Vampire The Masquerade: Dyscypliny

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Dyscypliny (disciplines) są to potężne, magiczne umiejętności, właściwe tylko danemu klanowi (choć niektóre występują u kilku). Są one drogie w rozbudowywaniu, jednak w czasie walki potrafią przeważyć szalę zwycięstwa na Twoją stronę. Każda dyscyplina staje się silnym asem w rękawie, jeśli zostanie odpowiednio rozwinięta (choć w początkowej fazie gry oczywiście nawet 1-2 punkty na nią przeznaczone wystarczają, by była skuteczna).

Animalism

Klany: Gangrel, Nosferatu

Zestaw kilku zaklęć o różnym stopniu przydatności. Wyróżnia się tutaj Bloodsucker's Communion (czwarty poziom), który uszkadzając przeciwnika (w dość widowiskowy sposób) jednocześnie przywraca Ci punkty krwi. Czary wchodzące w skład Animalism są fajne wizualnie - a to magiczny wilk atakuje naszego przeciwnika, to znowu opada go chmara jakiejś szarańczy.

Auspex

Klany: Tremere, Toreador, Malkavian

Dyscyplina ta umożliwia Ci widzenie wszystkich postaci przez ściany, dodatkowo zaznaczając, czy są one ludźmi, czy też istotami nadprzyrodzonymi. W praktyce działa to jak swojego rodzaju radar, przydatny podczas penetrowania najeżonych przeciwnikami terenów. Dodatkowo Auspex zwiększa statystykę Wits, co przyczynia się z kolei do powiększenia umiejętności Hackowania. Jako że Auspex, podobnie jak każda inna dyscyplina, jest bardzo kosztowny w rozwinięciu, nie polecam go zbytnio. EXP-y można spożytkować na wiele ciekawszych sposobów.

Celerity

Klany: Toreador, Brujah

"Matrixowe" przyspieszenie, świetne w walce wręcz, zarówno z pojedynczym przeciwnikiem, jak i całą grupą. Celerity jest najlepszą dyscypliną bojową w grze. Dobre rozbudowanie tej umiejętności może wielce ułatwić większość misji, zwłaszcza, jeśli nasza postać specjalizuje się w melee lub unarmed.

Dementation

Klany: Malkavian

Znak firmowy klanu Malkavian. Warto rozwijać tę dyscyplinę, ponieważ poza niezaprzeczalnymi walorami bojowymi (de facto każdy poziom dyscypliny to dodatkowy "czar" do użycia w walce, dla którego da się znaleźć dobre zastosowanie na polu bitwy - głównie trzeciopoziomowe "Vision of Death" pomaga w starciach z bossami) daje także dodatkowe możliwości dialogowe - i to jakie! Granie Malkavianem z dobrym Dementation to wielka frajda.

Dominate

Klany: Ventrue, Tremere

Umiejętność dająca wielkie umiejętności komunikacyjne, dzięki niej uda się rozwiązać większość spraw drogą pokojową (oczywiście poza tymi, których nijak się nie da). Zastosowanie w walce znajduje ta dyscyplina przeciwko grupom przeciwników i jest całkiem skuteczna.

Fortitude

Klany: Ventrue, Gangrel

Doskonała, pasywna dyscyplina, zwiększająca znacząco Twoją odporność na wszelkiego rodzaju obrażenia. Świetne przeciwko bossom i innym przeciwnikom zadającym obrażenia typu Aggravated (głównie od wszelkiego rodzaju pazurów i magii). Przydatne zarówno dla Ventrue, jak i Gangreli. Tym pierwszym może uratować skórę w niejednej walce, z uwagi na fakt, że grając tym klanem łatwo jest zaniedbać rozbudowę siłową bohatera.

Obfuscate

Klany: Nosferatu, Malkavian

Niewidzialność. W zależności od poziomu rozwinięcia, pozwala na poruszanie się, korzystanie z przedmiotów itp. Dla Nosferatu jest to podstawa, gdyż tylko wykorzystując tą umiejętność będą mogli poruszać się swobodnie po ulicach. Doskonale sprawdza się też w misjach bojowych, przynajmniej w tych, w których szczególnie zależy nam na dyskrecji (np. na statku Elizabeth Dane). Posiadanie umiejętności funkcjonalnej niewidzialności to niepowtarzalny luksus, choć nie pomoże w walkach z bossami.

Potence

Klany: Nosferatu, Brujah

Czasowe doładowanie do siły. Niezbyt praktyczne, oba posiadające ją klany winny skoncentrować się na innych dyscyplinach. W założeniu jest to czar przeznaczony dla wojowników, jednak trochę mija się z celem, gdyż dobry wojownik w tej grze raczej nie będzie narzekać na poziom siły, a cenne punkty krwi w czasie walki lepiej będzie zużyć na Celerity (Brujah) oraz Blood Buffa.

Presence

Klany: Ventrue, Toreador, Brujah

Dyscyplina obniżająca bitewne predyspozycje Twoich przeciwników. Na wyższych poziomach może zdziałać naprawdę wiele, choć każdy z posiadających ją klanów ma w swoim arsenale ciekawsze pozycje.

Protean

Klany: Gangrel

Komplet dodatków, które wspomogą Twojego Gangrela w walce. Znajdziesz tu widzenie w podczerwieni, różne doładowania do umiejętności, dodatkową, magiczną broń (szpony) oraz w końcu Battle Form na 5 poziomie zaawansowania. Wszystko pięknie, ale skuteczność zawodzi. Lepiej jest inwestować w Fortitude i zaopatrzyć się w dobrą broń "tradycyjną".

Thaumaturgy

Klany: Tremere

Jest to zestaw czarów, którymi operuje klan magów Tremere. Ich skuteczność jest wręcz przesadna, czasami wydaje się, że Tremere są aż przegięci. Grając Tremerem, rozbudowuj, rozbudowuj, rozbudowuj. Jeśli chodzi o walkę, niewiele poza Thaumaturgy będzie Ci potrzebne.

Blood Buff

Klany: Wszystkie

Niewykluczone, że Blood Buff będzie najczęściej używaną przez Ciebie dyscypliną przez całą grę. Zwiększa on na pewien okres czasu obrażenia zadawane przez Ciebie przy pomocy melee i unarmed, a także znacząco zwiększa umiejętność lockpicking. Dyscyplinę tę posiada każdy wampir i nie można jej w żaden sposób rozwijać.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2005-04-28
01:13

zanonimizowany250137 Junior

ciekaw jestem, czy też się z tym spotkaliście: gra chodzi b dobrze, nic nie skacze, tylko czasem, gdy idę ulicą przestaje reagować na klawisze. po prostu puszczam klawisz "w" a postać idzie dalej. nic nie daje wciskanie kierunków, s, kręcenie myszką. po paru sekundach się odblokowuje. dość często to się zdarza, spacerując po mieście parę razy na minutę. to kosztuje niewiele mniej nerwów niż wizyta w ocean hotel.
niezależnie od ustawień sterowania. próbowałem różnych kombinacji.
na pewno nie jest to wina niewydolnego sprzętu :/
miałem nadzieję, że zainstalowanie nieofic. patcha pomoże. nie pomogło.

Komentarz: zanonimizowany250137
2007-01-09
00:29

roon Legionista

ax - też to mam. Choć głupio to zabrzmi, u mnie się to dzieje od momentu, gdy zmieniłem mysz z analogowej na optyczną. Podejrzewam, że i u ciebie to może być powodem.

Komentarz: roon
2007-01-09
00:36

mirencjum Legend

Właśnie z tego powodu, że nie mogłem się zatrzymać, nigdy tej gry nie skończyłem

Komentarz: mirencjum
2007-01-14
20:24

zanonimizowany425483 Junior

mam problem, zawsze kiedy ewentualnie zbiera mi sie ponad 10 pkt doswiadczenia analuja sie one do 0 (szczegolowo mowiac: przed przyplywem punktow mam powiedzmy 8, dostaje 3 nastepne, ale zamiast miec jak przystalo z zasad prostej matematyki 11... nagle robi sie 0 albo 1 czy cos rownie nieprzyzwoitego) - chyba tylko raz udalo mi sie uzbierac 12 punktow, wiekszosc przypadkow konczy sie DZIWNA ich redukcja???

ani oficjalny patch 1.2 ani nieoficjalny 2.8 nie pomogl z tym :/
jakies pomocne sugestie?

Komentarz: zanonimizowany425483
2007-01-24
11:16

Yancy Legend

Yancy

U mnie problem ze sterowaniem pojawił się po zmianie klawiatury na bezprzewodową. Strasznie irytująca sprawa i dodaje do listy błędów (i tak pokaźniej) kolejnego babola.

Komentarz: Yancy
2007-11-05
15:27

zanonimizowany503649 Junior

czy u kogoś jeszcze jest tak ,że kiedy wracam z Downtown mimo ,że nie wydałem Mercurio jego nie ma u siebie w domu? Czy to błąd czy może po prostu jest gdzie indziej? A jeśli to błąd to co mogę z tym zrobić? Bardzo proszę o pomoc

Komentarz: zanonimizowany503649
2007-11-28
07:37

zanonimizowany510211 Junior

Witam! Nie wiem, czy ktoś jeszcze przegląda to forum, ale jakby ktoś tu wpadł i przez przypadek znał rozwiązanie mojego problemu, to będę wdzięczny za pomoc.
Mój problem wygląda następująco: Po uratowaniu profesora (tego co umie otworzyc Ancaran Sarcofagus) z jaskini i dobiegnięciu do motorówki wywala mnie z gry. Niestety przeinstalowanie gry nie działa. Czy jest na to jakis sposób??

Komentarz: zanonimizowany510211
2009-06-14
20:44

zanonimizowany646112 Junior

😜

Hej. Wy wszyscy już gdzieś daleko w grze ;P A ja dopiero w trailerze. Przeglądałam poradnik i dzięki niemu znalazłam ten cały klucz w sejfie ale teraz nie mogę sobie poradzić z kolejnymi drzwiami, po zabiciu znienacka następnego vampira. Tam już za tą salą z rurami i zejściu na dół. Kiedy trzeba je otworzyć mając tą dyscyplinę Blood Buff. Cały czas mi wyskakuje 'failed' a w górnym rogu 'locjpicking skill below lock difficulty: 3.
I cały czas próbuje je otworzyć i nic. Może przypomnicie sobie te czasy kiedy wy to przechodziliście? ;) pomóżcie bo z tym sejfem też męczyłam się dwa dni zanim znalazłam poradnik. A że cienko znam angielski więc nie za dobrze mi to idzie. Plis.

Komentarz: zanonimizowany646112
2013-03-09
14:44

zanonimizowany902755 Junior

niestety nie znalazlem zadnej ulotki u Jezebel...

Komentarz: zanonimizowany902755
2018-03-28
20:49

Tomczi Junior

POMOCY!

Misja-Snuff is Enough

Na Stoliku w kafejce internetowej obok martwego gościa powinna leżeć taśma 2 ( horror tape ) problem w tym że tego przedmiotu nie ma i nie potrafiłem znaleźć nikogo z podobnym problem w internecie.

próbowałem wczytywać stare zapisy gry, zabijać się i powtarzać tą misje kilku krotnie nic nie pomogło a nie uśmiecha mi się tyrać gry od początku bo robiłem wszystkie questy bez wyjątku a nawet jeśli to nie mam gwarancji że taśma tym razem będzie RATUJCIE PROSZĘ.

Z góry dziękuje za każdą pomoc i pomysły w rozwiązaniu tego problemu ( Bardzo chciałbym skończyć grę ...)

Komentarz: Tomczi

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl