Silent Hunter 3: Czym walczyć
Aktualizacja:
Do dyspozycji pod naszym dowództwem możemy mieć cały wachlarz okrętów:
Typ IIA i IID - okręty tego typu były bardzo małe i służyły głównie do szkolenia nowych załóg na Bałtyku. Na początku wojny odbyły kilka patroli po Morzu Północnym. Obydwa okręty mają po 3 wyrzutnie torpedowe na dziobie i działko 20 mm. Najważniejszą różnicą między typem IIA i IID to ich zasięg. IID ma większe zbiorniki paliwa, co pozwala mu przepłynąć 3-krotnie większy dystans (ok. 5600 mil w porównaniu do 1600 mil dla typu IIA). U-Booty tego typu osiągały też niewielką prędkość nawodną - 13 węzłów, pod wodą rozwijały 7 węzłów. Gracz dowodząc tym typem okrętu powinien starać się jak najszybciej przesiąść się na większą jednostkę. Najważniejszym wadami typu II są: mały zasięg, skromne uzbrojenie, brak działa pokładowego, niewielka prędkość oraz głębokość zanurzenia (niewiele ponad 100 m).

Typ VIIB, VIIC, VIIC/41 i VIIC/42 - tego typu okręty były już typowo oceanicznymi jednostkami. Szczególnie VIIC/42 z jego zasięgiem wynoszącym 12600 mil (pozostałe typy ok. 8500 mil). Dönitz postawił właśnie na ten typ U-Boota, uważał że najlepiej się nadaje do walk konwojowych. Typ VII posiadał już odpowiednie uzbrojenie (4 wyrzutnie dziobowe i jedna rufowa) oraz działo pokładowe 88 mm. Broń przeciwlotnicza zmieniała się z upływem czasu, na początku były to działka 20 mm, po zmianie kiosku była możliwość dodania większej ilości broni przeciwlotniczej. Typ VII rozwijał ok. 17 węzłów w wynurzeniu i 8 pod wodą. Jego atutem było też dość szybkie zanurzenie (ok. 25 sek.). Gracz powinien się poważnie zastanowić, czy chce się przesiąść na typ IX. Jeśli preferujemy samotne długie rajdy to IX-ki będą najodpowiedniejsze, jeśli natomiast wolimy walczyć z konwojami na Atlantyku to VII-ki będą preferowane.

Typ IXB, IXC, IXC/40 i IXD2 - były to największe U-Booty, które przeznaczano do dalekich rajdów (wybrzeża USA, południowa Afryka a nawet Ocean Indyjski). Okręty tego typu miały zasięg ok. 12000-13000 mil a typ IXD nawet 23700 mil. Uzbrojenie posiadały podobne do siódemek, z tym że na rufie były dwie wyrzutnie a nie jedna oraz zabierały więcej zapasowych torped. Inne też było działo pokładowe (kaliber 105 mm), silniejsze było też uzbrojenie przeciwlotnicze. IX-ki były bardziej ociężałe, dłużej się zanurzały co powodowało większe zagrożenie nagłym atakiem samolotów bądź eskorty. Ich głównym zadaniem było zatapianie samotnie płynących statków na dalekich rejonach operacyjnych, gdzie eskorta była mniej liczna.

Typ XXI - ostatni i zdecydowanie najlepszy typ U-Boota, niestety dostępny dopiero pod sam koniec wojny. Był to już typowy okręt podwodny a nie okręt nawodny z możliwością zanurzania. Posiadał bardzo wydajne akumulatory i silniki elektryczne, które pozwalały w zanurzeniu rozwinąć prędkość aż 17 węzłów (na powierzchni na silnikach spalinowych - 15 węzłów). Po wyczerpaniu akumulatorów można je naładować silnikami spalinowymi, które dzięki chrapom mogą pracować w zanurzeniu. Zasięg ponad 15000 mil pozwalał bez problemu operować na Atlantyku. Okręt posiadał 6 wyrzutni dziobowych i dwa sprzężone działka plot 20 mm.
W czasie wojny było też wiele innych typów U-Bootów, ale w grze uwzględniono te najważniejsze, które miały największy wpływ na wojnę na Atlantyku oraz innych akwenach. Powyższe dane są oparte o rzeczywiste osiągi U-Bootów. Dane techniczne z gry natomiast nie odzwierciedlają w 100% stanu faktycznego. Przedstawię je w poniższej tabelce. Szczególnie rzuca się w oczy znacznie zaniżony zasięg okrętu IXD2 oraz znacznie zawyżony dla typu XXI.

Typ U-Boota | Zasięg w przybliżeniu (km) | Liczba torped zabieranych na pokład (szt.) | Prędkość nawodna (węzły) | Prędkość podwodna (węzły) |
IIA | 6000 | 5 | 12 | 7 |
IID | 22000 | 5 | 12 | 8 |
VIIB | 24000 | 14 | 16 | 8 |
VIIC | 24000 | 14 | 16 | 8 |
VIIC/41 | 24000 | 14 | 14 | 8 |
VIIC/42 | 20000 | 16 | 16 | 8 |
IXB | 35000 | 21 | 17 | 7 |
IXC | 35000 | 22 | 17 | 7 |
IXC/40 | 35000 | 22 | 17 | 7 |
IXD2 | 35000 | 26 | 18 | 7 |
XXI | 51000 | 23 | 16 | 17 |
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany318939 Junior
To nie prawda że nie warto wchodzić do portów przeciwnika.
Te w Szkocji są ekstra.
Byłem w Loch Ewe i zatopiłem lekki krążownik Fiji oraz 4 niszczyciele - na więcej
nie miałem torped. Trzeba być tylko ostrożnym i max wolna naprzód (lub stop)
w zanurzeniu.
Oto terminy kiedy warto to zrobić :
1939.09.15 1939.10.10 Auxiliary Cruiser Scapa Flow
1939.10.04 1939.10.14 BB Revenge Scapa Flow
1939.11.01 1940.01.05 BB Nelson Loch Ewe
1940.03.01 1940.05.01 Auxiliary Cruiser Scapa Flow
1940.03.07 1940.04.25 CV Illustrious Scapa Flow
1940.04.01 1940.06.01 Auxiliary Cruiser Scapa Flow
1940.05.17 1945.01.01 CL Fiji Light Cruiser Loch Ewe
1940.05.24 1940.06.30 CL Dido Light Cruiser Scapa Flow
1940.12.11 1940.12.31 BB King George V Scapa Flow
1941.02.01 1941.02.17 Auxiliary Cruiser Scapa Flow (doesn't spawn in v1.0-v1.3)
1941.02.10 1941.03.20 Auxiliary Cruiser Scapa Flow (doesn't spawn in v1.0-v1.3)
1941.03.15 1941.04.30 CL Fiji Light Cruiser Scapa Flow (?)
1942.02.03 1942.02.28 BB King George V Scapa Flow
zanonimizowany45782 Legend
Ręczne wprowadzanie danych jest koszmarne :)
zanonimizowany242502 Pretorianin
a puzniejsze daty bo ja jestem juz 4 .12.1942
zanonimizowany337322 Legionista
Własnie zakupiłem silenta huntera wczoraj , mam problem w pierwszej misji .
Wypełniłem wszystkie rozkazy i nie moge ukończyc misji nie wiem jak ? Jak zakonczyc misjie i rozpoczac 2 misjie , daje esc to pisze opusc misjie , co trzeba zrobic po wypełnieniu zadania zeby mozna było ukonczyc misje .
Jagdtiger Pretorianin
Chodzi ci o misje treningowe czy o pierwszy patrol?
zanonimizowany412997 Junior
szkoda ae trzeba placic
Jagdtiger Pretorianin
Wielkiej straty nie ma. Poradnik i tak już się mooooocno zdeaktualizował. Pisany był jeszcze przed premierą gry w Polsce, kiedy nie wyszły jeszcze praktycznie żadne patche i mody.
bem Junior
zanonimizowany469216 Junior
Po co poradnik? W oryginalnej grze jest spoko instrukcja .Oczywiscie zrozumiala dla tych, którzy interesują się okretami podwodnymi.Bo to gra dla maniakow - podwodniakow.
zanonimizowany527572 Junior
za darmo to się tu reklam nie wystawia
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
