Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 27 maja 2005, 11:21

autor: Jacek Hałas

RollerCoaster Tycoon 3: Soaked! - zapowiedź

W RTC3: Soaked! niemal każde urządzenie będzie w mniej lub bardziej widoczny sposób powiązane z wodą. Zasady rozgrywki pozostaną jednak bez większych zmian. W dalszym ciągu będziemy musieli dbać o sytuację finansową parku i jego ciągłą rozbudowę.

Po zeszłorocznej premierze trzeciej części RollerCoaster Tycoona większość graczy odetchnęła z ulgą. Obawy odnośnie zbytniego uproszczenia zasad rozgrywki nie znalazły swojego potwierdzenia w końcowym produkcie. Gra nie podzieliła więc losu drugiej części Zoo Tycoona, któremu wielu zaczęło zarzucać, iż skierowano go wyłącznie w stronę młodszej widowni. Zagorzali miłośnicy poprzednich odsłon RCT kręcili oczywiście nosem. W moim przekonaniu gra w dość udany sposób połączyła elementy znane sympatykom serii z trójwymiarowym silnikiem graficznym. Z racji tego, iż poprzednie RollerCoaster Tycoony doczekały się oficjalnych rozszerzeń, nie mogło być inaczej w tym przypadku. Zapowiadany Soaked! przemoczy nas do suchej nitki, gra zaoferuje bowiem możliwość poprowadzenia wodnego parku rozrywki.

Ci z Was, którzy zdołali ukończyć trzecią część RollerCoaster Tycoona (w chwili, gdy piszę te słowa polscy gracze w dalszym ciągu czekają na oficjalną krajową premierę...) pamiętają zapewne, iż atrakcje związane z wodą odgrywały w tej produkcji znikomą rolę. W opisywanym dodatku niemal każde urządzenie będzie z nią w mniej lub bardziej widoczny sposób powiązane. Zasady rozgrywki pozostaną jednak bez większych zmian. W dalszym ciągu będziemy musieli dbać o sytuację finansową parku i jego ciągłą rozbudowę. Rola gracza nie ograniczy się oczywiście do podejmowania samych poważnych decyzji. Podobnie jak w przypadku podstawowej wersji RCT3, autorzy planują zaimplementować wiele ciekawostek i dodatkowych atrakcji, na które postaram się zwrócić Waszą uwagę.

W parku rozrywki nie może oczywiście zabraknąć licznych zjeżdżalni...

Najwyższa pora przejść do konkretów. Dodatek Soaked! zaoferuje graczom osiem scenariuszy składających się na pełnoprawną kampanię singleplayer. Zasady przechodzenia kolejnych plansz pozostaną zapewne bez większych zmian. Możemy więc liczyć na to, iż każda misja będzie cechowała się trzema typami celów symbolizującymi poziomy trudności zabawy. Autorzy Soaked! pozostawią również „wyproszony” przez graczy tryb Sandbox, w którym bez żadnych ograniczeń będzie można rozbudować własny park rozrywki. Zmartwić muszę natomiast tych z Was, którzy liczyli na obecność multiplayera. Osobiście nie widzę możliwości jego zaistnienia, nawet w przypadku czwartej części serii, która z pewnością zostanie w najbliższym czasie zapowiedziana.

Przewiduje się, iż w opisywanym dodatku pojawi się około pięćdziesięciu nieznanych dotąd typów atrakcji oraz szesnaście nowych rollercoasterów. Zapowiadane konstrukcje będą oczywiście w bezpośredni sposób powiązane z tematyką parku. Goście będą na przykład mogli skorzystać z karuzeli przypominającej swym wyglądem ogromną ośmiornicę, odbyć rejs statkiem wokół wyspy, na której zlokalizowany został park czy też przejechać się kolejką siedząc w wagonikach symbolizujących rekiny. Autorzy nie zamierzają jednak ograniczać się wyłącznie do tej tematyki.

Z obiektów „ogólnych” warto byłoby wspomnieć o atrakcji umożliwiającej organizowanie kontrolowanych skoków ze spadochronem. Na samych konstrukcjach możliwości Soaked! się jednak nie skończą. Odwiedzający park goście będą mogli wynajmować leżaki czy też kupować dmuchane materace. W tym drugim przypadku skorzystają z rozmieszczonych w okolicy basenów. Obiekty te najprawdopodobniej nie będą pobierały żadnych opłat za korzystanie z ich „usług”, z pewnością pomogą jednak przyciągnąć do parku nowych zwiedzających. Skoro już mowa o basenach to nie można pominąć tematu licznych zjeżdżalni, które w przypadku Soaked! będą mniej lub bardziej pokręcone. Gracz będzie na przykład mógł postawić ogromne tuby wpadające do akwenu wodnego czy też zjeżdżalnię niewiele ustępującą obiektom, na których rozgrywane są zawody bobslejowe.

Jeden z ciekawszych elementów Soaked! będzie związany z samą wodą. Pojawi się bowiem możliwość polewania odwiedzających park gości. Do tego celu będzie można skorzystać z armatek wodnych, oczywiście nieporównywalnie słabszych od urządzeń wykorzystywanych przez organy straży pożarnej. Autorzy zapewniają, iż obserwowanie reakcji oblanych gości będzie sprawiało ogromną przyjemność. Ciekawi mnie to, w jaki sposób wpłynie to na ich opinię o całym parku. Warto również dodać, iż sami goście będą mogli się wzajemnie polewać i to nie tylko stojąc na twardym gruncie, ale i siedząc w przejeżdżającym kilka metrów nad ziemią rollercoasterze. Pozostałe wodne atrakcje związane są z orkami, delfinami i innymi podwodnymi żyjątkami. Będą one wykorzystane głównie przy organizowaniu widowiskowych pokazów wodnych z udziałem publiczności. Co ciekawe, sam gracz będzie mógł zaplanować przebieg takiego widowiska korzystając z niezbyt skomplikowanych narzędzi edycyjnych. W niektórych przypadkach sami goście będą mogli oddziaływać na zwierzęta. Większej ilości szczegółów na chwilę obecną jeszcze nie ujawniono. Korzystając z okazji warto również wspomnieć o pracownikach parku przebranych za podwodne żyjątka. Elementu tego zabrakło w podstawowej wersji programu. To dobrze, że autorzy gry zwrócili uwagę na to uchybienie.

Goście otrzymają możliwość obserwacji podwodnego życia.

Licznych modyfikacji doczekają się narzędzia edycyjne gry. Zaprojektowanie basenu czy też ogromnego wodospadu ograniczyć się ma do kilku kliknięć myszą. Bardziej doświadczeni gracze będą oczywiście mogli przygotować ciekawsze obiekty. Autorzy nie zapominają jednak o początkujących strategach, którym z pewnością przypadnie do gustu uproszczony interfejs obsługi. Z elementów nieobecnych w podstawowej wersji RCT3 warto wspomnieć o możliwości budowania dwóch typów tuneli. Standardowe podziemne obiekty będą oczywiście pomagały w lepszej organizacji parku. Będzie to szczególnie zauważalne na planszach rozgrywanych na terenach górzystych. Drugi typ tuneli będzie związany z możliwością projektowania ścieżek turystycznych. Cała zabawa polega na tym, aby u odwiedzających park gości wywołać złudzenie przebywania pod powierzchnią wody. Zwiedzający będą mogli podziwiać podwodne życie czy też zapoznawać się z różnymi gatunkami ryb czytając porozmieszczane w różnych miejscach tabliczki informacyjne.

Jednym z niezbyt często wykorzystywanych, ale przy tym niezwykle widowiskowych elementów RCT3 był pokaz fajerwerków, który można było przygotować na potrzeby posiadanego parku. Opisywany dodatek zaproponuje narzędzie, dzięki któremu będzie można dodać wiele nowych typów podobnych atrakcji. Co powiecie na widowiskowy pokaz laserowy, którego efekty będą szczególnie widoczne nocą? Do dyspozycji gracza oddane zostaną narzędzia, dzięki którym będzie mógł projektować profesjonalne spektakle z użyciem wspomnianych laserów, ale i światła, muzyki czy wody. Nie można również zapomnieć o CoasterCam, dzięki której można było osobiście testować wszystkie postawione atrakcje. W Soaked! możliwości tego urządzenia zostaną nieznacznie poszerzone. Pojawi się na przykład opcja osobistego polewania gości z pokładu pędzącej kolejki rollercoastera.

Wizualnie „Soaked!” zapowiada się nadzwyczaj dobrze.

To, że oprawa audiowizualna gry zapowiada się nadzwyczaj dobrze nie powinno nikogo dziwić. Autorzy zdają się w pełni wykorzystywać możliwości, które daje im wszechobecna woda. Zaprezentowane typy konstrukcji sprawiają miłe wrażenie. Szkoda natomiast, że nie zdecydowano się poprawić modeli gości, którzy od czasu premiery podstawowej wersji RCT3 zdołali się już nieco „zestarzeć”. Sądząc po opublikowanych materiałach można raczej spokojnie założyć, iż wymagania gry w znacznym stopniu nie wzrosną. Autorzy poprawią też zapewne wszystkie poważniejsze błędy. Mam tu przede wszystkim na myśli znane z podstawowej wersji programu utrudnienie, które po pewnym czasie zniechęcało gości do ponownego odwiedzania postawionych atrakcji.

RollerCoaster Tycoon 3: Soaked! zapowiada się na wyjątkowo udany dodatek. Gra będzie zawierała wystarczającą liczbę nowych atrakcji, dzięki którym powinna przyciągnąć do siebie sympatyków trzeciej części gry. Miejmy tylko nadzieję, że do czasu oficjalnej premiery rozszerzenia właściwy RCT3 doczeka się wreszcie polskiej wersji a sam add-on ukaże się bez poważniejszych poślizgów.

Jacek „Stranger” Hałas

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

RollerCoaster Tycoon 3: Soaked!

RollerCoaster Tycoon 3: Soaked!