Polecenia dla drużyny | Taktyka i formacja
Aktualizacja:
Taktyka
Jeżeli ustawiliśmy formację, to możemy przejść do ustawiania szczegółów taktycznych.
Polecenia dla drużyny [Team instructions]
Ustawienia dostępne są w rozwijanym menu (Tryb [View] -> Polecenia dla drużyny [Team instructions]).

Suwaki posiadają "dwudziestostopniową" skalę; wszystkie oprócz Tackling. Każda z pozycji ma swoje znaczenie. Ustawienia przechodzą płynnie, nie ma przeskoków. Jeżeli na przykład w Podania [Passing Style] ustawimy na Krótkie [Short] i będzie to pozycja nr 5 od lewej strony suwaka, to piłki przeważnie będą grane krótkimi podaniami, ale także dość często będą zagrywane długimi podaniami, lub przerzutami przez boisko. W przypadku ustawienia suwaka w pozycji nr 1 piłkarze będą za wszelką cenę grali z krótkiej piłki. Analogicznie sytuacja ma się do ustawienia Długie [Long].
Nastawienie [Mentality] | Ultra Defensywna [Ultra Defensive], Defensywna [Defensive], Norma [Normal], Ofensywna [Attacking], Hiperofensywna [All Out Attack] Najważniejsza rzecz. Mentalność zespołu, nastawienie do gry. Także przesunięcie formacji w strefie: Ofensywna [Attacking]- bardziej na w stronę bramki przeciwnika. Defensywna [Defensive]- bliżej swojej bramki. Nie jest zbyt rozsądną rzeczą ustawiać Ofensywna [Attacking]przy grze z zespołem wysokiej klasy, zespół może nie podołać zadaniu. Ustawienie Hiperofensywna [All Out Attack]jest równoznaczne z przejściem do ataku ośmiu graczy, należy stosować w naprawdę beznadziejnych sytuacjach. |
Kreatywność [Creative Freedom] | Ograniczona [Little], Norma [Normal], Nieograniczona [Much] Swoboda w rozgrywaniu piłki. Zaleca się by ustawiać Nieograniczona [Much]tylko dobrym i zgranym zespołom. Opcja ta jest bardzo efektowna, nierzadko też bywa efektywna. Jeśli posiadamy w swojej drużynie zawodników dobrych technicznie, posiadających wysoki atrybut Kreatywność [Creativity], Podania [Passing] oraz Błyskotliwość [Flair], to możemy bez przeszkód ustawić suwak w pozycji Nieograniczona [Much]. |
Podania [Passing Style] | Krótkie [Short], Mieszane [Mixed], Bezpośrednie [Direct], Długie [Long] Styl podań. Mieszane [Mixed] będzie opiera się na trzech pozostałych. Krótkie [Short] - podania krótkie, ale częste straty piłki. Bezpośrednie [Direct] - podania bezpośrednie, ale wymagają od zawodników dobrego ustawiania się w czasie akcji. Długie [Long]- podania długie, wymagają bardzo dobrze grających głową piłkarzy oraz mających wysoki atrybut Skoczność [Jumping]. |
Tempo | Powolne [Slow], Norma [Normal], Szybkie [Quick] Czas dany piłkarzom na przetrzymywanie piłki. Zespół grający szybką piłkę traci w ekspresowym tempie kondycję i notuje sporą ilość strat, ale zyskuje na czasie. Natomiast grający wolną piłkę naraża się na brak sytuacji bramkowych. Przykład: chcemy strzelić szybko bramkę, ustawiamy z naciskiem na Szybkie [Quick]i zespół zaczyna grać szybką piłkę. Ewentualnie jest 60 minuta, a nie chcemy niepotrzebnie przemęczać piłkarzy - ustawiamy bliżej Powolne [Slow]. Szybkie [Quick]jest bardzo trafnym wyborem dla klubu mającego w składzie bardzo dobrze podających piłkarzy i dobrego przeglądu pola. |
Szerokość gry [Width] | Wąska [Narrow], Norma [Normal], Szeroka [Wide], Odległość linii obrony od linii ataku. Gdy ustawiona na Norma [Normal], to zespół będzie starał się grać w granicach ok. 40 metrów różnicy. Wąska [Narrow]- do 30, natomiast Szeroka [Wide] - do 50. Ustawienie to ma wpływ na grę zespołu przeciwnego; Wąska [Narrow]- będzie miał utrudnione rozgrywanie piłki ze względu na brak odpowiedniego miejsca, może także skutkować strzeloną nam bramką - wystarczy, że ktoś zagra długa piłkę w kierunku napastników i będzie zbyt duża przestrzeń między obroną a bramkarzem. Jeśli natomiast będziemy grali z ustawieniem Szeroka [Wide], to pozwolimy przeciwnemu zespołowi na bardziej frywolne rozgrywanie piłki. Wąska [Narrow]wymaga od naszego zespołu dobrego zgrania jak i zawodników z wysokim atrybutem Podania [Passing]. |
Gra przy przeciwniku [Closing down] | Rzadko [Rarely], Norma [Normal], Często [Often] Pressing, stosowany przy próbach odbioru piłki. Ustawiony na Rzadko [Rarely] będzie skutkował brakiem nacisku na rywala, który dzięki temu rozgrywał spokojnie piłkę. Wykorzystując Często [Often] zespół będzie starał się szybko odebrać piłkę; wadą jest bardzo częsty brak odpowiednich zawodników na właściwych pozycjach, ponieważ w danej chwili naciskają na rywala i przez to wybiegają ze strefy własnego krycia. |
Gra na czas [Time wasting] | Rzadko [Rarely], Norma [Normal], Często [Often] Przetrzymywanie piłki. Zastosowanie podobne do opcji Tempo z tą różnicą, piłka jest rozgrywana szybciej lub wolniej. Przydatne jako celowe opóźnianie gry. |
Linia obronna [Defensive line] | Cofnięta [Deep], Norma [Normal], Wysunięta [Push Up] Zachowywanie się linii obrony w czasie posiadania piłki przez zespół. Jak bardzo linia ma wychodzić daleko w przód, Cofnięta [Deep]- głęboko, ok. 40 metrów od własnej bramki, Wysunięta [Push Up] - nieco dalej niż środkowa linia boiska. Należy pamiętać, by przynajmniej jeden zawodnik był na własnej połowie boiska. Zainteresowanych odsyłam do przepisów futbolowych. |
Odbiór [Tackling] | Delikatny [Easy], Norma [Normal], Agresywny [Hard] Częstość i brutalność wślizgów. Delikatny [Easy]przydatne jest, jeśli nie chcemy aby nasz zawodnik nie dostał kartki, zawodnicy prawie nie używają wślizgów. Agresywny [Hard] - na granicy brutalnej gry; charakteryzuje się częstymi kartkami, ale za to skuteczność w odbiorze piłki jest lepsza. Uwaga: zawodnicy z wysokim atrybutem Agresja [Aggression] bywają często wyrzucani z boiska. |
Podawanie [Focus Passing] | Mieszane [Mixed], Oboma skrzydłami [Down Both Flanks], Prawym/lewym skrzydłem [Down Left/Right Flank], Środkiem [Through The Middle] Charakterystyka kierunku podań jaki ma używać skład. Oboma skrzydłami [Down Both Flanks] dotyczy częstszej gry skrzydłami, Prawym/lewym skrzydłem [Down Left/Right Flank]- tak samo, tyle że z wybraną jedną stroną. Środkiem [Through The Middle] - częściej środkiem, Mieszane [Mixed] - w zależności od odpowiedniej sytuacji na boisku. Ustawienie to jest przydatne, jeśli wiemy np., że nasi skrzydłowi nie za bardzo potrafią rozgrywać piłkę - oczywiście wtedy ustawiamy Środkiem [Through The Middle]. |
Krycie [Marking] | Krycie strefowe [Zonal], Krycie 1 na 1 [Man Marking] Typ krycia w czasie gry defensywnej. Krycie strefowe [Zonal] - krycie strefą, czyli obrońca będzie starał się nie dopuścić, by przez jego strefę przeszła piłka. Krycie 1 na 1 [Man Marking] - krycie indywidualne, jeśli zawodnik drużyny przeciwnej będzie w strefie danego obrońcy, to tym samym zostanie "pokryty". |
Krycie (SFG) [Set Piece Marking] | Krycie w czasie stałych fragmentów gry, jak na przykład rzut rożny czy wolny. Ustawienia i właściwości jak w powyższej opcji. |
Podania do zawodnika [Target Man Supply] | Mieszane [Mixed], Po ziemi [To Feet], Górne [To Head], Run Onto Ball [Na dobieg] Rodzaj w jaki sposób piłki mają być grane na zawodnika określanego jako Snajpera [Target Man]. Zależności powinny wynikać z postury oraz wyszkolenia technicznego i szybkości zawodnika. |
Ścisłe krycie [Tight Marking] | Krótkie krycie. Zawodnik przy zawodniku. |
Gra na snajpera [Use Target Man] | Czy zespół ma kierować piłki do zawodnika określanego jako Snajper. |
Gra na rozgrywającego [Use Playmaker] | Czy zespół ma rozgrywać akcje z udziałem rozgrywającego. |
Pułapki ofsajdowe [Play Offside] | Czy zespół ma często stosować pułapki offside'owe. Brak zrozumienia pomiędzy obrońcami skutkuje często brakiem umiejętności ustawienia się w linii i źle wykonaną pułapką. |
Kontrataki [Counter Attack] | Czy zespół ma stosować częściej kontratak. Zawodnicy z formacji ofensywnych (w tym także ofensywni skrzydłowi) zostają w przedzie. |
Plecenia dla drużyny [Team instructions] - Stałe fragmenty [Set pieces]
Rzuty rożne [Corners] | Mieszane [Mixed], Krótkie [Short], Krótki słupek [Near Post], Długi słupek [Far Post], W pole karne [Penalty Area], W pole bramkowe [6 Yard Box] Sposób wykonywania dośrodkowań z rzutu rożnego. Wiedzieć należy, że piłkarz wykonujący nie zawsze musi go wykonywać według naszych zaleceń. Krótkie [Short] - wykonujący będzie podawał do zawodnika znajdującego się najbliżej rogu boiska; Krótki słupek [Near Post] - piłka będzie kierowana na bliższy słupek, Długi słupek [Far Post] - piłka będzie kierowana na dalszy słupek; W pole karne [Penalty Area] - piłka będzie wykopywana w pole karne; Mieszane [Mixed] - wszystkie powyższe plus kilka innych rozwiązań, jak np. wykopnięcie przed pole karne, o ile znajduje się tam jakiś zawodnik. |
Rzuty wolne [Free Kicks] | Mieszane [Mixed], Krótkie [Short], Długie [Long], Na krótki słupek [Cross Near], Na długi słupek [Cross Far], Na środek [Cross Centre], Na główkę [Best Header] Sposób wykonywania rzutów wolnych. Jak i w przypadku rzutów rożnych zawodnik nie musi nas specjalnie słuchać, może wybrać lepszą metodę. Krótkie [Short] - wykonujący poda do najbliższego piłkarza; Długie [Long] - zawodnik skieruje piłkę do piłkarza znajdującego się w głębi pola; Na krótki/środek/długi [Cross Near/Centre/Far] - kierunek dośrodkowania, ma znaczenie głównie przy piłkach zagrywanych ze skrzydeł; Mieszane [Mixed] - wszystkie powyższe plus kilka dodatkowych w zależności od wykonującego. |
Auty [Throw Ins] | Mieszane [Mixed], Krótkie [Short], Długie [Long], Szybkie [Quick] Sposób wykonywania autów. Krótkie [Short] - krótki wyrzut, Długie [Long] - daleki wyrzut, polecany dla zawodników z wysokim atrybutem Dalekie wyrzuty [Long Throws]; Szybkie [Quick] - szybki wyrzut, może cechować się niedokładnymi zagraniami. |
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany309526 Junior
footbal to najlepsza gra na świecie
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.