Czołg podstawowy w Battlefield 4 | Pojazdy
Aktualizacja:
Czołg podstawowy

Dostępne modele:
- TYP 99 MBT (CH)
- T-90A (RU)
- M1 ABRAMS (US)
Jednym z najprzydatniejszych pojazdów na polu walki często okazuje się czołg. Jest niesamowicie wytrzymały, a jego oręż jest w stanie przebić się przez pancerz jakiegokolwiek pojazdu. Sterowanie czołgiem, jak i innymi pojazdami gąsienicowymi, jest również bardzo proste. Za pomocą klawiszy WSAD przemieszczamy się czołgiem w żądanym kierunku, natomiast myszką kontrolujemy działo, które może obracać się o 360 stopni wokół własnej osi, ale tylko o 30 stopni w pionie. Jako kierowca masz dostęp do głównej armaty uzbrojonej w pociski przeciwpancerne oraz karabinu maszynowego, dzięki któremu będziesz mógł eliminować wrogą piechotę oraz pojazdy z lekkim opancerzeniem.
W czołgu, oprócz miejsca dla kierowcy, znajduje się również stanowisko dla strzelca, który siada za sterami karabinu maszynowego. Taki strzelec jest niezwykle przydatny zarówno do eliminacji wrogiej piechoty, jak i pojazdów powietrznych. Strzelec, w odróżnieniu od kierowcy, może strzelać pod znacznie większym kątem pionowym - oczywiście zadawane obrażenia są mniejsze, jednak w wielu sytuacjach może się okazać bardzo pomocne. Warto prowadzić ogień, gdy tylko nadarzy się taka okazja - zwłaszcza że amunicja w czołgu dla strzelca jest nieskończona.
Warto jednak pamiętać, że na polu walki (zwłaszcza w Podboju) zazwyczaj znajduje się kilka czołgów i prędzej czy później będziesz musiał się zmierzyć się z wrogą maszyną. Podczas takiego starcia bardzo ważna jest mobilność i współpraca kierowcy ze strzelcem. Jeżeli grasz sam i zamierzasz spędzić większość czasu w czołgu - wtedy najlepszą dla ciebie klasą będzie Technik. Będziesz mógł wtedy naprawiać swój czołg, utrzymując się przy tym na polu walki.
Statystyki
Wytrzymałość pojazdu | 100 |
Czas do rozpoczęcia regeneracji (liczony od momentu ostatnich otrzymanych obrażeń) | 14 sekund |
Próg ciężkiego uszkodzenia krytycznego (chwilowe mocne utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 29% wytrzymałości pojazdu |
Próg ograniczenia mobilności pojazdu (chwilowe utrudnienie kontroli nad pojazdem) | Strzał zadający powyżej 19% wytrzymałości pojazdu |
Próg unieruchomienia (utrata kontroli nad pojazdem, uratować może nas tylko gaśnica lub palnik) | 10% wytrzymałości pojazdu |
Najwyższa prędkość | 56 km/h |
Ilość miejsc | 2 |
Domyślny czas odrodzenia pojazdu | 90 sekund |
Podstawy poruszania się po mapie
Ustawienia
Na szczęście w przypadku ciężkich pojazdów, takich jak czołg, nie musimy zbytnio martwić się o ustawienia naszej gry. Warto jednak zyskać przewagę już na etapie konfiguracji gry. Oczywiście grafika pozostaje preferencją osobistą, aczkolwiek nie przeciążajmy naszego procesora graficznego zbyt wysokimi ustawieniami jakości, ponieważ może to powodować niekorzystne spadki wydajności. Dobrze jest dostosować jakość siatki na ultra, co pomoże dostrzegać wrogów przy pomocy klawisza "Q" nie tylko nam, ale też naszym kolegom z drużyny. Celowanie względne w pojeździe (zakładka sterowanie), które znajduje zastosowanie w czołgach, często pozostawia się wyłączone, jednak powinniście sami dojść do tego, czy jest ono wam w ogóle potrzebne. Najistotniejszą rolę ma jednak czułość naszej myszy. Powinna ona być dostatecznie wysoka, aby komfortowo obracać wieżyczką, jak i głównym działem, ale nie może też przeszkadzać w dokładnym celowaniu do wrogiej piechoty i pojazdów. Zaleca się więc:
Wartość czułości w grze: 20%-30%
Wartość czułości w systemie: 8/10 (pulpit>PPM>personalizuj>zmień wskaźniki myszy>przyciski)
Wartość czułości na myszy: 1200DPI - 2000DPI (informacje o swojej myszy znajdziesz na jej spodzie, w instrukcji, bądź wyszukaj jej dane w internecie)
Korzystanie z minimapy
Wyżej wymieniona minimapa to element, o którym dobry czołgista nie powinien zapomnieć (zawsze można ją powiększyć za pomocą klawisza "M" lub też wywołać w ramach opcji "Ekran Bojowy"). Pomoże ona ci w wyznaczeniu Twojej roli, pozwoli na ocenę zagrożenia ze strony wroga, jak i poinformuje o aktualnym przebiegu rozgrywki. Rola czołgisty jest zależna od kilku konkretnych czynników, które potrafią zmieniać się dość dynamicznie. Pierwszym z nich jest to, jak dobrze nasza drużyna radzi sobie z miejscami o dużym znaczeniu taktycznym (flagi, przekaźniki). Gdy widzisz, że mapa przepełniona jest czerwonymi kwadratami, powinieneś od razu skupić się na przejmowaniu punktów kluczowych. Często wiąże się to z walką 1v1 (pojazd kontra pojazd) i kontaktem z piechotą wroga, ale o tym za chwilę. A co gdy sytuacja na polu bitwy jest bardziej wyrównana? Wtedy zastanów się, które z miejsc warto by obronić czy też atakować (sugeruj się tu rozkazami dowódcy i własną intuicją). To samo tyczy się oceny zagrożenia. Mimo tego, iż nasz czołg waży, bagatela, 50 ton i posiada odpowiednie opancerzenie, w grze łatwo jest go zniszczyć. Utrudnić życie może nam większość pojazdów lądowych i latających wroga, toteż ich odnalezienie przy pomocy mapy jest konieczne do odpowiedniej oceny sytuacji. Pamiętaj, że technicy, snajperzy i żołnierze wsparcia tylko czekają ze swoimi wyrzutniami i ładunkami wybuchowymi na Twoje nieuważne i nieprzemyślane ruchy. Unikaj więc sytuacji bez wyjścia, takich jak spotkanie ze zbyt dużą ilością pocisków przeciwpancernych.
Atakowanie i obrona punktów kluczowych
Gdy już zdecydujesz się na granie defensywne, bądź pewien, że Twoja pozycja jest odpowiednia. Nie możesz stać na zbyt otwartej przestrzeni, ale nie zapędź się też w ślepy zaułek. Musisz czuć się komfortowo w danym miejscu. Nie zapominaj jednak o tym, że musisz pozostawać w ruchu tak, aby inni gracze mieli trudności z trafieniem Twojego pojazdu. Wykorzystaj wszelkie struktury, budynki i inne formy osłon, aby zwiększyć swoją szansę na przeżycie. Takie zachowanie doda ci pewności siebie i utrudni zniszczenie czołgu, który prowadzisz. Pamiętaj o przewadze, jaką daje mapa - zauważysz wroga szybciej niż on Ciebie!
Bycie czołgistą ofensywnym bywa często trudniejsze niż obrona własnych gąsienic w otoczeniu towarzyszy broni i budynków. Wyruszając w kierunku wroga, nie zapominaj o tym, że spotykając dobrze ustawiony czołg wroga, czy też lecący samolot lub helikopter możesz zakończyć szybkim odejściem do menu odrodzeń po śmierci. Zanim zdecydujesz się na atak, upewnij się przy pomocy mapy czy po drodze nie znajdziesz połowy armii przeciwnika. Statystycznie, im bliżej środka punktu kluczowego, tym więcej rozstawionych min przeciwpancernych czy też ładunków C4. Nie jest to jednak zasada bez wyjątków, ponieważ doświadczeni inżynierowie znają popularne drogi, które mogą być wykorzystane przez czołgistów. Unikanie takich pułapek wymaga doświadczenia a przede wszystkim współpracy ze strzelcem. Podczas jazdy, obaj starajcie się co jakiś czas naciskać klawisz "Q", tak aby nie usłyszeć głośnego huku wybuchającego ładunku. Nie zapomnij o możliwości spotkania innych pojazdów opancerzonych czy też dobrze ustawionych mechaników, broniących swoich pozycji.
Odblokowania
Odblokowanie | Ikona | Wymagane Punkty | Opis |
Maskowanie termiczne | ![]() | 4 000 | Powłoka, dzięki której namierzenie twojego pojazdu zajmie wrogowi nieco więcej czasu, niż zwykle. |
Kierowany czołgowy | ![]() | 12 000 | Pociski przeciwpancerne, które po wystrzeleniu wymagają utrzymywania celownika na wyznaczonym celu. Mogą być również kierowane laserem na cele, które znajdują się poza twoim wzrokiem. |
Strzelec: Skaner okolicy | ![]() | 17 000 | Tylko dla Strzelca - wykrywa jednostki wroga znajdujące się wokół pojazdu, zaznaczając je tym samym na minimapie. |
Noktowizor Termo | ![]() | 21 000 | Noktowizor termowizyjny, dzięki któremu będziesz mógł łatwiej zauważyć jednostki wroga na małe i średnie odległości. |
Pocisk odłamkowy | ![]() | 25 000 | Pocisk wystrzeliwany z głównej armaty - zadawane obrażenia są znacznie większe, jednak zmniejszona zostaje prędkość lotu pocisku. |
Zasłona dymna | ![]() | 29 000 | Zasłona dymna, dzięki której twój pojazd staje się niemożliwy do oznaczenia, ponadto przeciwnik nie będzie mógł uzyskać na tobie trafienia krytycznego. |
Autoładowanie | ![]() | 32 000 | Znacznie przyśpiesza przeładowywanie pocisków. |
Strzelec: Noktowizor termowizyjny | ![]() | 36 000 | Dla Strzelca: noktowizor termowizyjny, dzięki któremu będziesz mógł łatwiej zauważyć jednostki wroga na małe i średnie odległości. |
Ciężki KM | ![]() | 39 000 | Karabin maszynowy kaliber .50, który zamontowany jest na wieżyczce. Służy do eliminacji wrogiej piechoty, jak i lekko opancerzonych pojazdów. |
Termowizja | ![]() | 42 000 | Noktowizor termowizyjny z czarno-białym obrazem, dzięki któremu będziesz mógł łatwiej zauważyć jednostki wroga na pełny zakres odległości. |
Kartacz | ![]() | 46 000 | Pocisk 120 mm zawierający w sobie śrut wolframowy. Służy głównie do eliminacji wrogiej piechoty. |
Gaśnica | ![]() | 49 000 | Gaśnica, dzięki której będziesz mógł przywrócić czołg do stanu funkcjonalności, umożliwiając tym samym proces regeneracji. Użycie gaśnicy jest możliwe tylko, gdy pojazd jest ciężko uszkodzony. |
Strzelec: Soflam | ![]() | 52 000 | Dla Strzelca: oznacza cel, który może zostać zniszczony za pomocą broni rakietowych kierowanych przez znaczniki laserowe. |
Pancerz Reaktywny | ![]() | 55 000 | Pancerz, który znacznie zmniejsza szanse przeciwnika na trafienie krytyczne na twoim czołgu. |
Pocisk Staff | ![]() | 58 000 | Pocisk 120 mm, który samodzielnie identyfikuje wrogie cele i dochodzi do eksplozji zaraz nad nimi, zadając tym samym duże obrażenia. |
Strzelec: Termowizja | ![]() | 61 000 | Dla Strzelca: noktowizor termowizyjny z czarno-białym obrazem, dzięki któremu będziesz mógł łatwiej zauważyć jednostki wroga na pełny zakres odległości. |
Pocisk z Sabotem (podkalibrowy) | ![]() | 64 000 | Pocisk bez ładunku wybuchowego, który porusza się ze znacznie większą prędkością, niż pozostałe pociski z tego samego kalibru. |
Strzelec: Dym Fosforowy | ![]() | 67 000 | Tworzy dym, który zadaje obrażenia przeciwnikom znajdującym się w pobliżu. |
Obrona Aktywna | ![]() | 69 000 | Aktywna obrona, która samodzielnie wykrywa nadlatujące pociski i likwiduje je, zanim dosięgną twojego czołgu. Obrona deaktywuje się po likwidacji pocisków lub gdy przez jakiś czas nie wykryje żadnego zagrożenia. |
Najlepszy zestaw:
Broń główna: najlepiej pocisk odłamkowy. Zada on więcej obrażeń wszystkim pojazdom niż standardowy pocisk 120 mm.
Broń dodatkowa: według preferencji lekki karabin maszynowy lub ciężki karabin maszynowy. Ten pierwszy odznacza się większą szybkostrzelnością, ale traci na zadawanych obrażeniach. Natomiast drugi wygrywa obrażeniami, ale traci na szybkostrzelności. Opcjonalnie można wybrać pocisk STAFF, który pomoże nam przy sytuacjach 1v1, utrudniając przy tym eliminację piechoty.
Przeciwdziałanie:
Czas działania: | Czas przeładowania: | Zasięg działania: | |
Dym maskujący | 7.5 sekundy | 17.5 sekundy | 20m |
Zasłona dymna | 7 sekund | 5 sekund | 4m |
Obrona aktywna | 5 sekund | 25 sekund | Nie dotyczy |
Gaśnica | Nie dotyczy - Działa jednorazowo | 25 sekund | Nie dotyczy - zadziała poniżej 37% wartości wytrzymałości pojazdu |
Widać, że dym maskujący obroni nas tylko przed pociskami namierzanymi, więc nie jest to najlepszy możliwy wybór. Prawdopodobnie lepiej zrobisz, wybierając obronę aktywną. Mimo dłuższego czasu przeładowania i krótszego czasu działania chroni przed pociskami przeciwpancernymi każdego rodzaju, a także sprawdzi się, gdy zaatakuje nas pojazd latający.
Optyka: zgodnie z preferencjami, może być to celownik 3x, który przyda się do eliminacji przeciwnika z dystansu, lub termowizja dająca korzyści przy walce z piechotą.
Ulepszenie: bezkonkurencyjnie wybierz pancerz aktywny, który utrudni wrogowi uzyskanie trafienia krytycznego.
Optyka dla strzelca: podobnie jak u kierowcy, wybierz pomiędzy celownikiem 3x i termowizją.
Ulepszenie dla strzelca: najbardziej przydatnym dodatkiem okazuje się być skaner okolicy. Przy jego pomocy na minimapie pojawią się wrogowie znajdujący się niedaleko Twojego pojazdu (często żołnierze wyposażeni w ładunek C4).
Walka z przeciwnikami
Współpraca kierowcy i strzelca
Kluczem do osiągnięcia sukcesu podczas gry jako czołgista, jest obustronna współpraca kierowcy i strzelca. Podstawową umiejętnością strzelca, który gra klasą Technik, jest odpowiednie naprawianie czołgu, tak aby nie został on zniszczony. Pamiętaj o tym, że w trakcie walki, po opuszczeniu pojazdu jesteś prostym celem i możesz nie mieć już możliwości powrotu. Aby tego uniknąć, opuszczając pojazd, obróć wieżyczką w stronę, po której wydaje ci się, że jest bezpiecznie. Dzięki temu trikowi wysiądziesz po stronie czołgu, w której kierunku spojrzałeś w chwili opuszczania pojazdu. Dodatkowo musisz nauczyć się wspomagać swojego kierowcę używaniem swojej wyrzutni przeciwpancernej. Zrób to podobnie, jak w przypadku wysiadania w celu naprawy. Zaraz po tym, kiedy wróg odda strzał w kierunku Waszego pojazdu, wysiądź, poczekaj na dobry moment i użyj swoich pocisków przeciwpancernych. Synchronizacja omawianych czynności wymaga oczywiście odpowiedniego doświadczenia, przychodzącego wraz z wyjeżdżonymi godzinami.
Podstawy walki z pojazdami naziemnymi
Podczas każdej rundy, na pewno będziesz miał okazję walczyć z innymi pojazdami lądowymi. Najgroźniejsze z nich to oczywiście inne czołgi, jak i BWP (Bojowe Wozy Piechoty). Takie starcie najczęściej zachodzi przy bezpośrednim kontakcie z wrogiem. Wówczas nie zapomnij o tym, że musisz stale pozostawać w ruchu tak, aby jak najbardziej utrudnić wrogowi trafienie Twojego pojazdu. Nie zapomnij o wykorzystywaniu osłon i omówionej wcześniej współpracy ze strzelcem. Wiedząc, że czołg ma najgrubszy pancerz z przodu, zawsze staraj się ustawiać swój wehikuł przodem do innego pojazdu. W ten sposób ograniczysz obrażenia zadawane przy jednym strzale. Niestety czołgi mają też słaby punkt - osłona tylna. Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której to wróg wykorzysta to przeciwko Tobie. Nie pozwól mu wparować za Ciebie, sam jednak staraj się go objechać. Jeżeli używasz pocisku STAFF, użyj go do szybszej eliminacji wrogich pojazdów.
Nie zawsze jednak dochodzi do walki bezpośredniej. Często będziesz miał okazję wypatrzeć wrogi pojazd o wiele wcześniej. Gdy dochodzi do walki w dystansie, zyskasz przewagę wczesnym rozpoznaniem. W takiej sytuacji ciężej będzie trafić inne pojazdy, w szczególności, gdy są w ciągłym ruchu. Opanowanie strzelania do ruchomych celów to również kwestia czasu. Aby utrudnić wrogowi celne strzały, pozostań w ruchu i używaj osłon.
Walka z piechotą
Jako że Twój pojazd jest ciężko opancerzony, żołnierze grający klasami innymi niż technik nie powinni stanowić większego zagrożenia. Do ich skutecznego zabijania przyda się lekki karabin maszynowy czy też ciężki karabin maszynowy. Pamiętaj, że gdy jesteś w pobliżu budynków, w oknach mogą czyhać na Ciebie wrogie jednostki. Użyj głównego działa jako skutecznego sposobu na takich graczy. Czasem lepiej zburzyć jeden budynek, gdy podejrzewasz, że może tam być wróg, niż samemu odejść z pola bitwy.
Walka z pojazdami latającymi
No i tutaj zaczynają się schody. Dla kierowcy czołgu eliminacja celów powietrznych może okazać się bardzo trudna, wręcz niemożliwa. Jest to umiejętność posiadana tylko przez najlepszych czołgistów, która zostanie opanowana do perfekcji dopiero po bardzo długiej służbie. Wynika to z faktu, że nasze działo nie może być podniesione pod zbyt wysokim kątem, co wymaga od nas odpowiednio szybkiej reakcji. Niestety pociski 120mm lecą wolno i cechują się ogromnym opadem. Dodatkowo sprawę utrudnia o wiele większa prędkość pojazdów latających. Kluczowym aspektem będzie przewidywanie toru lotu przeciwnika, co uważane jest za jedną z trudniejszych umiejętności. Na pomoc przychodzi nam tutaj pocisk kierowany czołgowy. Aby użyć go przeciwko pojazdom latającym, wymaga on jednak stałego namierzania laserem.
O wiele bardziej skuteczny w przypadku eliminacji pojazdów powietrznych (szczególnie helikopterów) będzie strzelec. Za pomocą swojego działka może o wiele szybciej unicestwić wrogie maszyny. Również może wyposażyć się w ulepszenie zwane SOFLAMem, które pozwoli na oznaczanie laserowe innych pojazdów.
Porady
Nie bądź zbyt agresywny
Często może wydawać ci się, że warto pojechać do miejsca, w którym znajduje się dużo wrogów. Jest to podstawowy błąd początkujących czołgistów. Zawsze dostosuj swoje położenie do sytuacji i unikaj zbyt wielu przeciwników. Nigdy nie wiesz, czy nie współpracują oni np. z pilotem śmigłowca szturmowego, który tylko czeka na Twój nieprzemyślany ruch. Dodatkowo, gdy wykorzystasz swój dodatek przeciwdziałający (np. osłona aktywna) to pozostaniesz wystawiony na atak inżynierów i ich wyrzutni przeciwpancernych. Nie bądź też zbyt pazerny na najlepszy wynik czy też najlepsze K/D. Staraj się wspierać swoją drużynę poprzez obronę i atakowanie celów kluczowych. Pamiętaj o współpracy z innymi pojazdami, wypełniaj rozkazy dowódcy (jeżeli uważasz je za odpowiednie) i nie patrz za często na tabelę wyników. Często to nie ona pokazuje, jak dobrze prowadzisz czołg!
Nie dopuść do wyczerpania się pocisków głównego działa
W czwartej części gry Battlefield, deweloperzy wyposażyli nasze czołgi tylko w 5 pocisków 120mm. Oczywiście będą one stopniowo regenerowane, ale może dojść do sytuacji, w której już ci ich zabraknie. Rozsądne wykorzystywanie uzbrojenia to bardzo ważny aspekt jazdy czołgiem. Nie marnuj swoich pocisków na strzelanie do zbyt szybko przemieszczających się celów, gdy prawdopodobieństwo trafienia jest niskie. Jest to bardzo istotna kwestia, ponieważ gdy dojdzie do spotkania z wrogim pojazdem, a Tobie zostanie ostatni pocisk, sytuacja może okazać się dramatyczna i nie będziesz już w stanie pokonać przeciwnika.
Zmieniaj widok na trzecioosobowy
Gdy poruszasz się po ciasnych miejscach otoczonych budynkami, przyda Ci się możliwość zmiany widoku na trzecioosobowy za pomocą klawisza "C". Dzięki takiemu posunięciu powiększysz swoje pole widzenia, a także zobaczysz co dzieje się wokół Ciebie. Jest to dość istotne, ponieważ żołnierze wyposażeni w ładunki C4 lubią nieuważnych czołgistów i wykorzystają Twoją nieuwagę.
0
- Battlefield 4 - poradnik do gry
- Battlefield 4 - Multiplayer - poradnik do gry
- Pojazdy
- Ogólne zasady i dodatki w Battlefield 4 | Pojazdy
- Czołg podstawowy w Battlefield 4 | Pojazdy
- Bojowy Wóz Piechoty w Battlefield 4 | Pojazdy
- Śmigłowiec zwiadowczy w Battlefield 4 | Pojazdy
- Helikopter szturmowy w Battlefield 4 | Pojazdy
- Odrzutowiec w Battlefield 4 | Pojazdy
- Pojazd przeciwlotniczy w Battlefield 4 | Pojazdy
- Łódź szturmowa w Battlefield 4 | Pojazdy
- Pojazdy
- Battlefield 4 - Multiplayer - poradnik do gry
Komentarze czytelników
Paladros Legionista
Chyba najlepsza jaką udało im się zrobić ,lecz ZBYT krótka -,- ...
blugaj Junior
Witam Redakcję,
chciałbym zapytać na kiedy planowana jest aktualizacja artykułów na temat broni w BF4.
W związku z nowymi pozycjami oraz zbalansowaniem parametrów widzę że sporo się pozmieniało (np. shar-h już nie nosi tak daleko) - ciekawe co jeszcze :)
pzdr
blugaj
bankomat23 Junior
Witam mam problem w misji 2 Szanghaj nie mogę zabrać ostatniego nieśmiertelnika
Felipe Konsul
Morze południowochińskie ma popieprzony i wkurzający błąd. Jeśli nie rozwalimy wszystkich łodzi przed dotarciem na Walkirie, tylko przed nimi po prostu uciekniemy to nie będziemy mogli się na statek dostać, bo ten ciągle będzie prze nami uciekał. Więc musimy zostać w jednym miejscu i rozwalić wszystkich. Szkoda, że gra o tym nie mówi -_-.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.



















