Swoboda wyborów. Czego chcemy od Kingdom Come 2?

Dariusz Matusiak

Swoboda wyborów

Pod tym względem nie było źle, ale może być jeszcze lepiej. Chętnie zobaczylibyśmy więcej rozbudowanych questów na wzór tego w klasztorze, który można było ukończyć albo w parę minut, albo w kilka dni, zmieniając się w mnicha występującego w roli detektywa. Gra oferowała też sporo pomniejszych wyborów w misjach pobocznych, co skutkowało takim lub innym losem mniej istotnych postaci. Tutaj można by jedynie zwiększyć wydźwięk moralny takich decyzji. W grze mogłyby się pojawić za to wybory mające wpływ na główny wątek fabularny i prowadzące finalnie do kilku możliwych zakończeń.

Takie questy jak ten w klasztorze powinny być przez całą grę!

Serce nie sługa…

Z dokonywaniem wyborów nierozerwalnie wiąże się popularna w grach RPG opcja romansowania. W Kingdom Come: Deliverance sprawy sercowe stanowiły jedynie lekko zarysowane i mocno poboczne wątki. Sequel mógłby rozwinąć aspekt romansów i związanych z tym decyzji, skutkując różnymi dalekosiężnymi konsekwencjami. Wszak w średniowieczu małżeństwa z rozsądku były częstym zjawiskiem.

Bitwa o prawdziwe bitwy

Widowiskowe bitwy na wielką skalę widzieliśmy w KCD tylko w przerywnikach filmowych. Natomiast walki podczas rozgrywki przypominały bardziej potyczki niedobitków kończące właściwe batalie. Twórcy przyznają to otwarcie: polegli w starciu z CryEngine’em, który nie pozwolił im na wyświetlanie tylu postaci naraz, ile chcieli. Z zapowiadanych na Kickstarterze bitew z setkami żołnierzy nic nie wyszło. Czy jest szansa, że większa moc obliczeniowa nowych konsol pozwoli zrealizować zamierzenia twórców w sequelu?

Czy silnik gry pozwoli na bardziej epickie bitwy?

Trudno powiedzieć. Być może receptą na to byłaby zmiana silnika gry, jednak w rozmowie z przedstawicielem studia Warhorse usłyszeliśmy, że przejście na nową platformę oznaczałoby start zupełnie od zera i ogromne wydłużenie procesu tworzenia. Dla Warhorse priorytetem jest dalsze rozwijanie swoich możliwości na CryEnginie, nawet kosztem spektakularnych bitew czy znacznie większej mapy. Silnik Cryteka pozwala bowiem na tworzenie lokacji o wielkości maksymalnie 16 kilometrów kwadratowych.

Tutaj jedyną nadzieją jest prawdopodobna modyfikacja CryEngine’u z myślą o nowej generacji sprzętu. Być może przesunie ona wspomniane ograniczenia, umożliwiając wygenerowanie animacji z udziałem większej liczby postaci oraz większych map.

System walki dla wielu był ciężki do przełknięcia, ale nie powinien stać się łatwiejszy, a raczej bardziej intuicyjny.

A MI SIĘ MARZY…

Biorąc pod uwagę, jak trudna była walka mieczem w Kingdom Come, jak szybko można było zginąć w małej potyczce z Kumanami, zastanawiam się, czy wielkie bitwy, w których ścieralibyśmy się z większą liczbą przeciwników, mają sens. Czy nie okazałyby się one raczej źródłem jeszcze większej frustracji?

Myślę, że najlepszym wyjściem byłaby tu jakaś sztuczka graficzna dająca wrażenie brania udziału w ogromnym starciu, ale dość ograniczająca w nim rolę głównego bohatera. Wolałbym chyba zachować tę unikatowość każdego pojedynku na miecze, zamiast kierować kimś z hollywoodzkich filmów akcji, kto wycina w pień całe zastępy wrogów.

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

PC PlayStation Xbox Nintendo

Data wydania: 13 lutego 2018

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

7.9

Gracze

8.4

Steam

7.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

85

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-06-19
10:49

Rafraf1986 Junior

Pamiętam jak w 2001 roku mając 15 lat, ogrywałem Gothica. Wszystkie części ukończone od a do z. Pochłonęła mnie ta gra totalnie. Kilka tytułów innego gatunku przez następne lata kończyłem lub nie, zazwyczaj bez pełnego wchłonięcia w grę.
Po 2010 roku Skyrim, w którym też masę godzin spędzonych, lecz nie ukończony. Wszystko na najwyższym poziomie, ale czegoś mi tam brakowało. W 2018 Ograłem wszystkie części batmana, to druga gra po gothicu, która mnie tak wciągała.
No i teraz w wieku 33 lat, KDC. Klimat średniowiecza, który uwielbiam. Kończę ostatnia linie fabularna z Teresą, aktualnie mam 154 h rozgrywki. Powiem, krótko (pomijając kwestie techniczne, choć grając na obecnej wersji, raczej błędów jest nie wiele) jest to druga po gothic gra, która wyszarpała mi masę czasu z życia. Coś fantastycznego i 9/10. A fanom, dla których walka to klikanie na przemian LPM lub PPM do oporu, proponuje trzymanie łap z dala od KDC. Co do fabuły to ludzie, którzy mówią, że nie była mocną stroną produkcji to chyba przeklikiwali dialogi lub mają problem z interpretacja i zrozumieniem, bo inaczej tego nazwać nie można. Gdybając co będzie dalej, namalował mi się taki obrazek, że nasz protagonista w trzeciej części KDC zasiądzie na tronie lub będzie miał taki wybór. Dlaczego tak uważam ? nie chce robić spoilerów. Również jak się dobrze wsłuchamy w dialogi z dodatku A women Lot's to można wywnioskować, że historia naszego bohatera będzie kontynuowana. :)
Jeśli poprawią i rozwiną dotychczasową mechanikę oraz uporają się z tym TOPOREM jakim jest CryEngine to smiem twierdzić, że dostaniemy kawał dobrego RPG na setki godzin. Boje się, że CryEngine da im popalić i znów ich ograniczy.

Komentarz: Rafraf1986
2020-07-08
01:37

Glarthir Junior

Jak dla mnie w nowej grze wiele nie potrzeba - dopracowanie istniejących już mechanik, ulepszenie tego co jest, ewentualnie pełny czeski dubbing. Historia mogłaby być osadzona w nie tak dalekiej przyszłości, bliżej terenów Pragi i Śląska. Najlepszy byłby okres wojen husyckich, bo to kawał historii Czech i nie lada potencjał na świetne opowieści (przykładem wyśmienita trylogia husycka A. Sapkowskiego). Schizma w kościele pogłębia się, technologia idzie do przodu, nauka zaczyna wpływać na nowe horyzonty, nowe poglądy, rycerstwo powoli chyli się ku zmierzchowi swojej epoki. Byłbym wniebowzięty wizją Henryka biorącego udział w rejzie bożych bojowników.

Komentarz: Glarthir
2020-07-08
06:57

zanonimizowany1173954 Senator

Do poprawy jest wiele a co z tego wyjdzie zobaczymy.

Komentarz: zanonimizowany1173954
2021-10-16
20:58

premium889159596 Chorąży

Powinien być po prostu wybór, czy chcemy save przy wyjsciu z gry, dowolny save itp
gra jednak nie powinna z tego zrezygnować i być robiona pod taki poziom trudności a nie inny to jest: casuale beda miec latwiej jak beda chcieli, ale rdzen rozrywki jest nadal robiony pod realizm.
W innym wypadku, sory... gra może i się sprzeda, ale ja nie widze sensu zbytnio powstaniania dwójki jeżeli tą grę ułatwią, gra osiagneła taki a nie inny sukces dzieki innemu podejsciu do tematu, jeżeli dwójkę zrobią pod narzekających malkotentów to to będzie kolejny RPG w średniowieczu jakich wiele, po co?

Komentarz: premium889159596
2021-10-16
21:01

premium889159596 Chorąży

No i jeżeli coś mogli by poprawić, poza wieksza iloscia ciekawych npcow, zadaniami itp
to optymalizacje, jezu.. Kingdom come nawet na 3070 ma u mnie problemy z utrzymaniem stabilnych 60fps
to jak ta gra działa, a raczej nie działa woła o pomste do nieba
liczę po cichu że to dopracuja, ale mam też obawy: uparli się na ten cryengine, który według wielu deweloperów chociaż byś się skichał i siedział nad kodem latami i tak będzie działać jak gnój, nie ma w sumie co sie dziwic skoro to nigdy nie był silnik tworzony pod granie tylko pod benchark i chwalenie sie grafika.
I niestety... wszystko wskazuje na to że Kingdom Come 2 też będzie wywoływać uczucie pociecia się, bo zbyt dużo zainwestowali w ten dziurawy szajs by teraz z tego zrezygnować... może na 3 jak się odkują

Komentarz: premium889159596

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl