America's Army: Soldiers - przed premierą
America's Army to darmowy pakiet gier stworzony przez specjalistów z Armii Amerykańskiej i ekspertów z Departamentu Obrony w celu pokazania młodym ludziom (potencjalnym poborowym) kulisów bycia żołnierzem i zachęcenia do wstąpienia w szeregi armii.
Współczesne gry stają się coraz bardziej realistyczne. Nieustannie rośnie AI komputerowych przeciwników, grafika niektórych produktów już teraz aż do złudzenia przypomina rzeczywistość a na dodatek te najlepsze starają się w maksymalnie możliwy sposób oddać realizm tematu, na którym bazują. Co więcej, realistyczne gry są często dostrzegane przez znane firmy czy osoby a następnie „wykorzystywane” w prawdziwym życiu. I tak najlepsze FPP oraz RTS-y już teraz są używane do niektórych ćwiczeń wojskowych (albo na przykład do obmyślania taktyk) a programy szachowe wygrywają z najlepszymi mistrzami, którzy jeszcze kilka lat temu nie dawali żadnych szans swoim komputerowym przeciwnikom. Ten mechanizm działa jednak i w drugą stronę. W obecnych czasach możliwe jest tworzenie gier, które miałyby zachęcać do określonych decyzji czy działań w prawdziwym życiu.
Zapowiadana dziś gra jest takim właśnie wyjątkowym produktem. Już sam jej tytuł powinien Wam wystarczająco dużo powiedzieć. Jest to mianowicie oficjalny produkt Amerykańskiej Armii, który powstał we współpracy z Departamentem Obrony! Co więcej, dzięki udostępnieniu wielu do tej pory ściśle tajnych materiałów na temat wyposażenia i zachowania wojsk (amerykańskich oczywiście) ma on ogromną szansę stać się jednym z najbardziej realistycznych produktów w historii gier komputerowych. Gdyby Wam jeszcze było mało to dodam tylko, iż jest on zupełnie darmowy! Armia nie chciała zapewne być oskarżana o jakiekolwiek powiązania z wybranymi producentami gier ani czystą komercję, która zabiłaby zapewne przesłanie tej gry. „America’s Army” składa się z dwóch części. „Operations” to sieciowy FPP na kształt „Counterstrike” czy chociażby „Operation Flashpoint”. Ma on stanowić trzon „America’s Army” a to za sprawą wyśmienitego engine’u (najnowsza odmiana silnika, na którym powstają gry z serii „Unreal”), który umożliwi niespotykany do tej pory realizm pola walki. „Operations” jest już dostępny na rynku i jak można się było spodziewać odniósł on dość pokaźny sukces. Ale nie o tej grze mam zamiar pisać. Drugim członem „America’s Army”, pomijanym jak gdyby przez wielu recenzentów i samych odbiorców, jest „Soldiers”. Człon ten jest dopiero w fazie produkcji aczkolwiek do jego premiery pozostało już naprawdę niewiele czasu tak więc wypadałoby o nim co nieco napisać... A jaki gatunek reprezentuje „AA: Soldiers”? Czytajcie dalej a o wszystkim Wam postaram się opowiedzieć.
„America’s Army: Soldiers”, jak już sam tytuł na to wskazuje, koncentruje się na pojedynczym żołnierzu a nie potyczkach wieloosobowych grup (tak jest w przypadku „Operations”). Gra ta będzie reprezentowała wymierający już nieco gatunek dwuwymiarowych RPG-ów przy czym do sztandarowego produktu z tegoż gatunku będzie jej bardzo daleko. Naszą zabawę rozpoczynamy od stworzenia zupełnie nowego żołnierza. Autorzy obiecują niezwykle obszerną bazę współczynników. Każdy z nich, co jest raczej oczywiste, będzie w ogromny sposób wpływał na umiejętności i zachowanie wybranego żołnierza. Współczynniki postaci podzielono jak gdyby na dwie grupy. Pierwsza z nich to standardowe dane jak chociażby zdrowie, siła, zręczność, wiedza czy inteligencja. Doskonale znamy je już z wielu RPG-ów tak więc nie wymagają chyba żadnego wyjaśnienia. Druga grupa jest pod tym względem o wiele ciekawsza. Pojawiają się takie współczynniki jak lojalność (przede wszystkim wobec dowódców), odwaga (powiązana zapewne z morale), popularność (!), zgranie z zespołem i szefostwem, finanse a nawet patriotyzm! Nic nie wiadomo jeszcze na temat samego procesu „tworzenia” wymarzonego żołnierza aczkolwiek pewnym można być tego, iż na samym początku będzie to kompletny żółtodziób i to właśnie my pokierujemy nim w wybranym przez siebie kierunku.