Prosto z indie #7 - Zeno Clash II, taktyczny RPG Underrail, recenzja Penny Arcade

Lipcowe wydanie "Proste z indie" jak zwykle pełne niezależnych perełek. Szczegóły o Zeno Clash II, taktycznym RPG-u Underrail i recenzja nowej gry z serii Penny Arcade to tylko część zawartości. Hed zaprasza.

Szymon Liebert

Wielkie powroty

Przegląd gier niezależnych to:
  • Konkurs – wygraj grę za najciekawszy komentarz.
  • Alfa – krótki opis bardzo wczesnych wersji obiecujących gier.
  • Wkrótce – bogatsze zapowiedzi nadchodzących gier.
  • Sprawdź to! – recenzje głośnych tytułów – bardzo starych, nie tak starych i raczej nowych.

W tym odcinku „Prosto z indie” dominują powroty. Studio ACE Team wraca ze swoją kreatywnością i surrealizmem w grze Zeno Clash II, o której w końcu dowiedzieliśmy się czegoś konkretnego. Inny deweloper postanowił przypomnieć gatunek taktycznych RPG w stylu pierwszych dwóch odsłon serii FalloutUnderrail będzie prawdziwą ucztą dla fanów takiego podejście do rozgrywki. Zapowiedzi obu gier znajdziecie w dziale „Wkrótce”.

Zeboyd Games nie pozwoli nam zapomnieć o serii Penny Arcade, która za sprawą tego producenta zmieniła się nie do poznania w swoim trzecim epizodzie. Gateways to natomiast powrót do motywów z Portala i paru innych tytułów logiczno-zręcznościowych. Penny Arcade 3 i Gateways polecam wszystkim w dziale „Sprawdź to!”. Nie zabrakło też miejsca dla dwóch wersji alfa: platformówki The Iconoclasts, tworzonej przez autora Noitu Love 2, oraz minecraftowego Planet Explorers.

Konkurs

W każdym odcinku nagradzam osobę, która napisała najciekawszy komentarz. Tym razem nagroda (gra niezależna mojego wyboru) trafi do użytkownika Raistand – za dokładniejsze opisanie polityki Nintendo wobec gier niezależnych:

Alfa

The Iconoclasts

The Iconoclasts:
  1. Premiera: brak danych, ale podobno nastąpi
  2. Dostępność: wersja alfa
  3. Producent: Konjak

Joakim Sandberg, znany jako Konjak, jest młodym deweloperem, który jednak zyskał już spory „szacun” w świecie gier niezależnych. Wystarczy wspomnieć o takiej produkcji jak Noitu Love 2. Konjak ma pewną zauważalną przypadłość – często podejmuje się jakichś projektów, a potem odkłada je na długo. Jednym z nich jest The Iconoclasts, klasyczna platformówka w stylu metroidvania, opowiadająca o przygodach niejakiej Robin. Dziewczyna para się konstruowaniem mechanizmów w świecie, w którym zajęcie to jest nielegalne. Jej działalność oczywiście przyciąga uwagę agentów rządowych, a ich wizyta okazuje się początkiem grubszej draki.

Użyłem określenia „metroidvania”, więc pewnie wiecie doskonale, jak wygląda rozgrywka. Robin przemierza kolorowy świat pełen wrogów, bossów i sekretów, zdobywając nowe właściwości i sprzęt, który z kolei otwiera drogę do następnych lokacji. Deweloper postawił na zręcznościowy system walki i przyspieszył go nieco ograniczonym automatycznym celowaniem. Dobre wrażenie robi ładna i odpowiednio „wybuchowa” oprawa audiowizualna. Są jeszcze ciekawe projekty przeciwników. Dzięki temu walka z pierwszym minibossem – gigantycznym okrągłym mechanizmem z kolcami – urzeka pomysłowością.

Takie sceny możemy zobaczyć w darmowej i w pełni grywalnej wersji alfa tej produkcji, dostępnej na stronie twórcy. Podobno Konjak wypuścił ją w chwili zwątpienia, ale teraz pracuje nad dokończeniem The Iconoclasts. I dobrze, bo jak pisałem pozycja ta wydaje się przyjemna, ładna i pomysłowa. Nie będzie ona raczej żadnym novum czy rewolucją, ale może przypieczętować pozycję Sandberga jako jednego z ciekawszych i zdolniejszych deweloperów niezależnych. Sprawdźcie wersję alfa i przekonajcie się sami. Ostrzegam przy tym, że grze sporadycznie zdarzają się kryzysy w postaci zatrzymania działania. Jednak jak na alfę i tak jest bardzo dobrze.

Planet Explorers

Planet Explorers:
  1. Premiera: pod koniec 2012 roku ma pojawić się możliwość zakupu
  2. Dostępność: wersja alfa
  3. Producent: Pathea Games

Minecraft jest fajny, to fakt, ale działa w oparciu o dość ograniczoną technologię. Co powiecie na bardziej zaawansowaną wizualnie grę o wygłupianiu się w niebezpiecznym świecie? Poznajcie Planet Explorers, tytuł, w którym rozbijemy się na planecie Maria i będziemy walczyć o przetrwanie. Całość hula na silniku Unity 3D, co może nie brzmi zbyt zachęcająco. Twórcy ze studia Pathea Games mają jednak w zanadrzu parę nowych pomysłów, jak umożliwić graczowi bycie kreatywnym. W ich propozycji zmienimy wygląd bohatera, wyprodukujemy broń czy pojazdy, a także postawimy dowolne budynki. Wszystko to zostanie spięte systemem fabularyzowanych misji i wzbogacone o rozgrywkę wieloosobową (na odrębnych mapach).

Zeno Clash 2

Zeno Clash 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 30 kwietnia 2013

Informacje o Grze
9.0

GRYOnline

8.5

Gracze

8.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

0

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2012-08-06
01:35

Nolifer Legend

Nolifer

Jak najbardziej zainteresuję się Zeno Clash II . Chodź jedynka była dla mnie tylko średnia , to dwójka z zapowiedzi będzie już tą dobrą grą, którą oczekiwałem po jedynce.

Komentarz: Nolifer
2012-07-28
16:27

muhabor Generał

muhabor

Hed popraw prosze twórca Braida nazywa się Jonathan Blow, nie Blog

Komentarz: muhabor
2012-07-28
16:09

Felix - The One Pretorianin

Skoro już temat Unity wypłynął, to ja ostatnio (trochę przypadkiem) trafiłem na wskrzeszony projekt polskiego zespołu Black Eye - grę MMORPG w słowiańskich klimatach "Gloria Victis" (choć trochę Gothika też na filmikach widać ;)). I choć gra jest dopiero w powijakach to tak sobie pomyślałem, że warto by o nim w "Prosto z indie" coś napisać. Tytuł jest oparty właśnie na silniku Unity i jak na taką produkcję i pre-alfę wygląda naprawdę zachęcająco :). Dużą rolę w tym odegrały pewnie umiejętności jednego z grafików, który pracował przy pierwszym Wiedźminie. Póki co, niewiele z gry można zobaczyć, bo tylko prezentację silnika oraz AI przeciwników, ale w niedługim czasie powinna trafić wersja alfa dostępna dla graczy :).

Link do strony: http://gloriavictisgame.com/

Komentarz: Felix - The One
2012-07-28
16:05

kiczyn Centurion

kiczyn

Gdyby wielkie studio kupiło studio niezależne i nie wtrącało się do ich pracy to mieli byśmy wiele wspaniałych gier łatwo dostępnych (np. na steamie) a twórcy zarobili by więcej kasy niż samemu. Lecz wtedy nie byli by już niezależni lecz to cena którą można ponieść za tworzenie gier lepszych i trafiających do większej rzeszy odbiorców

Komentarz: kiczyn
2012-07-28
12:09

Dead Men Senator

Dead Men
👍

Zeno Clash było super grą artyzm zachwyca do dziś a po screenach to nie widać różnicy pomiędzy Sourcem a UE 3

Komentarz: Dead Men

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl