AWP z Counter-Strike’a, czyli karabin snajperski. Broń, która definiuje strzelanki

Dariusz Matusiak

AWP z Counter-Strike’a, czyli karabin snajperski

GoldenEye - pierwszy karabin snajperski w grze FPS oparty był na Waltherze WA2000. - 2016-01-09
GoldenEye - pierwszy karabin snajperski w grze FPS oparty był na Waltherze WA2000.

Karabin snajperski to jedna z ulubionych broni ogromnej rzeszy graczy. Pozwala z ukrycia, czyli bez wystawiania się na nieprzyjacielski ogień, likwidować cele ze znacznej odległości. Odkładając jednak na bok to poczucie bezpieczeństwa - trzeba przyznać, że jest coś upajającego w strzelaniu przez lunetę, gdzie bez optyki często nawet nie dojrzelibyśmy celu, a także w idealnym trafieniu jednym pociskiem. Pierwsze pojawienie się karabinu snajperskiego w grach FPS miało miejsce w modzie do Quake’a - Team Fortress, gdzie można było wybrać odpowiednią dla niego klasę postaci, jednak pionierem było GoldenEye na Nintendo 64. Ów karabin nie przypominał co prawda nic znanego, ale jego drewniane łoże upodobniało go trochę do Walthera WA 2000.

Z biegiem lat poprawiono grafikę, ale zmniejszono moc snajperki AWP. - 2016-01-09
Z biegiem lat poprawiono grafikę, ale zmniejszono moc snajperki AWP.

Prawdziwa legenda narodziła się trochę później, w postaci karabinu snajperskiego AWP (lub Magnum Sniper Rifle) w grze Counter-Strike. AWP wzorowany jest na autentycznym karabinie Accuracy International Arctic Warfare Magnum. Dla wielu broń, która potrafiła zabić kilku graczy jednocześnie była grubą przesadą i powodem, by unikać osób nią grających lub wręcz zakazywać użycia na serwerach. Fakt jest jednak taki, że AWP była jedną z najczęściej używanych broni w Counter-Strike’u i została ostatecznie zaakceptowana przez społeczność, a twórcy z czasem wprowadzili szereg poprawek, redukując m.in. jej moc. Legenda jednak pozostała i ponoć żadna inna broń w grach niż AWP, nie powodowała aż tak bardzo zjawiska QQing, czyli celowego opuszczania serwera w trakcie meczu czy też po prostu - płaczu. Z pewnością przyczyniła się też do tak nielubianego zjawiska kampienia. Dziś karabin snajperski to praktycznie nieodłączna część każdej strzelaniny, a ich wyjątkowość i popularność jest tak duża, że powstały serie jak Sniper Elite czy Sniper: Ghost Warrior, bazujące na snajperce jako głównej broni przez całą rozgrywkę.

Podobało się?

2

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Moim ulubionym typem broni w grach akcji są...

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2016-01-10
18:13

Święty! Konsul

Co właściwie ma na celu ten artykuł, poza przeklikaniem przez czytelnika kilkunastu stron o niczym?

Komentarz: Święty!
2016-01-11
01:02

Timiko4 Legionista

Timiko4

Za nazwę "AK-47" należy się wam i twórcom gier mały opierdziel.

"Rozkaz dowództwa armii radzieckiej o przyjęciu karabinu do uzbrojenia oficjalnie odrzucił jakiekolwiek oznaczenia rocznikowe. Z tego powodu używanie nazwy AK-47 w stosunku do jakiejkolwiek odmiany seryjnej karabinka jest więc nadużyciem i błędem terminologicznym. Wszelkie oznaczenia typu: AK-46, AK-47 i AK-48 dotyczą wyłącznie poszczególnych odmian rozwojowych karabinu. W armii radzieckiej karabin zawsze występował jako AK lub AKS bez oznaczenia roku. Występował również pod kodowym oznaczeniem – Wyrób 56-A-212 (AK) lub 212M (AKS)."

Komentarz: Timiko4
2016-01-11
10:11

Tuthrick Centurion

Tuthrick

Najczęściej sięgam po wszelakiej maści wyrzutnie rakiet, gdyż grywam głównie w serie Doom, Quake i Unreal, reszta mnie nie za bardzo nie przekonuje. Swoją drogą również lubię bardzo charakterystyczną broń w grach z serii Quake (od II), mianowicie Railgun. niby to samo, co karabin snajperski, ale jednak za tymi drugimi nie przepadam. Mało popularne, ale prze ze mnie lubiane są także wyrzutnie granatów oraz biokarabiny.

Komentarz: Tuthrick
2016-01-11
13:34

Matysiak G Legend

Matysiak G

Kołkownica z Painkillera
Granatnik ze zdalnie sterowanymi granatami w Singularity
Flak Cannon z UT
Rail Driver z Red Faction
Kałach ACOG z podwieszonym granatnikiem - Bad Company 2

Mój top 5 giwer wszechczasów.

Komentarz: Matysiak G
2016-01-12
21:36

_White_ Pretorianin

Osobiście nie wiem gdzie w przedstawionym screenie widzisz Walthera WA2000. Broń wygląda jak standardowy karabin z drewnianym łożem. Walther na pewno był w pierwszym Hitmanie i raczej screen z tej gry powinien się tam znajdować.

Komentarz: _White_

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl