Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 lipca 2025, 19:32

Steam i Half-Life powstały, bo Gabe Newell nie mógł ścierpieć, że „z Dooma korzystało więcej osób niż z Windowsa”

Gabe Newell udzielił niedawno wywiadu, w którym podzielił się historią kryjącą się za powstaniem Valve. Jak się okazuje, dużą rolę odegrały w tym Microsoft oraz Doom.

Źródło fot. Valve.
i

Gabe Newell to postać, której raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Założyciel Valve przez lata wyrobił sobie renomę wśród graczy. Trudno jednak uwarzyć, że osiągnięcia takie jak Half-Life czy Steam zainspirowane zostały sukcesem Dooma (via GamesRadar+).

Część z Was może nie pamiętać, ale na początku swojej kariery Gabe Newell pracował dla Microsoftu. W ostatnim wywiadzie z Zalkarem Salievem opowiedział on o tamtych czasach oraz o tym, co zmotywowało go do założenia Valve.

  1. Jak się okazuje, dużą rolę w całym procesie odegrał Doom, a dokładnie jego unikalne podejście do graczy. Twórca Valve skontaktował się nawet z id Software i zaproponował przeniesienie tytułu na Windowsa. To doświadczenie skłoniło go do zastanawiania się nad ewolucją dystrybucji oprogramowania.
  2. Według developera Microsoft był zbyt skupiony na klasycznych modelach dystrybucji oraz przegapił szansę, jaką niosło pojawienie się Internetu. Newell postanowił więc wykorzystać okazję i zainwestować pieniądze w firmę, które zaoferuje nowocześniejsze rozwiązania. W ten sposób narodziło się Valve.

id software wyprzedziło Microsoft przy pomocy Dooma. Mieli zupełnie odmienny model docierania do klientów i kontaktowania się z nimi, który wydawał mi się bardzo interesujący. Całość była popularna do tego stopnia, że gdy przeprowadzono dużą ankietę, okazało się, iż więcej osób korzystało z Dooma niż z Windowsa. Produkcja została również uznana za najbardziej zaawansowaną graficznie grę. Nie można było zobaczyć czegoś takiego jak Doom, co działałoby na konsolach lub w salonach.

Trzeba przyznać, że jest to dość interesująca historia, pokazująca, jaka motywacja stała za stworzeniem jednej z najbardziej znanych firm skupionych na grach wideo.

Agnieszka Adamus

Agnieszka Adamus

Z GRYOnline.pl związana od 2017 roku. Zaczynała od poradników, a teraz tworzy głównie dla newsroomu, encyklopedii i promocji. Samozwańcza specjalistka od darmówek. Uwielbia strategie, symulatory, RPG-i i horrory. Ma też słabość do tytułów sieciowych. Spędziła nieprzyzwoicie dużo godzin w Dead by Daylight i Rainbow Six: Siege. Oprócz tego lubi oglądać filmy grozy (im gorsze, tym lepiej) i słuchać muzyki. Największą pasją darzy jednak pociągi. Na papierze fizyk medyczny. W rzeczywistości jednak humanista, który od dzieciństwa uwielbia gry.

więcej