Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 30 marca 2001, 12:59

autor: mass(a

Mafia: The City of Lost Heaven - przed premierą

Nasi południowi sąsiedzi, znani z stworzenia Hidden&Dangerous przygotowują obecnie kolejny arcyciekawie zapowiadający się tytuł – „Mafia” to gra która przenosi nas za ocean w czasy eleganckich gangsterów ubranych w nienagannie skrojone garnitury.

Większości z nas słowo "mafia" kojarzy się spontanicznie z przerośniętymi osiłkami w dresach i skórzanych kurteczkach. Gdyby jednak nasze wyobrażenia przenieść o kilkadziesiąt lat wstecz za drugą stronę oceanu, natychmiast przed oczami stają eleganccy gangsterzy w nienagannie skrojonych garniturach, długich płaszczach i błyszczących kilogramami brylantyny fryzurami ukrytymi pod charakterystycznymi kapeluszami. Wizerunku romantycznego mafiosa z epoki Ojca Chrzestnego dopełnia nieodzowny pistolet maszynowy Tommy Gun i Ford Model T.

W takich właśnie klimatach utrzymana będzie Mafia - najnowsza gra grupy developerskiej Illusion Softworks.

Ta pochodząca z Czech wytwórnia ma na swoim koncie już taki hit jak Hidden&Dangerous - dla wszystkich, którzy mieli okazję w to grać ta wiadomość powinna być już wyraźnym sygnałem aby zainteresować się kolejnym nadchodzącym tytułem. Ale powodów do wzmożonej uwagi na premierę Mafii jest więcej - przyjrzyjmy się temu, co tym razem szykują nasi utalentowani południowi sąsiedzi.

Mafia jest trójwymiarową grą akcji gdzie losy bohatera śledzić będziemy z perspektywy trzeciej osoby.

Fabuła ma być według zapowiedzi autorów jednym z najważniejszych i najmocniejszych aspektów produkcji. Jak już wspomniałem, osadzona będzie ona w latach trzydziestych ubiegłego stulecia w fikcyjnym amerykańskim mieście Lost Heaven.

W grze wcielamy się w postać Tony'ego, przeciętnego obywatela i kierowcy taksówki, który na skutek zbiegu okoliczności zamieszany zostaje w mafijne porachunki i chcąc nie chcąc zaczyna pracować dla szefa rodziny Salieri. Od tej pory tematem gry jest walka o wpływy pomiędzy dwoma rodzinami mafijnymi, na tle której nasz bohater wspina się po szczeblach gangsterskiej hierarchii.

Gra podzielona ma być na 20 misji, od których pomyślnego wykonania zależeć będzie nasza dalsza "kariera". Ponieważ zamiarem twórców gry była konstrukcja fabuły o charakterze scenariusza filmowego, nie ukrywają oni jej liniowości - gra nie będzie miała kilku zakończeń, jej przebieg jest ściśle określony, również poprzez całą masę animacji, wstawek filmowych i dialogów (czy nie przypomina Wam to trochę koncepcji gry No One Lives Forever ?).

Pomimo tego, sposób wykonania każdej z misji będzie zależał tylko od nas i na podobnej zasadzie nasze zachowania nie pozostaną bez konsekwencji. Brutalna strzelanina w centrum miasta i ofiary w ludności cywilnej oznaczają wzmożoną aktywność policji i kłopoty naszego bohatera w kolejnej misji.

Zadania, które przyjdzie nam wypełniać w grze to cała paleta gangsterskiego fachu - od zbierania haraczu, poprzez likwidowanie niewygodnych postaci, napady na banki, pościgi samochodowe. Zatrzymajmy się na moment przy tym ostatnim - jak twierdzą twórcy gry, szczególną uwagę przyłożono do możliwości poruszania się pojazdami. Będziemy ich mieli do dyspozycji około 60-ciu (!) a model fizyki ich ruchu ma być jednym z najdoskonalszych w obecnie spotykanych grach - sceny pościgów samochodowych stanowić mają niemal połowę całkowitego czasu gry, dlatego ich realizacja przebiega z wyjątkową dbałością o wszystkie detale. Odwzorowane mają zostać nawet takie szczegóły jak opory powietrza, najmniejsze uszkodzenia - nawet przy potrąceniu pierwszego. Osobiście nie sądzę, byśmy dostali do rąk prawdziwy symulator rajdowy, ale autorzy nie ukrywają czerpania wzorców z takich gier jak Driver czy Crazy Taxi. Apetyt rośnie, wiedząc iż do dyspozycji oddane nam zostanie niemal 30 kilometrów kwadratowych powierzchni miasta.

Również modele budynków, wśród których przyjdzie nam się poruszać zostały wykonane z niesłychana precyzją, tak przynajmniej obiecują nam twórcy z Illusion i opublikowane do tej pory screen'y. Ze względu na pojemność gry i możliwości komputerów do większości budynków nie będziemy mogli wejść, jednak do naszej dyspozycji oddane będzie kilkadziesiąt kluczowych lokalizacji, w których wizyta będzie miała związek z fabułą gry. Mają to być miedzy innymi banki, restauracje, hotele, kryjówki mafii, magazyny portowe itd.

Prawdziwy mafioso nie może wyruszyć na misję bez broni - oczywiście wyposażeniem naszego bohatera w nią zajmą się specjaliści pracujący na usługach gangu. Według zapowiedzi czeka na nas całkiem miły arsenał, jednak zgodnie z rzeczywistością liczba gnatów zabieranych ze sobą będzie ograniczona. Dla pocieszenia dodam, że autorzy przewidzieli możliwość zbierania broni i amunicji pozostawionej przez innych na polu walki.

Przy tylu atrakcjach i tak dopracowanej grafice zastanawiać się jedynie możemy nad wymaganiami sprzętowymi do optymalnej gry w Mafię - z ostatnich doniesień producenta wynika, iż potrzebny będzie procesor Pentium z cyferką III i solidna karta graficzna z 16 Mb pamięci na pokładzie. Grę obsługiwać miał pierwotnie engine Insanity 2 znany z Hidden&Dangerous, jednak w trakcie prac został on zastąpiony nowym programem stworzonym specjalnie na potrzeby nowej gry. Twórcy zapowiadają jednocześnie opcje gry wieloosobowej, w tym przez Internet.

Z dostępnych screen'ów i zapowiedzi autorów wyłania się nam przed oczami gra, która ma szanse stać się dużym hitem na rynku. Ciekawa i pełna nieoczekiwanych zwrotów akcja, duża grywalność i swoboda poruszania się po wykreowanym świecie gry, wspaniała grafika i sprawdzony w H&D zespół ludzi pracujących nad tym projektem sprawia, iż z niecierpliwością czekam na informacje o premierze Mafii. Na pewno będzie ona dużo ciekawsza niż kolejne doniesienia w telewizji o naszych rodzimych gangsterach z Pruszkowa i Wołomina...

Mass(a

Mafia: The City of Lost Heaven

Mafia: The City of Lost Heaven