Twórcy filmowi zaczynają jasno komunikować się z widownią, podkreślając to, że nie korzystają ze sztucznej inteligencji.
 
Nadeszły czasy, w których sztuczna inteligencja jest obecna w naszej codzienności i wykorzystywana przy wielu okazjach. Wkracza nie tylko do świata technologii, lecz również sztuki, co jednak jest nie w smak wielu, gdyż uważają, że korzystanie z niej w tej dziedzinie jest pójściem na skróty, które pozbawia je esencji – elementu ludzkiego, który potrafi być tak ważny.
Widzowie często reagują oburzeniem nawet na doniesienia, że w jakimś filmie mogłoby być planowane wykorzystanie sztucznej inteligencji, tym bardziej w zadaniach ważnych, które wciąż powinni wykonywać ludzie. Ostatnio spore kontrowersje wywołała informacja o aktorce AI Tilly Norwood, która miała być „następną Scarlett Johansson lub Natalie Portman”. Ludziom nie spodobał się ten pomysł.
W czasach, gdy kinomani nabierają wątpliwości względem wszystkiego, czy czasem w powstaniu danego dzieła nie wykorzystano sztucznej inteligencji, z pewnością przydatna jest informacja o tym, czy taka sytuacja miała miejsce. I jak zauważyli widzowie, ostatnio w napisach końcowych filmów zaczęły pojawiać się komunikaty: „Do stworzenia tego filmu nie wykorzystano generatywnej sztucznej inteligencji”.

Jednym z pierwszych filmów, w których zdecydowano się na to, był Heretic z 2024 roku. Teraz ponoć pojawia się to również w nowszych produkcjach. Widzowie wspominają, że podobną informację widzieli po obejrzeniu Tron: Ares, Pana Wilka i spółki 2, a w napisach końcowych Czarnego telefonu 2 miał pojawić się komunikat, że twórcy nie wyrażają zgody na wykorzystanie ich filmu do nauki sztucznej inteligencji.
Tego rodzaju komunikacja z widzami spotkała się z poparciem internautów, którzy są zadowoleni z jasnej informacji otrzymywanej od filmowców, choć zastanawiają się, czy od końca filmu, nie byłby lepszy jego początek, by od początku mieć jasność, że nie obcują z produkcją, w której stworzeniu udział mogła mieć sztuczna inteligencja.
Całkiem możliwe, że podobne komunikaty będą pojawiały się w coraz większej liczbie produkcji, biorąc pod uwagę rozwój sztucznej inteligencji, obawy względem niej i jej coraz powszechniejsze wykorzystanie.
1

Autor: Edyta Jastrzębska
Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz kulturoznawstwa. W GRYOnline.pl zaczynała jako jeden z newsmanów w dziale filmowym, obecnie dogląda newsroomu filmowego, gdzie zajmuje się również korektą. Świetnie odnajduje się w tematyce filmowo-serialowej zarówno tej osadzonej w rzeczywistości, jak i w fantastyce. Na bieżąco śledzi branżowe trendy, jednak w wolnym czasie najchętniej sięga po tytuły mniej znane. Z popularnymi zaś ma skomplikowaną relację, przez co do wielu przekonuje się dopiero, gdy szum wokół nich ucichnie. Wieczory uwielbia spędzać nie tylko przy filmach, serialach, książkach oraz grach wideo, ale też przy RPG-ach tekstowych, w których siedzi od kilkunastu lat.