26 lat niesamowitej historii. Rozmawiamy z Katsuhiro Haradą, twórcą serii Tekken

Michał Włóczko

26 lat niesamowitej historii

Kiedyś to było… tak wyglądał Tekken 1. - Dlaczego początkujący gracz wygrywa z profesjonalistą? Rozmawiamy z ojcem serii Tekken - Katsuhiro Haradą - dokument - 2020-05-05
Kiedyś to było… tak wyglądał Tekken 1.

Zostawmy jednak na chwilę naszą smutną rzeczywistość i skupmy się na tym, jak przez lata Katsuhiro Harada pomagał nam sobie z nią radzić. Postanowiłem dowiedzieć się więcej o historii tworzenia bijatyk. A nie ma w tej dziedzinie większego znawcy, niż właśnie Harada.

Od premiery pierwszego Tekkena mija w tym roku 26 lat. W tym okresie światło dzienne ujrzało dwadzieścia sześć gier z legendarnej serii bijatyk, w tym również tzw. spin-offy i porty na inne konsole. Zaintrygowany tą myślą, postanowiłem dopytać pana Haradę o zmiany, jakie zaszły w procesach tworzenia bijatyk trójwymiarowych na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza.

Do stworzenia bijatyki 3D potrzebne jest dużo know-how i pierwotnie ten know-how miały tylko Sega i Namco. Generalnie proces tworzenia samej gry wygląda dziś niemal tak samo, jak w 1994 roku. Należy jednak pamiętać, że wtedy grało się na automatach do gier. Gracze przychodzili, wrzucali odpowiednią liczbę monet i grali tyle, za ile zapłacili. Automaty były połączone jedynie ze sobą nawzajem. W pewnym momencie rozgrywka przeniosła się na domowe konsole, które również na początku łączyły się tylko po LANie, potem przez internet. Ta zmiana środowiska wymagała obudowania gier dodatkowymi systemami, których brakowało w automatach. Za przykład dodatkowych elementów mogą posłużyć kampanie fabularne serii Mortal Kombat. My też staramy się dodawać takie komponenty do Tekkenów, bo fani uruchamiający nasze gry w domach domagają się urozmaicenia. Te wszystkie dodatkowe elementy, których kiedyś nie było, pochłaniają też pieniądze.

Tekken 2 z 1995 roku. Niektórzy z młodszych graczy z pewnością nie kojarzą już tych dwóch drapaczy chmur w tle. - Dlaczego początkujący gracz wygrywa z profesjonalistą? Rozmawiamy z ojcem serii Tekken - Katsuhiro Haradą - dokument - 2020-05-05
Tekken 2 z 1995 roku. Niektórzy z młodszych graczy z pewnością nie kojarzą już tych dwóch drapaczy chmur w tle.

To wszystko, jak wiadomo, generuje dodatkowe koszty. Pan Harada opowiedział mi, że zespoły przygotowujące gry mogą liczyć 100-150 osób, a w napisach końcowych potrafi pojawić się 300 nazwisk, wspominając przy tym, że nad pierwszymi Tekkenami pracowało do 70 osób. Wraz z apetytem graczy, rosną budżety przeznaczane na produkcję. Tworzenie samej gry to jedno, ale dostosowanie jej do współczesnych wymagań i rozmaitych gustów to zupełnie inny temat, który przeszedł znaczące zmiany przez ostatnie 26 lat.

Podobało się?

18

Jaka jest Twoja ulubiona seria bijatyk?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-05-05
15:14

Czarny Wilk Generał

Czarny  Wilk

Hwoarang oficjalnie lepszy od Jina, jestem szczęśliwym człowiekiem :D

Komentarz: Czarny Wilk
2020-05-05
16:08

Samigraj Pretorianin

Samigraj

Fajnie że jest jakiś wywiad bo ostatni był.... dawno temu

Komentarz: Samigraj
2020-05-05
17:41

kriss1988 Chorąży

kriss1988

Trochę szkoda, że od kilku miesięcy nie jest już dyrektorem Tekkena. W każdym bądź razie wielu fanów nawet o tym nie wie, bo Harada wciąż jest silnie zaangażowany w tą markę, co nie zmienia faktu, że nie ma już takiej władzy jak wcześniej.

Komentarz: kriss1988
2020-05-05
21:37

lotus377 Centurion

Hwoarang dobry,Jin też,ale każdy wie,że najlepszą postacią jest Dr. Boskonovitch

Komentarz: lotus377

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl