Wróciłem do pierwszych zombiaków Techlandu. Dead Island dziś to więcej nudy niż nostalgii

Premiera Dying Lighta: The Beast Techlandu przypomniała mi o grze, w którą młóciłem jeszcze na Xboxie 360. Bawiąc się w najnowszym dziele wrocławskiej firmy, pozwoliłem sobie na mały skok w bok, by przypomnieć sobie prekursorów "Umierającego Światła"...

Piotr Wasiak

Techland nie przestaje obdarowywać nas grami o zombie. Najpierw Dead Island, a teraz Dying Light: The Beast. Każda produkcja tego studia proponuje coś nowego, a najnowsza zbiera naprawdę dobre recenzje. Ponownie więc chwyciłem pad od konsoli Microsoftu w dłoń i kupiłem (za około 10 złotych!) cyfrową wersję Dead Island – pierwszego spotkania z zombiakami Techlandu. Zapraszam Was na wycieczkę na Banoi – Martwą Wyspę.

Techland to ciekawa firma, choć mam wrażenie, że ciesząca się nieco mniejszą popularnością niż CD Projekt RED. Tymczasem pod względem liczby wyprodukowanych gier Wrocław zdecydowanie pokonuje Warszawę. Z Techlandu pochodzi m.in. taka produkcja jak Prawo krwi, ale tak naprawdę to od ukazania się pozycji zatytułowanej Chrome firma ta zaczęła powoli przebijać się na rynki międzynarodowe. Była to strzelanka z widokiem pierwszoosobowym, której akcja została osadzona w przyszłości. Gra zebrała średnie recenzje, ale też wspominam o niej nie dlatego, że była jakaś wybitna, tylko dlatego, że na jej potrzeby powstał autorski silnik zwany tak jak i ona – Chrome. I kolejne (nie zaryzykuję stwierdzenia, że wszystkie) dzieła tego studia były napędzane coraz nowszymi wersjami tegoż silnika, w tym cała seria całkiem już popularnych FPS-ów osadzonych na Dzikim Zachodzie – Call of Juarez oraz bohaterowie dzisiejszego tekstu – gry o zombie. Zaczynam od paru zdań o silniku, bo jest to obecnie pewna unikatowość Techlandu, w momencie kiedy nawet CD Projekt RED przeszedł na Unreala. Warto o tym przypominać, zwłaszcza że to najnowsza wersja Chrome’a sprawia, iż Dying Light: The Beast działa i wygląda naprawdę dobrze.

Zombie zombie zombie

Najświeższa odsłona zabijania zombiaków, czyli Dying Light: The Beast, to piąta (a może nawet i szósta) gra Techlandu o zombie. Po pierwszej, czyli Dead Island, ukazała się kontynuacja – Dead Island Riptide – która w zasadzie wprowadziła niewiele nowego i mam wrażenie, że był to raczej taki samodzielny dodatek. Potem zadebiutował już Dying Light, następnie jego sequel i wreszcie najnowsza część – The Beast. Po drodze pojawił się jeszcze dodatek do „jedynki” zwany The Following, który także mógł działać samodzielnie – bez potrzeby posiadania „podstawki”. Więc w sumie nie wiadomo jak liczyć...

Inne Dead Island

Pewnie zapytacie, skąd ten przeskok od Dead Island do Dying Lighta? Otóż pierwsza gra Techlandu o zombie powstawała w ścisłej współpracy (zwłaszcza finansowej) z wydawcą Deep Silver. Teraz już wiemy, że wtrącał się on w proces produkcji i najpierw zabronił Techlandowi ujawniania jakichkolwiek szczegółów, więc o grze zaczęło się robić głośno dopiero mniej więcej na pół roku przed premierą. Kilka ładnych lat była przygotowywana w całkowitej ciszy. Developer chciał nawet popracować nad nią dłużej, ale wydawca powiedział: wypuszczać. Widać, że dla kilku pomysłów, które finalnie zadebiutowały dopiero w Dying Lighcie, było już miejsce w Dead Island, ale zwyczajnie nie zdążono ich wdrożyć.

Dwa lata później wyszedł sequel – Riptide, który wprowadził niewiele nowego. Ot, nieco inne miejsce akcji, co w sumie okazało się bez znaczenia, bo w mordowaniu zombiaków akurat nie okolica jest najważniejsza. Do tego doszła sprawdzona już mechanika. Wydawca chciał więcej tego samego – nie było tu pola na innowacje. I tu drogi Deep Silver oraz Techlandu się rozeszły. Prawa do tytułu pozostały przy Deep Silver, które próbowało wyeksploatować markę, ale już bez udziału wrocławskiego dewelopera. Powstał na przykład osadzony w uniwersum DI tytuł typu tower defence, powstała MOBA, która akurat miała się wpasować w ówczesną rosnącą modę na takie gry (dość szybko została jednak zamknięta) oraz Escape Dead Island, które w sumie było nie wiadomo czym, a zrobiono je w graficznej technice cell shadingu. W końcu po wielu latach, problemach i kilkakrotnej zmianie dewelopera wydano Dead Island 2, które wbrew oczekiwaniom okazało się całkiem niezłą grą i uważam, że godnie kontynuowało to, co było dobre w „jedynce”.

Dead Island

Dead Island

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 6 września 2011

Informacje o Grze
7.6

GRYOnline

7.8

Gracze

8.6

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

4

Piotr Wasiak

Autor: Piotr Wasiak

Gra w gry, promuje gry i robi gry, a teraz jeszcze czasami pisze o technologii. Zdecydowany Millenials, który coraz częściej łapie się na stwierdzeniu “za moich czasów to było…”. Pewnie dlatego lubi retro, technologię i ciekawostki świata naukowego. Poza tym, jego pasją są Gwiezdne wojny o których może długo opowiadać i spierać się, który myśliwiec jest lepszy. Pewnie dlatego prowadzi dwa kanały na YouTube - Bibliotekę Ossus o uniwersum Lucasa i Bibliotekę Wyobraźni… O wszystkich innych uniwersach. W internecie i na konwentach czy PGA lub Digital Dragons ukrywa się pod nickiem “Yako”.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2025-10-27
12:50

Angrenbor Generał

Próbowałem do niej kilkukrotnie się przekonać ale nie da się. Ta gra była piekielnie nudna już w dniu premiery a teraz po latach musi być znacznie gorzej.

Komentarz: Angrenbor
2025-10-27
13:35

marvin92 Konsul

marvin92

Przeszedłem kilka miesięcy temu grając solo. Gdybym nie słuchał podcastów w trakcie to rzuciłbym w cholerę po kilku godzinach. Gra ewidentnie nastawiona na co-op. Ale jeśli traktuje się ją jako tło to sprawdza się całkiem ok.

Komentarz: marvin92
2025-10-27
13:38

ZjemCie18 Legionista

ZjemCie18

Dead Island mi się podobało.

Komentarz: ZjemCie18
2025-10-27
13:54

Metaverse Senator

Metaverse

Ja wrocilem do DL1 zeby sobie porownac z The beast ktore powoli przechodze. Jedynka nadal najlepsza chociaz w the Beast tez bardzo dobrze sie gra po nietrafionej dwojce.

Komentarz: Metaverse
2025-10-27
14:20

Bulioner Chorąży

😂

Naprawdę trzeba nie mieć, co robić w życiu...

Komentarz: Bulioner

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl