Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 30 września 2009, 13:26

autor: Piotr Doroń

LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues - zapowiedź

Więcej, lepiej i ładniej w stosunku do niezwykle popularnej części pierwszej - takie będzie LEGO Indiana Jones 2. Czy jednak wdrożone nowości wystarczą, by po raz kolejny zachęcić graczy do nabycia przygód Indiany Jonesa?

Cykl LEGO, za pomocą którego ekipa Traveller’s Tales w ciekawy sposób przedstawia dzieła światowej popkultury, ma wielu wiernych i oddanych fanów. Wystarczy wspomnieć, że praktycznie wszystkie dotychczasowe produkcje odnotowywały wielomilionową sprzedaż. I to bez względu na to, czy na tapecie lądowały Gwiezdne Wojny, przygody Batmana i Robina, czy też niezwykłe historie, jakie przeżywał w swojej wieloletniej karierze archeolog Indiana Jones. Jestem niemal pewny, że podobnie będzie w przypadku LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues – sequela, w którym weźmiemy aktywny udział w wątkach znanych nie tylko z pierwszych trzech filmów o słynnym Indy’m, ale również z czwartego - Królestwa Kryształowej Czaszki. Pracownicy Traveller’s Tales zrobią wszystko, by nieco podeszły wiek popularnego bohatera, w którego wcielał się w filmach niezłomny Harrison Ford, nie wpłynął na efektowność zaprezentowanej rozgrywki. Ma w tym pomóc szereg nowości, jakimi będzie się mogło pochwalić LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues.

Ujrzymy sporo postaci znanych z uniwersum Indiany Jonesa.

Mimo że produkcja pozostanie klasycznym przedstawicielem cyklu LEGO, to zawarte w niej nowości będą bardzo istotne, podobnie jak ich wpływ na kształt całości. Jednym z nowych elementów ma być bardziej otwarty świat gry. Autorzy zdecydowali się bowiem na rezygnację z czegoś w rodzaju lobby – w poprzedniej odsłonie rolę tę pełnił uniwersytet – na rzecz sporych rozmiarów uniwersum, składającego się z kilku wysp. To właśnie one będą punktem wyjściowym dla sześciu epizodów, które stworzą główny tryb rozgrywki (trzy powstałe w oparciu o historię z Królestwa Kryształowej Czaszki i po jednej na każdy z poprzednich filmów o Indianie Jonesie). Na poszczególne wyspy dostaniemy się przy pomocy samolotów i innych środków transportu. Poziomy już ukończone będziemy mogli w każdej chwili zaliczyć ponownie, tyle że w trybie Free Play. Rozgrywka będzie sprytnym miksem akcji i gry logicznej – oprócz walk z przeciwnikami czy podróży różnorakimi środkami lokomocji będziemy również układać klocki, tworząc w ten sposób przejścia i rozwiązując proste zagadki. Wśród sześćdziesięciu grywalnych bohaterów znajdą się m.in. Marion Ravenwood, Short Round, Rene Belloq, Willie Scott, Marcus Brody, profesor Henry Jones senior oraz Irina Spalko (większość będziemy musieli odblokować).

W LEGO Indiana Jones 2 przeżyjemy również przygodyznane z Królestwa Kryształowej Czaszki.

W przeciwieństwie do części pierwszej LEGO Indiana Jones 2 umożliwi również przeżycie historii znanych ze wspomnianego już Królestwa Kryształowej Czaszki. Spotkamy tu zatem szalejącego na motocyklu Mutta Williamsa a także skorzystamy ze specjalnych umiejętności powstałych w oparciu o pewne aspekty fabuły filmu, jak np. niezwykła moc bijąca z Kryształowej Czaszki. Całość rozgrywać będzie się w 1957 roku – okresie Zimnej Wojny – w związku z czym Indy nie będzie już takim „młodzieniaszkiem” jak wcześniej. Niemniej jednak podobnie jak w filmie, tak i tutaj zaskoczy nas zapewne wieloma efektownymi akcjami i zagrywkami. Rywalizacja przeniesie się z południowych stanów USA do Meksyku, by znaleźć swój szczęśliwy finał w peruwiańskiej dżungli kryjącej ruiny niezwykłych budowli Majów. Po piętach będą nam nieustannie deptać sowieccy żołnierze dowodzeni przez piękną, lecz zimną jak lód i podstępną agentkę Irinę Spalko. Całość zostanie oczywiście odpowiednio doprawiona charakterystycznym poczuciem humoru ekipy Traveller’s Tales – jednym z największym atutów wszystkich dotychczasowych odsłon serii LEGO.

LEGO Indiana Jones 2 to jednak nie tylko Królestwo Kryształowej Czaszki. W trakcie rozgrywki ponownie odwiedzimy bowiem rejony, które Indiana Jones miał okazję eksplorować podczas trzech poprzednich filmów – Poszukiwaczy Zaginionej Arki, Świątyni Zagłady oraz Ostatniej Krucjaty. Producenci nie oddadzą jednak w nasze ręce klasycznego odgrzewanego kotleta. W grze nie znajdziemy bowiem akcji i misji znanych z pierwszej części. Twórcy stanęli na wysokości zadania i podjęli decyzję o zaprojektowaniu od nowa wszystkich poziomów wchodzących w skład starszych kampanii. Wzięli pod lupę w przeważającej części momenty pominięte, których w „jedynce” nie uświadczyliśmy, przerabiając jednocześnie fragmenty znane a niezbędne do opowiedzenia całej historii. Uzupełnili je również o nowe łamigłówki, przerywniki filmowe, sekrety i walki z bossami (niektórzy będą naprawdę potężni). Przykładem nowego wyzwania może tu być ekscytująco zapowiadający się pościg ulicami Szanghaju z Shorty’m za kierownicą wozu. Uczucie deja vu nie będzie zatem tak mocne, a pomysł spotka się zapewne z aprobatą osób mających już na koncie część pierwszą.

Środki transportu odegrają w LEGO Indiana Jones 2 bardzo ważną rolę.To przy ich pomocy osiągniemy kolejne cele naszych wypraw.

Fabuła nie będzie na szczęście jedyną zmianą. Twórcy spędzili bowiem kilka ostatnich miesięcy na dopracowywaniu i rozbudowywaniu tego, co tak przypadło do gustu wszystkim fanom LEGO Indiana Jones: The Original Adventures. Chodzi tu m.in. o system walki. W części drugiej Indy wejdzie w zdecydowanie dalej posuniętą interakcję z otoczeniem i przeciwnikami. Zaowocuje to choćby możliwością wykorzystywania w starciach elementów środowiska. Na jednym ze zwiastunów widać, jak bohater gry okłada wrogów krzesłami, rzuca butelkami, przechwytuje broń i ochoczo dobiera się do wiszących na ścianach mieczy. Znacznie bardziej interaktywny świat zobligował producentów do ingerencji w zakres ruchów Indy’ego. Słynny archeolog zaskoczy nas dzięki temu wieloma nowymi animacjami. Dotyczy to m.in. bicza, który w LEGO Indiana Jones 2 będzie angażowany do akcji znacznie częściej niż w odsłonie pierwszej. Przy jego pomocy nie tylko wejdziemy w interakcję z otoczeniem, ale również rozwiążemy niektóre zagadki oraz powalczymy z wrogami. Złapanie przeciwnika i ciśnięcie nim w przepaść nie powinno nastręczyć większych trudności.

Największą innowacją ma być jednak udostępnienie edytora poziomów.Wszystko wskazuje na to, że będzie bardzo rozbudowany.

Podobnie sprawa ma się z kontrolą nad wieloma pojazdami i środkami lokomocji. Do naszej dyspozycji oddane zostaną samoloty, spadochron, wielbłądy, różnorakie łodzie, jeepy i inne, równie interesujące maszyny. Postawienie nacisku na ten element wymusiło niejako na Traveller’s Tales przebudowę poziomów. W LEGO Indiana Jones 2 będą one większe i – co zostało już stwierdzone – bardziej interaktywne. Poszczególne lokacje stanowić mają każdorazowo odmienny plac do zabawy. Twórcy zrealizują w ten sposób jedną z najgorętszych próśb miłośników marki LEGO.

Największą innowacją będzie jednak bezapelacyjnie edytor poziomów. Tryb Build Your Own Adventure (w wolnym tłumaczeniu: „Stwórz swoją własną przygodę”) umożliwi budowę własnych lokacji, a także całych światów na bazie dostępnych elementów, klocków i sześciu odmiennych środowisk. Edytor będzie bardzo rozbudowany – wystarczy wspomnieć, że pozwoli nie tylko na rozmieszczenie całych struktur, budynków, pojazdów i przeciwników, ale także na wybór rozmiaru poziomu oraz obniżanie i podwyższanie terenu. Dodatkowe elementy będziemy odblokowywać w miarę postępów w głównym trybie rozgrywki. Co ciekawe, wszystkie czynności wykonamy, kontrolując wybranego bohatera, co już samo w sobie może być ciekawym doświadczeniem (aczkolwiek podatnym na niedociągnięcia). W przypadku napotkania na trudności przy korzystaniu z edytora wspomoże nas przyjaciel lub przyjaciółka. W kooperacji ustawianie przeszkód i wymyślanie zagadek będzie zdecydowanie zabawniejsze. Plac budowy w każdej chwili będziemy mogli opuścić w celu przetestowania lokacji. Dzięki temu zabiegowi unikniemy błędów w zarodku i nie doprowadzimy do sytuacji, gdy konieczne okaże się wprowadzenie głębszych zmian. Edytor zostanie udostępniony w wersjach na konsole PlayStation 3, Xbox 360, Wii oraz na PC.

Lifting zaliczył tryb kooperacji. Dynamiczna podziałka ekranu będziedostosowywać się do warunków i poczynań graczy.

Producenci postanowili także usprawnić tryb kooperacji. W LEGO Indiana Jones 2 możliwe będzie zatem rozdzielenie się i zajęcie zupełnie odrębnymi czynnościami. W takiej sytuacji ekran zostanie automatycznie podzielony na dwie części. Całość powróci płynnie do normy w chwili, gdy bohaterowie znajdą się w niewielkiej odległości od siebie.

Nie powinniśmy oczekiwać po LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues rewolucji. Będzie to bowiem produkcja utrzymana w stylu LEGO Star Wars: The Complete Saga – kompilacji, w skład której wejdzie wszystko to, co ludzie z Traveller’s Tales chcieli pokazać za pierwszym razem, lecz zabrakło czasu, by tego dokonać. Dlatego też w pierwszym rzucie powinni się nią zainteresować fani Indiany Jonesa, którzy z różnych powodów nie zagrali w The Original Adventures. Reszta może się zdecydować na zakup przede wszystkim z uwagi na nowe poziomy oraz edytor, pod względem funkcjonalności zapowiadający się na coś utrzymanego w stylu LittleBigPlanet (aczkolwiek na mniejszą skalę). Wszystkie zapowiedzi zostaną jednak zweryfikowane w listopadzie, kiedy pełna wersja trafi do sklepów na całym świecie. Wówczas Traveller’s Tales przejdzie prawdziwy test, a my poznamy odpowiedź na od dawna nasuwające się pytanie – czy seria LEGO ciągle ma w sobie to coś?

Piotr „jiker” Doroń

NADZIEJE:

  • rozbudowana i usprawniona wersja bardzo dobrej produkcji;
  • edytor poziomów;
  • spora liczba nowych dodatków i sekretów;
  • ulepszony tryb kooperacji powinien zwiększyć doznania płynące z zabawy.

OBAWY:

  • ile razy można eksploatować ten sam, bądź co bądź, temat?

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej

LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues

LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues