Klimat. Wiedźmin 3 kontra Fallout 4

Krzysztof Mysiak

248

Klimat

W tej kategorii błyszczą zarówno Wiedźmin, jak i Fallout. Choć obie gry należą do dość wyświechtanych głównych nurtów – postapo i fantasy – to podchodzą do nich w niekonwencjonalny i bardzo sugestywny sposób.

Jak wiadomo, elementem wyróżniającym świat Dzikiego Gonu jest jego słowiańskość. Począwszy od swojsko brzmiących nazw własnych, przez krajobrazy, wiejską architekturę i różne elementy kultury mieszkańców tego uniwersum, po muzykę i bestiariusz – Wiedźmin 3 na każdym kroku podkreśla, że powstał nad Wisłą, a klimat tej produkcji rozlewa się ciepłem po sercu polskiego gracza. Do tego wszystkiego CD Projekt Red znakomicie miesza powagę z humorem, patos z przyziemnością, a historyczny realizm z paranormalną fikcją, gdzieniegdzie puszczając przy tym oko do gracza i odwołując się do otaczającej nas rzeczywistości przez easter eggi czy alegorie.

Fallout 4 też potrafi urzec klimatem – ale robi to na nieco innej zasadzie. Unikatowość tego uniwersum bierze się przede wszystkim z kontrastów. Z jednej strony mamy świat po zagładzie – ze wszystkimi trudami, zagrożeniami i smutkami, jakie są nieodzownymi elementami postapokalipsy – a z drugiej jest to rzeczywistość, w której ciągle towarzyszy nam uśmiechnięty Vault Boy, nakazujący traktować te realia nieco z przymrużeniem oka. Idąc dalej, z jednej strony oglądamy szczątki amerykańskiej cywilizacji, jaka rozwinęła się do roku 2077 (a więc teoretycznie daleko w przyszłość), a z drugiej nie możemy oprzeć się wrażeniu, że to lata 50. XX wieku – z charakterystyczną dla tego okresu muzyką, motoryzacją, modą, formą reklam etc. I choć jestem w stanie zrozumieć głosy niezadowolenia wywołane „pstrokatością” stylu artystycznego zaserwowanego tym razem przez Bethesdę, to sam uważam, że taki koloryt jak najbardziej pasuje do postapokalipsy w falloutowym wydaniu.

The Witcher 3: Wild Hunt

Wiedźmin 3: Dziki Gon

The Witcher 3: Wild Hunt
PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 19 maja 2015
The Witcher 3: Wild Hunt - Encyklopedia Gier
9.2

GRYOnline

9.5

Gracze

9.7

Steam

9.3

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

6

Krzysztof Mysiak

Autor: Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

Który z elementów gry RPG akcji jest dla Ciebie najważniejszy:

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl