Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 9 stycznia 2022, 12:35

Kiedyś to było - Brucevsky'ego przegląd starych newsów

W nowym autorskim przeglądzie wyruszymy w przeszłość, by przypomnieć sobie, czym żyli gracze w minionych dekadach. Zatrzymamy się przy ciekawych wydarzeniach oraz newsach, spoglądając z dystansu na pędzącą na złamanie karku branżę gier.

Spis treści

Czy można rozpoznać mężczyznę w grze MMORPG?

Zahaczyliśmy, bardzo delikatnie, o kwestię relacji damsko-męskich, więc zatrzymajmy się na moment przy interesującym badaniu z 2014 roku. Wtedy to analitycy z uniwersytetów Concordia, Syracuse, Hofstra, Toronto oraz Colorado State połączyli siły, by dowiedzieć się więcej o graczach spędzających godziny w tytułach MMORPG. Tak opisywaliśmy założenia eksperymentu:

Naukowcy znaleźli 375 chętnych do poddania się badaniu graczy w World of Warcraft i zlecili im wykonanie specjalnie przygotowanej misji w niewielkich podgrupach. Całość była całkowicie zmyślona i zajmowała około 1,5 godziny. Każdy ruch i każde odezwanie się na chacie zostały skrupulatnie zapisane i poddane później analizie.

Celem było sprawdzenie, czy na podstawie obserwacji zachowań awatara w grze można odgadnąć płeć – na przykład rozpoznać mężczyznę, który wybrał postać kobiecą.

Spośród grona uczestników 23% mężczyzn postanowiło grać postacią płci przeciwnej. Na podobny ruch zdecydowało się też 7% kobiet. Naukowcy zauważyli, że gracze płci męskiej z żeńskimi awatarami używali bardziej emocjonalnych zwrotów i częściej stosowali emotikony od tych z męskimi awatarami. Dużo bardziej zwracali też uwagę na atrakcyjność wirtualnej heroiny. Zdradził ich też sposób poruszania się – częściej cofali się, więcej skakali i pozostawali w większej odległości od grupy niż kobiety grające żeńskimi awatarami.

Jak podsumowała to profesor Mia Consalvo:

Ruch jest mniej świadomy niż rozmowa, więc może być łatwiejszą „wskazówką” co do płci grającego. […] Mężczyźni mogą niekoniecznie próbować maskować swoją płeć w grze, kiedy używają żeńskiego awatara, ale nasze badanie pokazuje, że wzmacniają wyidealizowane wyobrażenia o kobiecym wyglądzie i komunikacji.

Jeśli więc zamierzacie kamuflować się w wirtualnych światach, pamiętajcie, że ruch i aktywność na czacie mogą Was zdradzić.

Norbert Szamota

Norbert Szamota

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Tam też obronił pracę dyplomową poświęconą miesięcznikom o grach konsolowych, wydawanym na przełomie XX i XXI wieku. W GRYOnline.pl działa od 2009 roku. Początkowo jako newsman i autor felietonów, później twórca wpisów encyklopedycznych i bloger na gameplay.pl, a od kilkudziesięciu miesięcy jako członek działu Publicystyki. Zaczynał dwa lata wcześniej, tworząc dla serwisu GamePress jedne z pierwszych wideorecenzji gier w polskim Internecie i publikując je na raczkującym wówczas YouTube. Gra we wszystko i na wszystkim, ciągle szukając ciekawych historii, intrygujących mechanik oraz zachwycających obrazów i dźwięków. Uwielbia tropić dawne opowieści z branży, a w wolnym czasie tworzyć też własne growe opowiadania na blogu Gralingrad.pl.

więcej

Stare, ale jare - najlepsze stare gry, które wciąż goszczą na dyskach redakcji
Stare, ale jare - najlepsze stare gry, które wciąż goszczą na dyskach redakcji

Wracacie czasem do staroci? Powrót do starej gry może być ciekawym doświadczeniem. Zapytaliśmy członków redakcji, do których dawnych, około dwudziestoletnich gier wracają w przerwach między premierami.

Dokładnie 20 lat temu wystartował GOL!
Dokładnie 20 lat temu wystartował GOL!

Trudno w to uwierzyć, ale właśnie dziś – 1 stycznia 2021 roku – nasz serwis skończył 20 lat! Okrągłe urodziny to zawsze dobra okazja do hucznego świętowania, więc zamierzamy robić to przez kolejne dwanaście miesięcy.