Łom z Half-Life’a, czyli coś do walki w zwarciu. Broń, która definiuje strzelanki

Dariusz Matusiak

Łom z Half-Life’a, czyli coś do walki w zwarciu

Zwykły łom - rozbijał wrogów tak samo jak skrzynki. - 2016-01-09
Zwykły łom - rozbijał wrogów tak samo jak skrzynki.

Dziś wydaje się to w zasadzie nie do pomyślenia, ale kiedyś w grach FPS powszechne były sytuacje, w których amunicja ulegała całkowitemu wyczerpaniu. Wtedy przydawała się broń ostatniej szansy, dostępna w zasadzie w każdym tytule z pierwszej fali tytułów należących do tego gatunku. W Wolfesteinie 3D mogliśmy dobyć noża, który niestety okazywał się skuteczny głównie w przypadku atakujących psów, a w Doomie nasz Marine zdany był na własne pięści – oczywiście do momentu, w którym znajdował piłę łańcuchową! Tak charakterystyczne dla tej gry urządzenie nie zapisało się w jej historii tak mocno, jak kultowe BFG 9000, a najbardziej ikoniczną bronią bliskiego kontaktu stał się chyba zwykły łom z Half-Life’a. Efektywny, skuteczny i zawsze pod ręką - słynny przedmiot to atrybut Gordona Freemana, a samo narzędzie doczekało się niezliczonych nawiązań w innych grach.

Nóż z Wolfensteina 3D był pierwszą bronią do ataku bezpośredniego. - 2016-01-09
Nóż z Wolfensteina 3D był pierwszą bronią do ataku bezpośredniego.

Wraz z rozwojem gatunku, gadżety do walki w zwarciu zostały wyparte przez uderzenia kolby karabinu czy pistoletu. Pierwszą grą oferującą takie rozwiązanie było GoldenEye na Nintendo 64. W tej produkcji, po zdobyciu karabinu snajperskiego, dość słabe uderzenie gołą ręką zastępowane było widokiem kolby owej broni, dzięki czemu mogliśmy skuteczniej razić naszych wrogów. Płynne przejście do ataku aktualnie trzymaną bronią wprowadziło w 2001 roku Halo: Combat Evolved, a technika ta została utrwalona przez kolejne odsłony Medal of Honor i Call of Duty. Znana z Wolfensteina 3D klinga pozostała za to na zawsze w Counter Strike’u i serii Battlefield (w dodatku Vietnam zastąpiła go maczeta). Wspomniane już Call of Duty wprowadziło nóż w miniserii Modern Warfare.

Podobało się?

2

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Moim ulubionym typem broni w grach akcji są...

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl