Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Assetto Corsa Publicystyka

Publicystyka 13 stycznia 2014, 10:28

Assetto Corsa - wyścigi z modelem jazdy, który zawstydza konkurencję

Nadchodzi czas “włoszczyzny”. Walka o tytuł symulacyjnego króla wyścigów wcale nie została jeszcze rozstrzygnięta. Do mety zbliża się właśnie nowy zawodnik ze słonecznej Italii. Czy ma szansę powalczyć o koronę?

ASSETTO CORSA WYRASTA NA:
  1. symulator z prawdziwego zdarzenia, choć przystępny również dla niehardkorowych fanów w przypadku wyboru licznych ułatwień w prowadzeniu samochodu;
  1. istotną konkurencję dla Project Cars czy nawet rFactora 2 z laserowo skanowanymi, autentycznymi torami;
  2. jedną z tańszych propozycji, nie wymagającą opłacania abonamentu, jednak z ukazującymi się w przyszłości płatnymi DLC;
  3. tytuł z jednym z najbardziej zaawansowanych modeli fizyki prowadzenia pojazdów;

Obrodziło ostatnio w kwestii symulatorów wyścigów z prawdziwego zdarzenia. Jeszcze do niedawna wybór platformy, na której będziemy rozwijać swoje umiejętności wirtualnego kierowcy w przypadku komputerów PC nie wydawał się trudny. Profesjonaliści z Europy masowo korzystali z rFactora, ci bardziej “dziani”, chcący zasmakować prawdziwej rywalizacji z osobami zamieszkującymi zachodnią półkulę, często o nieludzkiej porze próbowali swoich sił w iRacing. Jednak w tym roku otrzymamy co najmniej kolejne dwie gry aspirujące do miana królów realizmu. Może to określenie nieco na wyrost w przypadku Project Cars, ale jeżeli chodzi o dzieło Włochów z Kunos Simulazioni wydaje się, że wszystko jest na najlepszej drodze do zainteresowania tych najbardziej wybrednych graczy.

Kokpit Zondy R wygląda co najmniej bardzo dobrze. - 2014-01-13
Kokpit Zondy R wygląda co najmniej bardzo dobrze.

Assetto Corsa już od jakiegoś czasu dostępna jest na Steamie w ramach wczesnego dostępu, co oznacza, że do momentu oficjalnej premiery nie da się mówić jeszcze o pełnej funkcjonalności gry. Niemniej dostępne w tej chwili opcje pozwalają zaspokoić pierwszy głód nowości i zaprezentować z czym już za niedługi czas będziemy mieli do czynienia. A wydaje się, że naprawdę jest na co czekać.

Już pierwsze chwile z grą sprawiają, że czujemy, iż mamy do czynienia z czymś wyjątkowym. Nowoczesny i bardzo przejrzysty interfejs użytkownika wywołuje świetne wrażenie. Jest nieco podobny do tego z Project Cars, ale pozbawiony tego nieładu, z którym mieliśmy tam do czynienia. Jest schludnie i czytelnie, a przy tym wszystkie przejścia pomiędzy ekranami odbywają się w płynny sposób, co nie zawsze jest tak oczywiste.

Gra pozwala na wybór jednego z trzech predefiniowanych ustawień realizmu lub możliwość włączenia asyst według własnych preferencji. Jest więc oczywiście automatyczna skrzynia biegów, ABS, kontrola trakcji, wyświetlanie na torze optymalnego toru jazdy, automatyczne sprzęgło czy hamowanie przed zakrętem. Zwiększeniu realizmu służy procentowe ustawienie mechanicznych zniszczeń, a także zużycie opon i paliwa. Dwie ostatnie opcje nie są tylko na pokaz i uwierzcie mi, naprawdę wpływają na model jazdy. Szczególnie opony - ich stan wiąże się także z temperaturą powietrza na torze, którą możemy ustawić w innym menu, związanym z warunkami panującymi podczas zabawy. Tu może nas spotkać jednak spore rozczarowanie. Assetto Corsa co prawda pozwala na zmianę godziny przejazdu, ale tylko pomiędzy godziną 8.00 a 18.00. Nie ma ani wyścigów nocnych ani nawet jakichkolwiek ustawień związanych z warunkami atmosferycznymi na torze. Cóż, na razie to tylko wersja beta więc trudno o jednoznaczną krytykę, ale akurat pod tym względem bezpośrednia konkurencja radzi sobie znacznie lepiej.

Porządnie wymodelowany McLaren. - 2014-01-13
Porządnie wymodelowany McLaren.

W Assetto Corsa w przyszłości znajdzie się tryb kariery, jednakże na razie musimy się zadowolić kilkoma prostszymi trybami. Standardowo w grze pojawia się praktyka i hot lapy służące do stałego polepszania swoich rekordów przejazdu jednego okrążenia, ale jest też dosyć interesujący tryb Time attack przypominający rozwiązania stosowane w grach arcade, driftowanie, a także wyścigi typu draft na 400 i 1000 metrów polegające na rywalizacji dwóch samochodów na prostym odcinku toru. Osobiście jednak najlepiej bawiłem się w czasówkach przy maksymalnym ustawieniu realizmu jazdy. Konieczność zmieszczenia się w kolejnych punktach pomiarowych wyzwala najwięcej adrenaliny. Przynajmniej do czasu odblokowania możliwości ścigania się choćby ze sztuczną inteligencją, bo jak na razie takich fajerwerków Włosi nam poskąpili.

Oczywiście najważniejszym elementem każdej gry wyścigowej jest model jazdy. Na razie gra udostępnia dwadzieścia jeden pojazdów, głównie takich marek, jak Lotus, Ferrari i BMW, ale jest też i Abarth 500 EsseEsse, KTM, Zonda R i McLaren MP4. Może to niewiele, szczególnie w porównaniu z konsolowymi “półsymulatorami”, ale w tym przypadku liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość. Model jazdy jest bowiem znakomity, szalenie różniący się w przypadku każdego z aut. Wyczuwalny wpływ na niego ma także zmiana ustawień wozu - rodzaj opon, ich ciśnienie czy nachylenie osi kół względem nawierzchni. W Assetto Corsa na razie dostępna jest dość prosta telemetria, ale twórcy twierdzą, że ze znajomością Pythona lub C++ będzie można wyciągnąć pełne dane. Moderzy na start!

Assetto Corsa - wyścigi z modelem jazdy, który zawstydza konkurencję - ilustracja #2

Włoskie studio Kunos Simulazioni nie jest świeżakiem w projektowaniu gier wyścigowych. Są autorami gry netKar PRO z 2006 roku, która oferuje naprawdę solidny model jazdy i zaawansowaną fizykę opon. Kilka lat później powstało ich najważniejsze dzieło, czyli Ferrari Virtual Academy, produkt pozwalający w bardzo realistycznie oddany sposób pojeździć sobie włoskim supersamochodem po trzech popularnych torach: Nürburgring, Fiorano i Mugello.

No dobrze, ale miało być o odczuciach płynących z pokonywania kolejnych kilometrów. Jak już wspomniałem, model jazdy jest wręcz fenomenalny. Wydaje mi się, że włoska gra już teraz może pochwalić się jednym z najlepiej oddanych efektów symulujących przemieszczania się środka punktu ciężkości samochodu. Czuć to przy pokonywaniu zakrętów, jeszcze lepiej w przypadku wszelkich uślizgów. Przy tym samo bujanie się auta na boki zostało bardzo wiernie zaprezentowane w przypadku widoku z kokpitu. Pierwsze minuty w EsseEsse wprawiły mnie przez to w niemały szok - po prostu nie przypominam sobie, aby gdziekolwiek indziej było to lepiej oddane. Do każdego z samochodów trzeba podchodzić indywidualnie, nie ma dwóch tak samo prowadzących się wehikułów. Wydaje mi się, że taki właśnie ich dobór do bety to oczywiście świadoma decyzja projektantów podyktowana również ich wcześniejszym doświadczeniem. I chwała im za to, bo dzięki takiemu zabiegowi trzeba zbierać szczękę z podłogi.

Będę brał cię w aucie marki BMW. - 2014-01-13
Będę brał cię w aucie marki BMW.

Wrażenia z jazdy są niesamowite. Dosłownie czuć każdego z koni galopujących pod maską. Moc auta, jego wagę, przyczepność opon. W połączeniu ze świetnie oddanymi porykiwaniami silników i brudną przednią szybą immersja robi z człowiekiem co chce. Może poprawiłbym trochę działanie force feedbacka. Ale poza tym jest dosłownie bosko. Na razie możemy doskonalić umiejętności w ośmiu lokacjach na dwunastu torach, gdyż autorzy byli tak mili i na przykład umieścili tor Monza w wersji współczesnej i tej z 1966 roku. Poza tym mamy Vallelungę, Silverstone, Magione, Imolę, tor driftowy i dwa przeznaczone dla dragu. Jak więc widać, głównie mamy do czynienia z włoszczyzną, co akurat nie każdemu musi przypaść do gustu.

Warto w tym miejscu podkreślić, że gra jest przystępna także dla osób lubiących nieco łatwiejsze wyzwania. Trochę z niesmakiem informuję, że można nawet grać na klawiaturze, czego jednak absolutnie nie zalecam. Bądźmy poważni, jakikolwiek pad to absolutne minimum, choć oczywiście najwięcej z gry wyniosą osoby zaopatrzone w kierownice. Moją G27 gra wykryła natychmiast, nie było potrzeby nawet nic kalibrować czy poprawiać.

Stary bolid Lotusa to bardzo popularne autko w nowych grach. - 2014-01-13
Stary bolid Lotusa to bardzo popularne autko w nowych grach.

Można dowolnie długo rozpływać się nad modelem jazdy, ale pod względem oprawy graficznej twórcy mogli by się postarać nieco bardziej. Modele samochodów są naprawdę niczego sobie, ujdzie nawet najbliższe otoczenie torów. Niestety do kitu jest publiczność i drzewa straszące bitmapowymi koronami. Przydało by się także poprawienie efektu LoD, bo zdarza się, że model auta w trakcie powtórek na naszych oczach zmienia geometrię. Przy tym wszystkim obecna wersja gry nie jest chyba najlepiej zoptymalizowana. Przy średnich detalach na niezbyt rozbudowanym komputerze płynność animacji jest w pełni zadowalająca, ale przy maksymalnych ustawieniach wszystko haczy tak, że gra staje topornie ciężka. Przy czym nie pięknieje jakoś specjalnie, o ile w ogóle. Gwoli uzupełnienia dodam tylko, że Assetto Corsa obsługuje wyświetlanie obrazu na trzech monitorach, a jak ktoś posiada, to będzie zadowolony ze wsparcia technologii Oculus Rift.

Konstrukcja tego BMW pozwala mu niemal wessać się w nawierzchnię toru. - 2014-01-13
Konstrukcja tego BMW pozwala mu niemal wessać się w nawierzchnię toru.

Czy zatem warto wysupłać te kilkadziesiąt złotych wspierając włoski budżet? Jeżeli ktoś jest fanem realistycznych wyścigów, to nie uwierzę, że już tego nie zrobił. Niedzielnych kierowców raczej nie zachęcam - bez zainwestowania w kierownicę pobujacie się trochę na klawiaturze i niewiele z tego wyniknie poza stratą czasu. Gra nie ma startu pod względem oprawy graficznej do najnowszej arcadowej konkurencji. Oby tylko Kunos Simulazioni nie zawiodło oczekiwań - wszak nie mamy jak na razie pojęcia ani jak będzie prezentować się sztuczna inteligencja, ani nawet tego, czy Włosi będą w stanie zapewnić niezawodny kod sieciowy. Bo akurat o tym, że już we wrześniu ukaże się pierwsze DLC z dziesięcioma dodatkowymi autami i torami akurat wspomnieli.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

Assetto Corsa

Assetto Corsa