi miliony wiernych (fanów) i inspiruje licznych naśladowców. Oto zasady, na których został wzniesiony.

Dekalog Dooma – 10 przykazań, które id Software dało FPS-om
Dekalog Dooma – 10 przykazań, które id Software dało FPS-om
Opinie

28 lutego 2020

Obcy, Metallica i Gabe Newell – 7 rzeczy, których nie wiesz o Doomie

Zadajesz sobie może pytanie: jakie niby tajemnice mogłaby kryć seria Doom? Toż to gry prymitywne, jakich mało. Spluwa pośrodku ekranu, horda demonów i krwawa rzeź w rytmie ostrej muzy. Co takiego mogłoby mi tu umknąć?

Obcy, Metallica i Gabe Newell – 7 rzeczy, których nie wiesz o Doomie
Obcy, Metallica i Gabe Newell – 7 rzeczy, których nie wiesz o Doomie

Wiadomości

Steam i Half-Life powstały, bo Gabe Newell nie mógł ścierpieć, że „z Dooma korzystało więcej osób niż z Windowsa”

Steam i Half-Life powstały, bo Gabe Newell nie mógł ścierpieć, że „z Dooma korzystało więcej osób niż z Windowsa”

Gabe Newell udzielił niedawno wywiadu, w którym podzielił się historią kryjącą się za powstaniem Valve. Jak się okazuje, dużą rolę odegrały w tym Microsoft oraz Doom.

gry

Agnieszka Adamus

27 lipca 2025

Steam i Half-Life powstały, bo Gabe Newell nie mógł ścierpieć, że „z Dooma korzystało więcej osób niż z Windowsa”
Czekając na remake Obliviona, gracz przeniósł kultowe RPG Bethesdy do legendarnej strzelanki Doom

Czekając na remake Obliviona, gracz przeniósł kultowe RPG Bethesdy do legendarnej strzelanki Doom

W oczekiwaniu na remake Obliviona fan gier Bethesdy przeniósł czwartą część serii The Elder Scrolls do pierwszego Dooma.

gry

Zuzanna Domeradzka

14 kwietnia 2025

Czekając na remake Obliviona, gracz przeniósł kultowe RPG Bethesdy do legendarnej strzelanki Doom
Niespodziewana aktualizacja kultowej strzelanki Doom dodaje kampanię stworzoną przez legendarnego dewelopera. Sigil 2 ukarze nieustraszonych graczy

Niespodziewana aktualizacja kultowej strzelanki Doom dodaje kampanię stworzoną przez legendarnego dewelopera. Sigil 2 ukarze nieustraszonych graczy

Studio id Software wydało aktualizację pakietu zawierającego dwie pierwsze odsłony serii Doom. Oprócz kilku poprawek i ulepszeń update dodaje modyfikację Sigil 2, stworzoną przez samego Johna Romero.

gry

Kamil Kleszyk

13 kwietnia 2025

Niespodziewana aktualizacja kultowej strzelanki Doom dodaje kampanię stworzoną przez legendarnego dewelopera. Sigil 2 ukarze nieustraszonych graczy
Wybrano najbardziej wpływowe gry wideo wszech czasów. Lider zestawienia BAFTA to olbrzymie zaskoczenie

Wybrano najbardziej wpływowe gry wideo wszech czasów. Lider zestawienia BAFTA to olbrzymie zaskoczenie

BAFTA opublikowała ranking najbardziej wpływowych gier wszech czasów. Niektóre pozycje są zaskakujące, a pierwsze miejsce to spora niespodzianka.

gry

Marcin Bukowski

3 kwietnia 2025

Wybrano najbardziej wpływowe gry wideo wszech czasów. Lider zestawienia BAFTA to olbrzymie zaskoczenie
AI jako silnik do gier? Intrygujący eksperyment badaczy Google wraca do Dooma

AI jako silnik do gier? Intrygujący eksperyment badaczy Google wraca do Dooma

GameNGen raczej nie odpali Crysisa i nieprędko znajdzie zastosowanie w grach wideo, ale wykorzystanie AI (Stable Diffusion) jako silnika to ciekawy eksperyment.

gry

Jakub Błażewicz

28 sierpnia 2024

AI jako silnik do gier? Intrygujący eksperyment badaczy Google wraca do Dooma
Doom i Doom 2 dostały polską wersję po około 30 latach od premiery. Legendarne strzelanki otrzymały także nowe mapy i wiele więcej

Doom i Doom 2 dostały polską wersję po około 30 latach od premiery. Legendarne strzelanki otrzymały także nowe mapy i wiele więcej

Do sprzedaży trafił zestaw składający się z pierwszego i drugiego Dooma. Pakiet oferuje nowy epizod dla pojedynczego gracza, wieloosobowy tryb deathmatch oraz wspiera język polski i mody.

gry

Zuzanna Domeradzka

8 sierpnia 2024

Doom i Doom 2 dostały polską wersję po około 30 latach od premiery. Legendarne strzelanki otrzymały także nowe mapy i wiele więcej
Jedna z najważniejszych strzelanek wszech czasów trafiła na nową „platformę”. W kultowego Dooma można będzie zagrać na kosiarce

Jedna z najważniejszych strzelanek wszech czasów trafiła na nową „platformę”. W kultowego Dooma można będzie zagrać na kosiarce

Wraz z premierą kultowego Dooma na kosiarkach marki Husqvarna zwrot „koszenie przeciwników” nabierze nowego znaczenia.

gry

Kamil Kleszyk

24 lutego 2024

Jedna z najważniejszych strzelanek wszech czasów trafiła na nową „platformę”. W kultowego Dooma można będzie zagrać na kosiarce
30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii

30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii

Doom skończył 30 lat. Jego współtwórcy, John Carmack i John Romero, uczcili tę piękną rocznicę długą, nostalgiczną rozmową. Ten drugi wypuścił ponadto darmowe Sigil 2, czyli nieoficjalny szósty epizod Dooma.

gry

Hubert Śledziewski

11 grudnia 2023

30 lat Dooma. Romero i Carmack uczcili rocznicę premiery jednej z najważniejszych gier w historii
Doom przebudowany z użyciem „Biblii” gry z 1992 r.; sprawdź duże zmiany [Aktualizacja]

Doom przebudowany z użyciem „Biblii” gry z 1992 r.; sprawdź duże zmiany [Aktualizacja]

Doom: Fall of Tei Tenga to mod odtwarzający pierwotną wizję pierwszej odsłony kultowego cyklu według dokumentu z 1992 roku.

Pliki do gier

Jakub Błażewicz

9 listopada 2022

Doom przebudowany z użyciem „Biblii” gry z 1992 r.; sprawdź duże zmiany [Aktualizacja]
Doom w Notatniku to szaleństwo, nawet John Romero jest pod wrażeniem

Doom w Notatniku to szaleństwo, nawet John Romero jest pod wrażeniem

W Dooma można zagrać nawet w Notatniku i to w 60 fps. John Romero jest pod wrażeniem, co może zachęcić innych twórców do realizacji kolejnych zwariowanych pomysłów. Premiera Doom.txt już za parę dni.

gry

Jakub Tarchała

10 października 2022

Doom w Notatniku to szaleństwo, nawet John Romero jest pod wrażeniem

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Doom (1993).

Wszystkie pliki do pobrania

Kody i triki

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Doom (1993):

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
PC 386, 8MB RAM.

Game Boy Advance

Game Boy Advance

Wspiera:
link-kabel additionally (GBA): link-kabel

Microsoft Xbox 360

Xbox 360

Wspiera:
Xbox Live

Oceny gry

Średnie Oceny:

9.0

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 10 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
8.5

Ocena Graczy

Średnia z 2588 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

8.7

Ocena OpenCritic

Gra jest zrecenzowana przez 8 Krytyków OpenCritic.

Ocena Opencritic
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

10
PC

GeDo

Ekspert

2020.05.17

Gra legenda,po tylu latach nadal bardzo grywalna.Zwłaszcza odświeżona kompletna edycja z 2019 roku która działa bezproblemowo na najnowszych systemach.

10
Seba01
PC

Seba01

Ekspert

2019.05.19

Do tej gry nie mam zastrzeżeń. Drugi po Wolfensteinie 3D FPS, tym razem stawiający na mnóstwo adrenaliny, akcji i innych smaczków. Duży arsenał, tak samo jak w poprzedniku sekrety do odnalezienia, muzyka w tle, czego chcieć więcej! Jak ktoś chce dorównać czwartemu DOOM-owi, to niech sobie pobiorą wersję Brutal: Black Edition, gdzie jest bardzo krwiście, brutalnie i do tego znane "glory kills". Akurat pójdzie na nowszych PC, a ten z 1993 gram na Androidzie z portem, wystarczy wkleić wszystkie .wad do docelowego folderu, a tak to polecam wszystkim ;)

9.5
Krystian Smoszna
PC

Krystian Smoszna

GRYOnline.pl Team

2010.12.27

Ścisła czołówka mojego prywatnego rankingu jednej z najlepszych gier w dziejach świata, stąd taka, a nie inna ocena. Szczerze polecam, nie znać tego shootera to grzech.

10
Codename 23
PC

Codename 23

Gracz

2024.07.07

Doom. Gra legenda. Kultowa. Jeden z praojców FPS-ów. Kamień milowy wirtualnej rzezi. Najwspanialsze złote dziecko id Software. Można tak wymieniać w nieskończoność. Niech potwierdzeniem tego będzie fakt, że strzelaniny, które powstały po Doom’ie, czerpały z jego rozwiązań (zarówno technologicznych, jak i mechanicznych) i często nazywane były po prostu grami „doomopodobnymi”.Doom powstał w 1993 roku (premiera 10 grudnia, więc święta były wystrzałowe…) na MS-DOS, ale obecnie chyba nie ma już platformy, na której nie można by w niego zagrać. Poza PC dostępny jest na PS1, GBA, X360, iOS, PS4, XONE, Switcha i Androida. Samą grę zresztą można odpalić na wszystkim co ma ekran – uruchamiano go już na takich urządzeniach jak bankomat, lodówka, kalkulator graficzny, drukarka, aparat fotograficzny, czy nawet… test ciążowy. Obecnie można kupić grę za kilka sztuk złota choćby na Steam’ie, czy GOG-u – wystarczy kupić, pobrać i grać do woli.Doom został wyprodukowany i wydany przez firmę id Software, znaną między innymi z wcześniejszych swoich hitów: Wolfenstein 3D (1992) i Commander Keen (1990). I co prawda nie był pierwszym shooter’em w historii, ale wyznaczył wiele standardów, które są używane do dziś. Z resztą mamy teraz „boom” na retro shooter’y, gdzie wiele nowych produkcji przypomina technologicznie właśnie Doom’a.Oczywiście poza samymi graczami, gra została również zauważona przez przeciwników gier. Doom był krwawy, brutalny, ale… jest tylko grą (w tamtych czasach raczkującą technologicznie). Zlepek pikseli składający się na zwłoki, rany i krew nijak się miał do realistycznych scen z filmów, choćby takiego RoboCop’a, gdzie egzekucję Alex’a J. Murphy’ego nadal mam gdzieś z tyłu głowy ze względu na jakość i brutalność sceny, a film powstał 6 lat przed Doom’em. Zresztą ja rozumiem, że można się oburzyć na sprowadzenie mordu niewinnych, ale w Doom’ie kopie się tyłki demonom! Na moje, to Watykan powinien rozdawać ją na swoich seminariach dla egzorcystów z naklejką "Papież poleca"!Fabuła w grze jest szczątkowa, niczym poziom IQ przeciętnego drechilessa. Jakaś tam jest. I stanowi tylko tło dla sieczki na ekranie. Wielu graczy nawet jej nie zauważy.Ludzie skolonizowali Marsa, oraz jego naturalne satelity – Deimos i Fobos. Korporacja UAC (Union Aerospace Corporation) posiada tam swoje laboratoria, gdzie przeprowadza rożne eksperymenty – m. in. z teleportacją. I tak, zgodnie z prawem Murphy’ego, jeśli coś się może nie udać, nie uda się na pewno. I się nie udało.Gracz wciela się w żołnierza Marines, wysłanego na Marsa za karę. Sprzeciwił się przełożonemu, co spowodowało zesłanie Marines na czerwoną planetę (a przełożonego na łono Abrahama). Gdy bazę trafia szlag, gracz musi sobie wystrzelać drogę ucieczki.Doom był sukcesem. A sukces ma zawsze wielu ojców. Najważniejszymi byli panowie John Carmack i John Romero, którzy opracowali silnik graficzny – Doom engine. Ciężko ocenić grafikę Doom’a w obecnych czasach. Ale w erze dinozaurów, gdzie Doom królował niezaprzeczalnie, gra wyglądała obłędnie! Różnorodni, świetnie wyglądający przeciwnicy. Zestaw kilku broni, z której każda przy strzale miała zróżnicowany efekt audiowizualny. I te poziomy. Nie były na jednej płaszczyźnie. Mieliśmy do dyspozycji schody, a nawet windy! Ale największe wrażenie robiły efekty świetlne. Pomieszczenia były oświetlone w różnej mierze, czasem światła migały lub gasły całkowicie, czego do tej pory się nie spotykało. I chociaż teraz, wielu może grafika odrzucić i bywa powodem do kpin, to uważam, że nadal wygląda lepiej, od niektórych (młodszych) gier typowo trójwymiarowych.O ile dźwięki są na przyzwoitym poziomie (krzyki wrogów, strzały z broni), to ścieżka dźwiękowa wymiata ponad jakikolwiek poziom. Muzyka w Doom’ie to energia w czystej postaci. Bo czy jest ktoś tu na sali, komu nie cieszy się japa po usłyszeniu pierwszych kilku nutek „At Doom’s Gate” (E1M1). A im dalej w Mars, tym tempo nie niknie. To jest moc, którą zawdzięczamy geniuszowi Roberta Prince’a. Dzięki Robert!Gra jest strzelaniną w konwencji FPP, gdzie broń jest widoczna. Aby przeżyć konieczne jest zbieranie różnych przedmiotów, takich jak: amunicja, pancerze, apteczki i power-up’y. O dziwo, można posiadać zdrowia powyżej 100 jednostek.To co zasługuje na pochwałę to SI przeciwników. OK, może to nie jest nic zaawansowanego (obecnie), ale po pierwsze, walczymy z hordą zombie i demonów, których jedynym celem jest nas zabić. Tacy przeciwnicy nie będą błyszczeć pod względem umiejętności taktycznych. Przeciwnicy atakują w różny sposób i preferują walkę na swoich zasadach. A najlepsze jest to, że potrafią nawet ze sobą walczyć, co można taktycznie wykorzystać do osłabienia siły żywej przeciwnika.Do dyspozycji oddano nam kilka rodzajów broni. Pięści, piła łańcuchowa, pistolet, strzelba, działko łańcuchowe (taki minigun, tylko, że chaingun), wyrzutnia rakiet, karabin plazmowy i wizytówka serii (zarówno dla Doom’a jak i Quake’a), czyli BFG. Strzela się tu bardzo przyjemnie, a broń ma odpowiedni balans.Do czego trzeba się przyzwyczaić to do save’owania. Na najłatwiejszym poziomie trudności co prawda chadzamy sobie jak po miejskim parku i większym zagrożeniem będzie lawa lub kwas (czerwona lub zielona podłoga), ale chodzi bardziej o problem, jakby to nazwać… różnicy pokoleń? Obecnie każda gra ma autosave’a, gdzie w czasach Doom’a nikt nie myślał o takiej opcji i po przejściu misji i wyłączeniu gry można się zdziwić po ponownym uruchomieniu programu i potrzebie rozpoczęcia etapu od nowa. To taka uwaga do młodych graczy. A wiem co mówię, bo przyzwyczajony do nowych form zapisu gry, sam zrobiłem się w przysłowiowego konia.Co fajne, gra nie odrzuci młodszych graczy (chyba, że tych, dla których liczy się tylko grafika – ci nie mają czego na Marsie szukać) i nawet osoby wychowane na nowych grach poradzą sobie z ujarzmieniem tego dinozaura. Lokacje to mini labirynty, ale nie są na tyle skomplikowane, by się zgubić na kilka godzin, plus do dyspozycji mamy mapę. Gra też nie prowadzi nas za rączkę i trzeba pochodzić, by odnaleźć odpowiedni przycisk / kartę / czaszkę. Ale jak już wspominałem, mapy są dość małe i w końcu trafi się na szukany przedmiot / mechanizm. Przejście jednej misji trwa od kilku, do kilkunastu minut (jeśli zwiedzamy lokacje). Dodatkowo nowe wersje gry są odpowiednio skonwertowane – sterowanie jest jak w dzisiejszych FPS-ach (można nawet rozglądać się myszką, aczkolwiek tylko w poziomie).Grę ogrywałem na Steam’ie, gdzie jest bardzo tania (około 20 zł) i często w promocji. Można również ściągnąć do niej masę darmowych modów, które całkowicie zmieniają rozgrywkę i styl gry.Podsumowując, Doom to gra ze świetnie zaprojektowanymi lokacjami, bronią i przeciwnikami. Misje są krótkie, ale bardzo treściwe, strzela się dobrze, a samo granie sprawia dużo frajdy. Do tego przygrywa nam świetnie skomponowana, energiczna muzyka. Jedynym minusem gry jest fakt, że technologicznie się zestarzała i może odrzucić niektórych graczy.PLUSY:+ Świetnie zaprojektowane lokacje, broń i przeciwnicy.+ Krótkie, ale treściwe misje.+ Dobrze się strzela, gra się niesamowicie przyjemnie.+ MUZYKA!MINUSY:- Strona audiowizualna może w obecnych czasach odrzucić niektórych graczy (pikseloza i midy).

8.0
SULIK
PC

SULIK

Ekspert

2025.05.14

7.5
Krzysiek Kalwasiński
PC

Krzysiek Kalwasiński

GRYOnline.pl Team

2022.11.20

9.0
Krzysiek Kalwasiński
PC

Krzysiek Kalwasiński

GRYOnline.pl Team

2022.11.20

8.0
Piotr Opolski
PC

Piotr Opolski

GRYOnline.pl Team

2021.06.11

10
Maciej Kowalczyk
PC

Maciej Kowalczyk

GRYOnline.pl Team

2016.05.06

8.5
Aleksander Kozłowski
PC

Aleksander Kozłowski

GRYOnline.pl Team

2016.03.22

Ocena OpenCritic

8.7

96% rekomendacji (8)

Opecritic
4,3 / 5

Impulsegamer

Bennie Fulks

Impulsegamer
8 / 10

Cubed3

Cubed3
8 / 10

GameSpace

Matt Keith

GameSpace
9 / 10

GamingBolt

Ravi Sinha

GamingBolt

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2023-12-31
10:25

komaroswindows Legionista

komaroswindows

Gra fajna nawet na laptopie szkolnym mam :)

Komentarz: komaroswindows
2024-07-07
20:11

Codename 23 Chorąży

Codename 23

Doom. Gra legenda. Kultowa. Jeden z praojców FPS-ów. Kamień milowy wirtualnej rzezi. Najwspanialsze złote dziecko id Software. Można tak wymieniać w nieskończoność. Niech potwierdzeniem tego będzie fakt, że strzelaniny, które powstały po Doom’ie, czerpały z jego rozwiązań (zarówno technologicznych, jak i mechanicznych) i często nazywane były po prostu grami „doomopodobnymi”.

Doom powstał w 1993 roku (premiera 10 grudnia, więc święta były wystrzałowe…) na MS-DOS, ale obecnie chyba nie ma już platformy, na której nie można by w niego zagrać. Poza PC dostępny jest na PS1, GBA, X360, iOS, PS4, XONE, Switcha i Androida. Samą grę zresztą można odpalić na wszystkim co ma ekran – uruchamiano go już na takich urządzeniach jak bankomat, lodówka, kalkulator graficzny, drukarka, aparat fotograficzny, czy nawet… test ciążowy. Obecnie można kupić grę za kilka sztuk złota choćby na Steam’ie, czy GOG-u – wystarczy kupić, pobrać i grać do woli.

Doom został wyprodukowany i wydany przez firmę id Software, znaną między innymi z wcześniejszych swoich hitów: Wolfenstein 3D (1992) i Commander Keen (1990). I co prawda nie był pierwszym shooter’em w historii, ale wyznaczył wiele standardów, które są używane do dziś. Z resztą mamy teraz „boom” na retro shooter’y, gdzie wiele nowych produkcji przypomina technologicznie właśnie Doom’a.

Oczywiście poza samymi graczami, gra została również zauważona przez przeciwników gier. Doom był krwawy, brutalny, ale… jest tylko grą (w tamtych czasach raczkującą technologicznie). Zlepek pikseli składający się na zwłoki, rany i krew nijak się miał do realistycznych scen z filmów, choćby takiego RoboCop’a, gdzie egzekucję Alex’a J. Murphy’ego nadal mam gdzieś z tyłu głowy ze względu na jakość i brutalność sceny, a film powstał 6 lat przed Doom’em. Zresztą ja rozumiem, że można się oburzyć na sprowadzenie mordu niewinnych, ale w Doom’ie kopie się tyłki demonom! Na moje, to Watykan powinien rozdawać ją na swoich seminariach dla egzorcystów z naklejką "Papież poleca"!

Fabuła w grze jest szczątkowa, niczym poziom IQ przeciętnego drechilessa. Jakaś tam jest. I stanowi tylko tło dla sieczki na ekranie. Wielu graczy nawet jej nie zauważy.

Ludzie skolonizowali Marsa, oraz jego naturalne satelity – Deimos i Fobos. Korporacja UAC (Union Aerospace Corporation) posiada tam swoje laboratoria, gdzie przeprowadza rożne eksperymenty – m. in. z teleportacją. I tak, zgodnie z prawem Murphy’ego, jeśli coś się może nie udać, nie uda się na pewno. I się nie udało.

Gracz wciela się w żołnierza Marines, wysłanego na Marsa za karę. Sprzeciwił się przełożonemu, co spowodowało zesłanie Marines na czerwoną planetę (a przełożonego na łono Abrahama). Gdy bazę trafia szlag, gracz musi sobie wystrzelać drogę ucieczki.

Doom był sukcesem. A sukces ma zawsze wielu ojców. Najważniejszymi byli panowie John Carmack i John Romero, którzy opracowali silnik graficzny – Doom engine. Ciężko ocenić grafikę Doom’a w obecnych czasach. Ale w erze dinozaurów, gdzie Doom królował niezaprzeczalnie, gra wyglądała obłędnie! Różnorodni, świetnie wyglądający przeciwnicy. Zestaw kilku broni, z której każda przy strzale miała zróżnicowany efekt audiowizualny. I te poziomy. Nie były na jednej płaszczyźnie. Mieliśmy do dyspozycji schody, a nawet windy! Ale największe wrażenie robiły efekty świetlne. Pomieszczenia były oświetlone w różnej mierze, czasem światła migały lub gasły całkowicie, czego do tej pory się nie spotykało. I chociaż teraz, wielu może grafika odrzucić i bywa powodem do kpin, to uważam, że nadal wygląda lepiej, od niektórych (młodszych) gier typowo trójwymiarowych.

O ile dźwięki są na przyzwoitym poziomie (krzyki wrogów, strzały z broni), to ścieżka dźwiękowa wymiata ponad jakikolwiek poziom. Muzyka w Doom’ie to energia w czystej postaci. Bo czy jest ktoś tu na sali, komu nie cieszy się japa po usłyszeniu pierwszych kilku nutek „At Doom’s Gate” (E1M1). A im dalej w Mars, tym tempo nie niknie. To jest moc, którą zawdzięczamy geniuszowi Roberta Prince’a. Dzięki Robert!

Gra jest strzelaniną w konwencji FPP, gdzie broń jest widoczna. Aby przeżyć konieczne jest zbieranie różnych przedmiotów, takich jak: amunicja, pancerze, apteczki i power-up’y. O dziwo, można posiadać zdrowia powyżej 100 jednostek.

To co zasługuje na pochwałę to SI przeciwników. OK, może to nie jest nic zaawansowanego (obecnie), ale po pierwsze, walczymy z hordą zombie i demonów, których jedynym celem jest nas zabić. Tacy przeciwnicy nie będą błyszczeć pod względem umiejętności taktycznych. Przeciwnicy atakują w różny sposób i preferują walkę na swoich zasadach. A najlepsze jest to, że potrafią nawet ze sobą walczyć, co można taktycznie wykorzystać do osłabienia siły żywej przeciwnika.

Do dyspozycji oddano nam kilka rodzajów broni. Pięści, piła łańcuchowa, pistolet, strzelba, działko łańcuchowe (taki minigun, tylko, że chaingun), wyrzutnia rakiet, karabin plazmowy i wizytówka serii (zarówno dla Doom’a jak i Quake’a), czyli BFG. Strzela się tu bardzo przyjemnie, a broń ma odpowiedni balans.

Do czego trzeba się przyzwyczaić to do save’owania. Na najłatwiejszym poziomie trudności co prawda chadzamy sobie jak po miejskim parku i większym zagrożeniem będzie lawa lub kwas (czerwona lub zielona podłoga), ale chodzi bardziej o problem, jakby to nazwać… różnicy pokoleń? Obecnie każda gra ma autosave’a, gdzie w czasach Doom’a nikt nie myślał o takiej opcji i po przejściu misji i wyłączeniu gry można się zdziwić po ponownym uruchomieniu programu i potrzebie rozpoczęcia etapu od nowa. To taka uwaga do młodych graczy. A wiem co mówię, bo przyzwyczajony do nowych form zapisu gry, sam zrobiłem się w przysłowiowego konia.

Co fajne, gra nie odrzuci młodszych graczy (chyba, że tych, dla których liczy się tylko grafika – ci nie mają czego na Marsie szukać) i nawet osoby wychowane na nowych grach poradzą sobie z ujarzmieniem tego dinozaura. Lokacje to mini labirynty, ale nie są na tyle skomplikowane, by się zgubić na kilka godzin, plus do dyspozycji mamy mapę. Gra też nie prowadzi nas za rączkę i trzeba pochodzić, by odnaleźć odpowiedni przycisk / kartę / czaszkę. Ale jak już wspominałem, mapy są dość małe i w końcu trafi się na szukany przedmiot / mechanizm. Przejście jednej misji trwa od kilku, do kilkunastu minut (jeśli zwiedzamy lokacje). Dodatkowo nowe wersje gry są odpowiednio skonwertowane – sterowanie jest jak w dzisiejszych FPS-ach (można nawet rozglądać się myszką, aczkolwiek tylko w poziomie).

Grę ogrywałem na Steam’ie, gdzie jest bardzo tania (około 20 zł) i często w promocji. Można również ściągnąć do niej masę darmowych modów, które całkowicie zmieniają rozgrywkę i styl gry.

Podsumowując, Doom to gra ze świetnie zaprojektowanymi lokacjami, bronią i przeciwnikami. Misje są krótkie, ale bardzo treściwe, strzela się dobrze, a samo granie sprawia dużo frajdy. Do tego przygrywa nam świetnie skomponowana, energiczna muzyka. Jedynym minusem gry jest fakt, że technologicznie się zestarzała i może odrzucić niektórych graczy.

PLUSY:
+ Świetnie zaprojektowane lokacje, broń i przeciwnicy.
+ Krótkie, ale treściwe misje.
+ Dobrze się strzela, gra się niesamowicie przyjemnie.
+ MUZYKA!

MINUSY:
- Strona audiowizualna może w obecnych czasach odrzucić niektórych graczy (pikseloza i midy).

Komentarz: Codename 23
2024-07-07
20:12

Codename 23 Chorąży

Codename 23
👍

marcinho01 dzięki za miłe słowa!

Komentarz: Codename 23
2025-04-26
11:59

Szczypak64 Junior

😉

Z tym to się chyba każdy zgodzi że to jedna z najlepszych gier ever jeśli nie najlepsza.

Komentarz: Szczypak64
2025-04-26
12:00

Admin Senator

Admin

Doom (1993) - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl