Wsparcie dla modów. Wiedźmin 3 kontra Fallout 4

Krzysztof Mysiak

248

Wsparcie dla modów

To jeszcze jedna – ostatnia spośród omawianych w niniejszym artykule – cecha, która jest wspólna i Wiedźminowi 3, i Falloutowi 4. Deweloperzy przygotowali obie produkcje z myślą o fanach mających moderskie zacięcie... a przynajmniej takie były założenia, bo Dziki Gon koniec końców nie zapewnił graczom tego, czego od niego oczekiwano.

Mając w pamięci narzędzia D’jinni i REDKit, w które CD Projekt Red zaopatrzył – odpowiednio – Wiedźmina i Wiedźmina 2, fani zacierali ręce na myśl o tym, jakie pole do popisu da im edytor do trzeciej odsłony serii. Pewnie pamiętacie jeszcze zawód, jaki wszyscy poczuli, gdy przygotowywanym oprogramowaniem koniec końców okazał się MODkit – stosunkowo proste w obsłudze narzędzie, które pozwala wprowadzać ledwie kosmetyczne zmiany (np. podmieniać wygląd elementów ekwipunku i ich właściwości). Jednocześnie deweloper oznajmił, że na tym jego wsparcie dla modów w Dzikim Gonie zasadniczo się kończy. Rzecz jasna, ambitnych moderów nie powstrzymuje to przed przerabianiem gry na własną rękę, ale na powstanie w ten sposób kompleksowych modyfikacji – np. nowych kampanii – raczej nie ma co liczyć.

Pod tym względem Fallout 4 góruje zatem nad rywalem znad Wisły. Jak każda produkcja Amerykanów, również ich najnowsze dzieło zostało zaprojektowane jako podatne na wszechstronne przerabianie – i jest mu poddawane intensywnie już od momentu premiery. Ogrom możliwości, jakie płyną z takiego rozwiązania, jest wręcz trudny do opisania – od niedostępnych wcześniej przedmiotów, przez nowe obszary i przygody, po przeróbki podstawowych mechanizmów rozgrywki (jak chociażby ten niefortunny system dialogowy). W ten sposób wiele uchybień popełnionych przez producenta mogą dość łatwo naprawić sami gracze – i jest to wspaniała cecha gier Bethesdy. Co więcej, Fallout 4 niejako ustanawia precedens, oferując kompatybilność modów opracowanych na PC z konsolowymi wersjami gry.

The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt
PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 19 maja 2015
The Witcher 3: Wild Hunt - Encyklopedia Gier
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

6

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Który z elementów gry RPG akcji jest dla Ciebie najważniejszy:

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl