Total War SHOGUN 2: Zmierzch Samurajów - ostatni samurajowie przeciwko nowoczesnej armii

Druga część Shoguna przybliżyła nam okres największej chwały shogunatu. Najnowsze rozszerzenie przeniesie nas za to w XIX wiek, kiedy samurajowie stanęli do walki ze zmodernizowaną armią cesarza.

Konrad Kruk

„Którzy byliśmy ze Wschodu, staliśmy się ludźmi Zachodu” – te sparafrazowane słowa Fulchera z Chartes, średniowiecznego kronikarza, a zarazem uczestnika pierwszej krucjaty, idealnie oddają istotę założeń, z jakimi fani cyklu Total War zetkną w nadchodzącym dodatku do Shoguna 2, czyli w Fall of the Samurai.

Creative Assembly entuzjastów cyklu o wojnie totalnej zdążyło już przyzwyczaić do cyklicznie pojawiających się dodatków. Są wśród nich mniejsze pakiety DLC oferujące jedynie kilka (naście) jednostek czy kolejną kampanię tudzież frakcję. Jednak tym razem brytyjski deweloper postanowił zaoferować fanom Shoguna rozszerzenie na miarę Barbarian Invasion do Rome: Total War czy Kingdoms do Medievala II. Można zatem sądzić, że do rąk graczy trafi solidnie rozbudowana produkcja – oferująca sporo zmian, wydana w wersji pudełkowej i gotowa do samodzielnego uruchomienia historia wysp japońskich końca XIX wieku.

Nie tylko w najnowszym dodatku do Shoguna II można zapoznać się z historią wojny Boshin. Rzeczoną tematykę w niezwykle przejmujący sposób zrealizowała hollywoodzka produkcja pt. Ostatni Samuraj. Ten znakomity dramat wojenny w olbrzymim stopniu przybliża legendę samurajów, unaocznia czym było bushido a jednocześnie pokazuje, że nawet najostrzejsza katana nie wytrzymuje zderzenia z ówczesną bronią palną. Film w sam raz nada się jako preludium do rozgrywki w Zmierzch Samurajów

Chronologicznie cała zabawa rozpocznie się w 1864 roku, a więc około 300 lat po wydarzeniach znanych z wersji podstawowej. Japonia po raz kolejny pogrąży się w wojnie domowej, jednak tym razem nie będzie to tylko klanowa walka o terytoria, lecz nieuchronne zderzenie technologii z tradycją. Oto bowiem po wiekach izolacji Kraj Kwitnącej Wiśni za sprawą nacisków z zewnątrz i nowego cesarza postanowi otworzyć się na świat, ściągając tym samym wpływy ówczesnych mocarstw: Anglii, Francji oraz Stanów Zjednoczonych. Wraz z nimi do Japonii zawita m.in. nowoczesna broń palna, spychając dotychczasową japońską strategię i taktykę wojenną do lamusa. Katana ma odtąd zostać zastąpiona karabinem Winchester oraz działkiem Gatlinga. Powiernicy, a zarazem strażnicy starego ładu i odwiecznej tradycji, tytułowi samuraje, nie chcąc dopuścić do zagłady wojennych oraz obyczajowych wartości swych przodków, postanowią czynnie wystąpić przeciwko militarnej rewolucji. Tak oto rozpocznie się wojna Boshin, wojna pomiędzy ostatnim szogunatem a cesarzem i jego zachodnimi poplecznikami. Do graczy będzie należało opowiedzenie się po jednej ze stron i zdecydowanie o dalszych losach Japonii.

Deweloper zapowiedział oddanie pod naszą komendę sześciu grywalnych klanów (kolejne trzy już zaplanowano jako DLC). Po stronie cesarza wystąpią Choshu, Tosa oraz Satsuma. Za szogunatem murem staną Nagaoka, Jozai i Aizu. Twórcy ten dość skromny repertuar frakcji obiecują zrekompensować sporym wachlarzem innowacji, i to zarówno w aspekcie strategicznym, jak i bitewnym. Przede wszystkim mapa zostanie powiększona o wyspę Ezo (dzisiejsze Hokkaido). Tym samym zwiększy się zakres działania naszych armii, na co niebagatelny wpływ może mieć zupełna nowość w serii. Mowa o kolei żelaznej – technologii zaczerpniętej od zachodnich „przybyszów”. Linie kolejowe, łącząc poszczególne prowincje, mają znacznie ułatwić przemieszczanie się armii oraz agentów. Dodatkowo węzły będą mogły być tak zdobywane, jak i sabotowane, rujnując tym samym logistykę przeciwnika.

Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai

Total War: Shogun 2 - Zmierzch samurajów

Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai

PC

Data wydania: 23 marca 2012

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.8

Gracze

6.9

Steam

OCEŃ
Oceny

Generalnie wpływ zagranicy okaże się naprawdę spory, czego wyrazem, poza już wspomnianą koleją, będzie rozwój naszych włości w kontekście militarnym, gospodarczym, społecznym oraz architektonicznym. Dziewiętnastowieczna Japonia to już nie ten sam kraj, jaki pamiętamy z podstawowej wersji Shoguna II. Budynki i lojalne cesarzowi oddziały, jak przystało na państwo ogarnięte w sporej części rewolucją przemysłową, przybiorą teraz zupełnie inny kształt. Co więcej, relacje cesarza z obcymi mocarstwami zaowocują odpowiednim wyglądem drzewka technologicznego oraz możliwością posłużenia się zagranicznymi pancernikami i oddziałami piechoty morskiej. Creative Assembly zapowiedziało pojawienie się aż 39 nowych jednostek lądowych oraz 10 pływających (w tym parowych okrętów wojennych).

Skoro mowa o walce na morzu, brytyjskie studio i w tym segmencie wprowadziło absolutną nowość. Zmierzch Samurajów zaoferuje starcia o porty (obrońcy placówki będą mogli posługiwać się nabrzeżną artylerią), ostrzelanie wrogiego wybrzeża (z pozycji mapy strategicznej) oraz aktywne wsparcie floty wojennej podczas nadbrzeżnych batalii (w trybie RTS). Dodatkowo, by w jeszcze większym stopniu wykazać dysonans pomiędzy wojną nowoczesną a tradycyjną, na polach bitewnych zindustrializowanej Japonii pojawią się mordercze baterie działek Gatlinga oraz Armstronga – możliwe do zawiadywania z perspektywy pierwszej osoby. Trzeba przyznać, że to ostatnie rozwiązanie jest dość kontrowersyjne, zwłaszcza w kontekście gry strategicznej, a tym bardziej spod szyldu Total War.

Na tym nie koniec zapowiadanych innowacji. Podczas oblężenia naszej placówki będziemy mogli skorzystać z konstrukcji defensywnych w postaci wież obronnych i w zależności od potrzeby ulokować na ich szczycie łuczników, strzelców czy baterie Gatlinga. Pojawią się również nowi agenci. Do znanych ninja i gejszy (wyposażonych tym razem w nowe drzewka umiejętności), dołączy Foreign Veteran (ekspert od zachodniej filozofii prowadzenia wojny), Ishin Shishi (urzędnik administracji) oraz Shinshengumi (przedstawiciel aparatu policji). Twórcy milczą natomiast na temat religii i jej ewentualnego wpływu. Również nie wiadomo, czy dyplomacja zostanie wzbogacona o nowe rozwiązania i jak w tej sytuacji będzie wyglądać okno naszego rodu.

Zmiany nie ominą również trybu wieloosobowego. Do dyspozycji graczy zostanie oddany nowy awatar – dysponujący 30-osobą świtą oraz zbroją złożoną z ponad 40 elementów. Pojawi się również nowa, stylizowana na XIX wiek mapa symbolizująca postęp awatara oraz stosowne do epoki drzewko rozwoju naszego bohatera.

Nie da się ukryć, że nadchodzące rozszerzenie pełne jest nowych pomysłów i rozwiązań - zapowiada się solidna i emocjonująca rozgrywka. Dla zainteresowanych, aktualnie trwają zamknięte beta-testy dodatku. O klucz można postarać się, składając zgłoszenie na www.totalwar.com. Z tego, co wiadomo (uczestnicy testów mają zakaz upubliczniania szczegółów, w tym filmików czy zdjęć), wersja beta dotyczy tylko trybu RTS.

Pod powyższym adresem można zapoznać się także z przedpremierową ofertą Fall of the Samurai. Poza edycją podstawową na rynku pojawią się też dodatkowe: dostępna tylko w sklepie SEGA (oferująca bonusową frakcję Obama), Limited Edition (z grywalnym rodem Saga i dołączonym dwustronnym plakatem) oraz Steam Special Edition (tutaj dodatkiem jest klan Tsu oraz ścieżka dźwiękowa). Zaiste będzie z czego wybierać. Natomiast tego, czy za sprawą Zmierzchu Samurajów staniemy się świadkami scen rodem z filmu Ostatni Samuraj, dowiemy się już w marcu tego roku.

Podobało się?

0

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl