Driver. 5 serii, o których Ubisoft zapomniał
Spis treści
Driver

- Platformy: PC, PS3, PSP, PSV, PS1, GBA, PS2, Xbox, Wii, 3DS, X360, AND, iOS
- Data premiery pierwszej i ostatniej gry: 2 lipca 1999 i 8 kwietnia 2015
Seria Driver jest prawdopodobnie nieznana młodszym graczom, a ci starsi kojarzą ją głównie jako jedną z pierwszych gier samochodowych, które pozwoliły wysiąść z auta i poruszać się pieszo. Taka możliwość pojawiła się jednak dopiero w drugiej części. Niemniej już od początku była to nietypowa pozycja wyścigowa.
W „jedynce” z 1999 roku wcielamy się w pracującego pod przykrywką policjanta i chcąc zdobyć zaufanie gangsterów, wykonujemy zlecane przez nich zadania. Brzmi trochę jak Sleeping Dogs, ale w Driverze przez całą czas siedzimy za kierownicą samochodu typu muscle car, jeżdżąc po czterech amerykańskich miastach: Miami, San Francisco, Los Angeles i Nowym Jorku oraz – po ukończeniu fabuły – po brytyjskim Newcastle. Zadania inspirowane filmem o takim samym tytule polegają m.in. na transportowaniu towaru lub osoby z punktu A do B, zastraszaniu pasażerów czy ucieczce przed pościgiem.
Jak już wspomniałem, sequel wydany zaledwie rok później przyniósł możliwość opuszczenia pojazdu, dzięki czemu można było eksplorować miejsca niedostępne dla czterech kółek. Spacerowanie stanowiło jednak tylko dodatek – nacisk w dalszym ciągu był położony na widowiskowe pościgi samochodowe ulicami miast żywcem wyjętych z lat 60. i 70. ubiegłego wieku.
Ostatnią dużą odsłoną cyklu o walce policjanta Tannera z przestępczością jest Driver: San Francisco z 2011 roku. Wprowadził on innowację w postaci opcji dynamicznego przełączania się pomiędzy różnymi samochodami i osobami. W praktyce więc za sprawą systemu Shift w pojedynczym pościgu czy innej aktywności można było sterować wieloma pojazdami, co wniosło do rozgrywki więcej dynamiki. Po „piątce” o serii Driver dało się słyszeć jeszcze w 2015 roku przy okazji premiery Driver Speedboat Paradise – mobilnej gierki free-to-play. Od tego czasu marka pozostaje martwa.