Siewca Wiatru – Maja Lidia Kossakowska. Nie tylko Wiedźmin – polska fantastyka godna gier

Hubert Sosnowski

Siewca Wiatru – Maja Lidia Kossakowska

Byliśmy już na samym dnie ludzkiej i demonicznej egzystencji, czas więc zerknąć ku górze – ku aniołom i niebiosom. Polską fantastykę angelologiczną na szerokie wody wyprowadziła Maja Lidia Kossakowska, autorka licznych powieści i opowiadań, osadzonych w tak różnych klimatach, że aż budzi to podziw. Pisarka nie boi się ani spaghetti westernu, ani postapo, ani alegorycznych historii szamańskich. Największy rozgłos przyniósł jej jednak cykl, w skład którego wchodzi Siewca Wiatru.

Seria zapoczątkowana zbiorem opowiadań Obrońcy Królestwa proponuje bardzo nowoczesne podejście do tematu, którego nie powstydziłby się reżyser Armii Boga. Anioły Kossakowskiej okazują się bardzo ludzkie – mają nasze nałogi, noszą się jak motocykliści, trawią je wątpliwości, wdają się w burdy. Są zagubione jak dzieci we mgle, ponieważ Pan pewnego dnia odszedł. Słowem – swoje chłopaki (i dziewczyny)... nawet jeśli niektóre z nich mogłyby obrócić cały świat w perzynę, tak jak główny bohater, Abbadon, Anioł Zagłady. Kłopot w tym, że snuje się on po Królestwie Niebieskim, Piekle i naszej poczciwej Ziemi odcięty od mocy (w pobliżu nie ma Boga, który mógłby na to pozwolić). Tymczasem nadciąga zagrożenie, przed którym drży sam Lucyfer. A w następnych tomach stawka tylko wzrasta.

JAKA TO GRA WIDEO?

Absolutnie widzę tu potencjał na rozbudowany slasher w stylu God of War lub – nawet lepiej – Darksiders. Taki z elementami gier przygodowych i lekkimi akcentami RPG. Wyobraźcie sobie połączenie widowiskowych starć potężnych aniołów z klimatycznymi scenami, rozgrywającymi się zarówno gdzieś w Niebie, jak i w miastach na Ziemi. Równie dobrze mógłby być z tego materiał na nowoczesne, potężne jRPG z rozmachem i zakręconą historią.

O AUTORZE

W wieku późnoszczenięcym, jakoś tak w gimnazjum, zainteresowałem się fantastyką, głównie polską, choć trochę dzieł zagranicznych też się przez moje ręce przewinęło. Czytałem wtedy wielu autorów z tej, jak i z poprzedniej listy – oraz oczywiście tzw. „sagę o wiedźminie”, od której moja przygoda z tego typu prozą zaczęła się na dobre. Możemy pochwalić się ciekawą i różnorodną literaturą fantastyczną z długimi tradycjami, dlatego uważam, że warto o niej przypominać – i czasem też odkurzać w postaci gier wideo.

Podobało się?

72

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Czytasz polską fantastykę?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl