Wartales przyciągnęło graczy na wiele godzin (nie tylko fanów Battle Brothers), ale pierwotnie tytuł miał wyglądać nieco inaczej.
Wartales to niewątpliwie kolejny niezależny hit Steama. Po ponad miesiącu grę oceniło więcej niż 16,5 tysiąca graczy, z których zdecydowana większość chwali zespół Shiro Games za stworzenie wciągającej taktycznej produkcji w starym stylu. Jakie są przyczyny sukcesu Wartales, spróbował dociec serwis GameDiscoverCo.
Redakcja spróbowała najpierw pozyskać przydatne dane od samych twórców. Gdy jednak okazało się, że Shiro Games nie mogło zbytnio pomóc, GameDiscoverCo wzięło sprawy we własne ręce. Przy okazji serwis postanowił przetestować nowy rodzaj analizy popularności gry.
Choć deweloper nie pomógł dziennikarzowi Simonowi Carlessowi z danymi, rozmowy z przedstawicielami studia nie były bezowocne. Dziennikarz dowiedział się, że Wartales początkowe miało być bardziej podobne do poprzedniej gry Shiro Games – Northgard. Gra położyłaby większy nacisk na zarządzanie niż obecnie. Ba, na samym początku tytuł miał uwzględnić elementy karciane.
Jednakże twórcy zdali sobie sprawę, że połączenie koncepcji „wędrującej grupy najemników” i „osiedlania się” raczej nie zda egzaminu. Dlatego też studio postawiło na rozgrywkę bliższą Battle Brothers, ograniczając zarządzanie do „unikalnych mechanik” obozowych.

Co się tyczy popularności Wartales:
Według Carlessa to zasługa „mało stałej fabuły”. Quentin Lapeyre, reżyser gry, opisał Wartales jako „tytuł pozwalający tworzyć graczom własne doświadczenia” i dający w tym zakresie sporo swobody:
[Wartales – przyp red.] to gra, która pozwala graczom tworzyć własne, unikalne doświadczenia. Dzięki swobodzie grania według własnych zasad, system narracyjny gry działa jako tło, które zapewnia ramy, wiedzę i tożsamość, pozostawiając pisanie historii samym graczom.
Serwis GameDiscoverCo zwraca też uwagę na świetną komunikację ze społecznością. To niezbędne w przypadku tytułu pierwotnie wydanego we wczesnym dostępie.
Niemniej nawet teraz deweloper pozostaje aktywny na Steamie.
Wspomnieliśmy wcześniej o Battle Brothers. To chyba najczęściej wymieniana produkcja w kontekście Wartales – czy to w recenzjach, czy też w opiniach użytkowników. Podobieństwa obu tytułów widać na pierwszy rzut oka.
Niemniej GameDiscoverCo postanowił sprawdzić, czy gracze Battle Brothers rzeczywiście są tak bardzo zainteresowani Wartales, jak można by przypuszczać. W tym celu redakcja zmierzyła coś, co określa jako „powiązanie” (Affinity).
Serwis zwraca uwagę, że wszystkie te produkcje odniosły względnie duży sukces na Steamie. Można zauważyć, że tylko Battle Brothers poradziło sobie równie dobrze, jak Wartales (co zresztą może tłumaczyć wyższy „mnożnik powiązania). Niemniej redakcja GameDiscoverCo uważa, że tego typu drużynowe taktyczne RPG to „płodny, choć niedoceniony podgatunek”.
GRYOnline
Gracze
Steam
12

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).