War Leaders Clash of Nations: Okręty

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Okręty

Pancerniki i krążowniki są tutaj najbardziej znaczącymi i uniwersalnymi jednostkami - nie tylko rozstrzygają starcia na wodzie, ale również mogą udzielić wsparcia ogniowego oddziałom na lądzie, gdy znajdują się przy brzegu prowincji, którą atakuje nasza armia lądowa - Okręty | Jednostki | War Leaders Clash of Nations - War Leaders: Clash of Nations - poradnik do gry

Pancerniki i krążowniki są tutaj najbardziej znaczącymi i uniwersalnymi jednostkami - nie tylko rozstrzygają starcia na wodzie, ale również mogą udzielić wsparcia ogniowego oddziałom na lądzie, gdy znajdują się przy brzegu prowincji, którą atakuje nasza armia lądowa. W tym drugim przypadku w czasie jednej bitwy trwającej pół godziny możemy kilkukrotnie ostrzelać cele na lądzie z okrętowych dział, bowiem czas ich przeładowania równa się 2,5-3 minuty dla krążowników i ok. 5 minut dla pancerników.

Te drugie dysponują oczywiście potężniejszymi działami i większą siłą ognia. Trzeba jednak dodać, iż celność i skuteczność takiego wsparcia jest różna, może nawet sporna. Opisywane okręty wojenne świetnie spisują się likwidując piechotę, artylerię polową czy samobieżną (otwartą od góry). Użyte przeciwko czołgom wspartym dodatkowo saperami (naprawy) - już gorzej (konieczne trafienia bezpośrednie z góry). Co do technik wykorzystania - jest ich kilka. W przypadku, gdy celem są czołgi (rzadka sytuacja, ale niekiedy może nie być wyboru...) warto, dysponując kilkoma okrętami wojennymi, np. pancernikiem i paroma krążownikami, najpierw przywalić salwą ze wszystkich krążowników, a kiedy saperzy oponenta przybiegną naprawiać uszkodzone wozy grzmotnąć w to miejsce z pancernika - przy odrobinie szczęścia pozbędziemy się za jednym zamachem i paru "puszek", i saperów. Drugi sposób wykorzystania: zaraz po rozstawieniu swoich sił i rozpoczęciu właściwej bitwy walnąć pełną salwę ze wszystkich okrętów w miejsce, w którym powinny stać jeszcze przez kilka długich sekund jednostki nieprzyjaciela. Bardzo często pociski spadają zanim wróg się ruszy. Generalnie jednak ostrzał prowadzimy na okopane siły wroga, a więc gdy mamy pewność, że przez jakiś czas nie będą się ruszały z miejsca i nie prowokując ich do tego ruchu zbliżywszy się do nich naszymi wojskami. Nasza flota stojąca u brzegu ma nieograniczony zasięg, może ostrzelać całą planszę. I pamiętamy, że w bitwach, w których to wsparcie wykorzystujemy, nie ma potrzeby spieszyć się z rzucaniem do natarcia sił lądowych. Niech te sobie spokojnie czekają (nawet do ostatnich kilku-kilkunastu minut starcia), aż okręty wystrzelają 3 armii wroga. No chyba, że jesteśmy pewni, iż ten ma z kolei możliwość wezwania wsparcia lotniczego przeciwko nam...

Przeznaczeniem niszczycieli jest walka z okrętami podwodnymi przeciwnika. Nie biorą udziału w bitwie lądowej, tzn. w przeciwieństwie do pancerników i krążowników nie udzielają wsparcia ogniowego jednostkom walczącym na lądzie w nadmorskiej prowincji.

Okręty podwodne, jeśli mają być skuteczne, powinny operować w grupach, tzw. wilczych stadach. Pojedynczo są nieefektywne, no chyba, że chodzi o zatopienie jednego, pozostawionego samemu sobie transportowca...

Na lotniskowcu może stacjonować cała jedna, pełna armia lotnicza, złożona nawet z 16 dywizji samolotów każdego typu - Okręty | Jednostki | War Leaders Clash of Nations - War Leaders: Clash of Nations - poradnik do gry

Na lotniskowcu może stacjonować cała jedna, pełna armia lotnicza, złożona nawet z 16 dywizji samolotów każdego typu. Warto mieć minimum po jednym lotniskowcu na każdy większy akwen (np. Morze Śródziemne) i dwa na każdy ocean. Lotniskowcom, podobnie jak statkom transportowym, koniecznie należy zapewnić eskortę innych, lepiej uzbrojonych jednostek morskich - pozostawione same sobie są bezbronne. Jeśli eskorta ma być pełna powinno się w niej znaleźć kilka niszczycieli, na które część z was pewnie machnęłaby ręką, powątpiewając w ich przydatność...

Same bitwy morskie rozstrzygane są w grze "z automatu" i wyglądają dość statycznie, dlatego szybkie i zwinne (w rzeczywistości) niszczyciele nie odgrywają w nich większej roli (jeśli toczymy bój morski z pancernikami czy krążownikami wroga).

Początkowy potencjał, czyli siła okrętu, równa się jego kosztom budowy, zaś 1 * (gwiazdka), czyli ranga, to 238 punktów do potencjału okrętu w przypadku krążownika i 274 w przypadku pancernika.

Okręt

Tur na budowę

Koszt budowy

Koszt utrzymania

Opancerzenie

Prędkość

Surowce potrzebne do budowy

Pancernik

3

1370

171

150

15

Kauczuk, chrom, żelazo

Krążownik

3

1190

148

120

15

Kauczuk, chrom, żelazo

Lotniskowiec

2

870

108

150

15

Kauczuk, żelazo

Niszczyciel

2

980

122

80

15

Kauczuk, żelazo

Okręt podwodny

2

620

77

50

15

Kauczuk, żelazo

Transportowiec

2

500

62

50

15

Kauczuk, żelazo

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2009-01-22
19:42

ROJO. Senator

ROJO.
😊

Hej Pazur - Rozumiem, że patch (v.1.3 PL) naprawia opisane przez Ciebie błędy we wstępie?
BTW: Uważasz, że warto się skusić na tę grę? Jest warta tych 5 promocyjnych dych?

Komentarz: ROJO.
2009-01-27
11:26

zanonimizowany328464 Konsul

Ja właśnie złożyłem zamówienie u was w sklepie. 50 dych nie jest dużo, a ten spory patch 1.3 PL powinien naprawić najbardziej upierdliwe bugi. Zresztą idealna gra na ferie ;)

A i jeszcze taki mały błąd - w spisie treści poradnika 2x mamy "[Strategia ekspansji] Wielka Brytania" zamiast raz Stanów Zjednoczonych.

Komentarz: zanonimizowany328464
2009-01-27
15:39

zanonimizowany56818 Generał

ROJO. ---> Niestety nie grałem już na wersji 1.3 PL z prozaicznego powodu: płytkę odesłałem do redakcji zanim CDP wydał patcha. Tak że nie mam pojęcia czy łata faktycznie poprawia - jak zapowiadano - przede wszystkim tą koszmarną niestabilność gry. Szczerze mówiąc Tobie byłoby chyba łatwiej to sprawdzić - wydaje mi się, że gierka była jeszcze do niedawna na stanie w redakcji :-)...

Co do drugiej kwestii - cóż, musisz chyba sam rozważyć, czy dla Ciebie warto wydawać 5 dyszek za grę, której ocena po połataniu (zakładając, że patch 1.3 faktycznie naprawia wymienione babole - patrz wyżej!) powinna oscylować w granicach 7,0-7,5, góra 8... Jeśli naprawia, to ja sam się zastanowię nad kupnem i... chyba się nawet skuszę - w końcu gierka do niedawna kosztowała blisko 5 paczek więcej. No i realia tej gry są mi bliższe niż totalwarowe (Rome).

edit: może obaj poczekajmy na wrażenia króliczka doświad... przepraszam... scorpinora :-)... Pamiętam, że kiedyś wahał się czy kupić, a teraz widzę, że się jednak złamał ;-)...

Komentarz: zanonimizowany56818
2009-01-27
22:55

ROJO. Senator

ROJO.
👍

Pazur - dzięki za wyczerpującą odpowiedź. No tak, ale musimy się spieszyć bo ta promocja za 5 dyszek, jakoć na początku lutego się kończy. chyba sie szarpnę. Kocham strategie (nie bardziej niż cRPG) plus druga wojna - mmmmmmniam.

Komentarz: ROJO.
2009-03-12
19:41

zanonimizowany328464 Konsul

Wlepiam kopię mojego posta z innego wątku:

Niestety - nie wiem jak było bez patcha, ale z nim też nie jest dobrze. Nie wywala mnie na mapie strategicznej gry (co podobno było wcześniej nagminne), ale kilka razy zdarzyło się, że pod sam koniec walki. Kiedy po 30 minutach istnego hardcore'owego piekła odpieram znacznie przeważające siły Japończyków (takiej cudownej bitwy szczerze mówiąc dawno w żadnej innej grze nie miałem - aż książkę można by o niej napisać ;) , po czym w ostatnich 20 sekundach wywala do Windy to mało powiedzieć, że szlag mnie trafia (a możliwości zapisu przecież brak). Robię sobie z tydzień przerwy aby psychicznie odpocząć po takiej traumie, gram znowu cały wieczór i w najmniej oczekiwanym momencie znów to samo (dziwnym trafem z reguły w najważniejszych dla mnie bitwach :/ ). No ale gra faktycznie wciąga i poza tymi bitwami w sumie na żadne inne bugi nie narzekałem. Gdyby nie fakt, że teraz czas na Empire Total War to znowu bym teraz do niej wrócił. Choć do tego typu gier wraca się nie raz nawet po latach (tak jak z serią Total War, Hearts of Iron czy inne Europe Universalisy), więc nic starconego.

Komentarz: zanonimizowany328464
2010-04-30
17:29

zanonimizowany568247 Legionista

Wie ktoś może dlaczego nie mogę połączyć niektórych wojsk w jedno ? Wkurza mnie, że musze atakować pojedynczymi oddziałami ... Z góry thx ;P

Komentarz: zanonimizowany568247

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl