Just Cause. Jak skończyli konkurenci GTA?

Michał Grygorcewicz

29

Just Cause

Just Cause (2006) - 2015-11-20
Just Cause (2006)

Trzeba przyznać pracownikom szwedzkiego studia Avalanche, że tworząc swe debiutanckie dzieło, obrali sobie ambitny cel. Chcieli bowiem zrobić własne GTA, tylko że większe i bardziej szalone. Oba te założenia zresztą spełnili – wydane w 2006 roku Just Cause pozwalało zwiedzić prawie czterysta kilometrów kwadratowych tropikalnej dżungli i wykonać szereg niedostępnych u konkurencji czynności, jak chociażby wdrapywanie się na dach własnego samochodu i przeskakiwanie w trakcie jazdy na wehikuły przeciwników. Niedoświadczenie ekipy dało jednak o sobie znać w postaci powtarzalnych misji pobocznych, krótkiego wątku fabularnego, zmarnowania części potencjału drzemiącego w ogromnym świecie i przeszkadzających w zabawie błędów. Gra podzieliła graczy i krytyków na tych, którzy się nią zachwycili, oraz takich, którzy szybko zrazili się jej monotonnością.

Just Cause 2 (2010) - 2015-11-20
Just Cause 2 (2010)

Szwedzi wyciągnęli jednak wnioski i zabrali się do pracy nad kontynuacją, która ukazała się cztery lata później. Just Cause 2, podobnie jak „jedynka”, wyróżniało się olbrzymim światem, dynamiczną rozgrywką i szalonymi możliwościami głównego bohatera, przywodzącymi na myśl najbardziej niepoważne sceny z filmów akcji. Jednocześnie poprawiono największe niedociągnięcia poprzedniej części, z powtarzalnymi misjami pobocznymi na czele. Gra zachwyciła krytyków i świetnie się sprzedała – dane z 2013 roku mówią o sześciu milionach egzemplarzy. Nic więc dziwnego, że cykl ma się dobrze i jeśli nic się nie zmieni, już na początku grudnia zagramy w trzecią odsłonę Just Cause, która kontynuować ma chlubną tradycję serii i cechować się przede wszystkim wybuchową akcją oraz nietraktowaniem siebie nadmiernie poważnie.

11

Michał Grygorcewicz

Autor: Michał Grygorcewicz

Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl