Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 listopada 2017, 18:07

Wyniki ankiety na temat DLC. Gracze chcą dużych dodatków skupionych na samotnej rozgrywce

W październiku studio Obsidian Entertainment przeprowadziło ankietę na temat płatnych dodatków w grach. Jej wyniki nie zaskakują - gracze nie są przeciw DLC, ale woleliby rzadsze, za to bardziej rozbudowane rozszerzenia. Przy okazji otrzymaliśmy ciekawe statystyki na temat miłośników gier RPG.

Niewiele jest w obecnej branży tematów będących przedmiotem równie gorącej dyskusji, co płatne dodatki. Zdarzają się DLC wyśmienite, ale i takie, które są wręcz obrazą dla graczy – nic więc dziwnego, że u wielu osób widok tych trzech literek powoduje natychmiastową reakcję alergiczną. Ale przynajmniej kilka firm stara się to zmienić. Jedną z nich jest studio Obsidian Entertainment, które w październiku przeprowadziło trwającą kilkanaście dni ankietę na temat dodatków. Cieszyła się ona sporą popularnością – deweloperzy otrzymali ponad 55 tysięcy odpowiedzi, trzykrotnie więcej, niż zakładali. Pełną listę wyników wraz z komentarzem twórców znajdziecie pod tym adresem, w tej wiadomości streścimy natomiast uzyskane rezultaty.

  1. DLC wczoraj i dziś – krótka historia płatnych dodatków do gier wideo
Obsidian Entertainment zapowiada, że wykorzysta uzyskane wyniki przy planowaniu kolejnych rozszerzeń. Miejmy nadzieję, że podobnie postąpi też parę innych zespołów. - Wyniki ankiety na temat DLC. Gracze chcą dużych dodatków skupionych na samotnej rozgrywce - wiadomość - 2017-11-11
Obsidian Entertainment zapowiada, że wykorzysta uzyskane wyniki przy planowaniu kolejnych rozszerzeń. Miejmy nadzieję, że podobnie postąpi też parę innych zespołów.
Wyniki ankiety na temat DLC. Gracze chcą dużych dodatków skupionych na samotnej rozgrywce - ilustracja #2

Obsidian Entertainment raczej nie trzeba nikomu przedstawiać – to jeden z najpopularniejszych niezależnych deweloperów na rynku. Studio zostało założone przez kilku byłych pracowników Black Isle Studios (odpowiedzialnego m.in. za Fallouta 2 czy Planescape Torment) i szybko wyrobiło sobie renomę jako twórca złożonych, ciekawych gier RPG, osadzonych w intrygujących światach. W swoim portfolio firma ma m.in. takie pozycje jak Star Wars: Knights of the Old Republic II – The Sith Lords czy Fallout: New Vegas. W ostatnich latach studio postawiło mocno na klasyczne RPG, wydając Pillars of Eternity w 2015 roku, Tyranny w 2016 roku i zapowiadając Pillars of Eternity II: Deadfire. Ostatnich z tych tytułów ma trafić na rynek w przeciągu najbliższych kilkunastu miesięcy.

Przy analizie ankiety trzeba wziąć pod uwagę fakt, że Obsidian Entertainment to studio produkujące niemal wyłącznie gry RPG, i to w dużej mierze w klasycznym, oldskulowym wydaniu. Odbija się to naturalnie na ich docelowej grupie odbiorców, co widać w odpowiedziach. W ankiecie zdecydowaną większość uczestników stanowili mężczyźni, których było aż 92%. Zaledwie co dziesiąty odpowiadający był nastolatkiem – prym wiodły osoby w wieku od 20 do 24 lat (24%), od 25 do 29 lat (23%) oraz od 30 do 34 lat (21%). Mamy więc do czynienia przede wszystkim z graczami bardziej doświadczonymi, którzy zaczęli swoją przygodę z interaktywną rozrywką już jakiś czas temu. Bez wpływu na rezultaty nie pozostał też na pewno fakt, że większość ankietowanych pochodziła z krajów bogatych – najwięcej ze Stanów Zjednoczonych, a następnie z Wielkiej Brytanii, Kanady, Australii i Niemiec. Ponad 1600 odpowiedzi nadeszło też z Polski.

Uczestnicy ankiety to w znaczącej mierze gracze na PC – mniej niż 5% nie używa komputera do grania, a ponad połowa bawi się na tej platformie każdego dnia. Dla zdecydowanej większości to jedyny sprzęt, z jakiego korzystają przy interaktywnej rozrywce, choć pewną popularnością cieszą się także urządzenia mobilne z systemem operacyjnym Android, tablety i konsole przenośne. Spośród innych „dużych” platform drugie miejsce zajęło PlayStation 4 – 40% ankietowanych posiada maszynę Sony, ale mniej niż 10% gra na niej codziennie. Ta statystyka wpłynęła naturalnie na to, z jakich źródeł gracze zdobywają nowe tytuły – największą popularnością cieszył się oczywiście Steam, który wyraźnie wyprzedza strony oferujące bundle (np. Humble Bundle), GOG.com czy serwisy oferujące zakupy w promocyjnych cenach. Z kolei gracze na innych platformach niż PC coraz mocniej przekonują się do cyfrowej dystrybucji – sklepy takie jak PlayStation Store wygrywają z wielkimi sieciami oferującymi fizyczne wersje gier.

Choć żaden z dodatków do Fallout: New Vegas nie został przyjęty szczególnie entuzjastycznie, posiada je najwięcej graczy. - Wyniki ankiety na temat DLC. Gracze chcą dużych dodatków skupionych na samotnej rozgrywce - wiadomość - 2017-11-11
Choć żaden z dodatków do Fallout: New Vegas nie został przyjęty szczególnie entuzjastycznie, posiada je najwięcej graczy.

Zdecydowanie większe niespodzianki pojawiły się w dalszej części kwestionariusza, dotyczącej już wyłącznie DLC. Jak się okazuje, zaledwie 12% uczestników nie nabyło żadnego dodatku wydanego przez Obsidian Entertainment – największą popularnością cieszyły się rozszerzenia do Fallout: New Vegas, które posiada co trzeci ankietowany. Warto jednak zaznaczyć, że pytanie to dotyczyło nie tylko zakupionych oddzielnie DLC, ale także tych, które były częścią przepustek sezonowych czy wydań specjalnych. Różnicę widać w następnym pytaniu, bowiem wielu graczy zapowiedziało, że w przypadku zapowiedzi jakiegokolwiek dodatku wstrzymaliby się z zakupem nowego tytułu aż do wypuszczenia kompletnej edycji. W wynikach widać zresztą niechęć do wydawania dodatkowych pieniędzy na rozszerzenia – stosunkowo niewielu ankietowanych poważnie rozważyłoby zakup przepustki sezonowej lub DLC w dniu premiery, natomiast ponad połowa z nich najprawdopodobniej poczekałaby na obniżki cen.

Dla graczy najważniejsza jest zawartość, która rozszerza kampanię single-player. Biorąc pod uwagę grono odbiorców produkcji Obsidian Entertainment, taki wynik nie powinien dziwić. - Wyniki ankiety na temat DLC. Gracze chcą dużych dodatków skupionych na samotnej rozgrywce - wiadomość - 2017-11-11
Dla graczy najważniejsza jest zawartość, która rozszerza kampanię single-player. Biorąc pod uwagę grono odbiorców produkcji Obsidian Entertainment, taki wynik nie powinien dziwić.

W kwestii preferowanej zawartości dodatków nie było już wątpliwości – niemal wszyscy gracze preferowaliby więcej złożonych misji w kampanii dla pojedynczego gracza. Poza tym bardzo wielu z nich zadowoliłoby się dodatkowymi aktywnościami po ukończeniu głównego wątku, rozbudowaniem głównych mechanik oraz nowymi towarzyszami i związanymi z nimi opcjami. Mniej popularne były natomiast rozszerzenia multiplayerowe, choć sporo ankietowanych nie pogardziłoby możliwością kooperacji – zarówno lokalnej, jak i sieciowej. Wyniki były też jasne w przypadku pytań o wielkość DLC – 53% graczy chce jednego lub dwóch dużych dodatków w kilka miesięcy po premierze. Prawie co trzeci zapytany stwierdził, że najlepsze byłoby połączenie wielkich rozszerzeń z małymi, wydawanymi w krótkich odstępach czasowych. Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się natomiast samodzielne dodatki. Mniej niż 1% graczy opowiedziało się za skupionymi na mechanice, regularnie wypuszczanymi niewielkimi rozszerzeniami, natomiast 4% uznało, że DLC jest nieakceptowalne w jakiejkolwiek formie. Odrzucili oni nawet opcję darmowych dodatków, które według ponad dwóch trzecich ankietowanych wpłynęłyby pozytywnie na decyzję o nabyciu gry.

Pozostaje jeszcze kwestia ceny, która – jak wynika z innego pytania – jest najważniejszym czynnikiem przy ewentualnej decyzji o zakupie dodatku, wyprzedzając rekomendacje od znajomych, recenzje użytkowników, oceny prasy oraz materiały promocyjne. Według rezultatów kwestionariusza gracze byliby skłonni zapłacić 16,45 dolara za przepustkę sezonową do gry kosztującej 45 dolarów i 17,80 dolara za przepustkę sezonową do gry kosztującej 60 dolarów. Tymczasem przeciętny koszt przepustki sezonowej to na dzień dzisiejszy 21,26 dolara, a w przypadku gier RPG – 24,59 dolara. Jest to znacząca (choć nie ogromna) różnica pomiędzy oczekiwaniami graczy a rzeczywistą sytuacją.

Cena i rekomendacje innych graczy to najważniejszy czynnik, jaki ankietowani biorąc pod uwagę przy zakupie DLC. Nikomu nie przeszkadzają za to długie okresy przerwy pomiędzy podstawową wersją gry a dodatkami. - Wyniki ankiety na temat DLC. Gracze chcą dużych dodatków skupionych na samotnej rozgrywce - wiadomość - 2017-11-11
Cena i rekomendacje innych graczy to najważniejszy czynnik, jaki ankietowani biorąc pod uwagę przy zakupie DLC. Nikomu nie przeszkadzają za to długie okresy przerwy pomiędzy podstawową wersją gry a dodatkami.

Wnioski z ankiety Obsidian Entertainment są więc stosunkowo proste. Gracze nie tyle nie lubią DLC, co po prostu wolą je w innej formie. Dłuższe rozszerzenia, oferujące więcej zawartości w kampanii, zamiast małych dodatków, dających jedynie nowy ekwipunek czy skórki – takie żądania przebijają się z rezultatów kwestionariusza. Ponadto uczestnicy życzyliby sobie nieco niższych cen nowej zawartości oraz przepustek sezonowych. Zaskakuje natomiast, jak niewiele osób nie posiada żadnego DLC do którejkolwiek z gier studia, choć biorąc pod uwagę fakt, że dużą część odpowiadających stanowili zapewne miłośnicy tej firmy, statystyka ta może nie powinna dziwić. Dla Obsidian Entertainment to z pewnością cenne informacje, które deweloperzy wezmą pod uwagę przy planowaniu polityki wydawniczej w nadchodzących tytułach (m.in. Pillars of Eternity II: Deadfire). Ale gracze z pewnością nie obraziliby się, gdyby wyniki ankiety wzięli sobie do serca także inni twórcy…

  1. Oficjalna strona internetowa studia Obsidian Entertainment
  2. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Obsidian Entertainment

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej