Uwaga, fani samochodów elektrycznych: oto, co pozostało z chińskiego elektrycznego SUV-a po teście zderzeniowym
Euro NCAP opublikowało nowe wyniki testów bezpieczeństwa. Jeden z chińskich samochodów elektrycznych wypadł wyjątkowo słabo, z niską ochroną dla osób dorosłych oraz pieszych.

Kupując nowy lub używany samochód kierowcy chcą, żeby pojazd był jak najbezpieczniejszy. Testy Euro NCAP pozwalają zweryfikować w praktyce obietnice producentów i nie każdy samochód otrzymuje zadowalającą notę. Niedawno sprawdzono siedem samochodów elektrycznych, w tym kilka od chińskich producentów i jeden samochód zebrał znacznie słabsze noty od pozostałych.
Tylko trzy gwiazdki dla Dongfeng BOX
Jak podaje niemiecki portal Focus, w ostatnim czasie Euro NCAP sprawdziło możliwości siedmiu różnych samochodów elektrycznych, z czego cztery z nich zebrały pięć gwiazdek:
1. Cadillac Optiq;
2. Mazda 6e;
3. Hongqi EHS5;
4. IM IM5;
5. MG MGS6 EV.
Jedne z najbardziej imponujących wyników zebrały Mazda 6e oraz MG MGS6 EV, ponieważ w kategorii ochrony dorosłych pasażerów oba modele przekroczyły 90%. Mazda lepiej radziła sobie z ochroną dziecięcych pasażerów (93% przy 85% MG). Najbardziej wyważone noty otrzymał natomiast IM IM5: 89% ochrony dorosłych, 85% ochrony dzieci, 85% ochrony pieszych i posiada najlepiej oceniony system asystenta bezpieczeństwa z wynikiem 87%.
Cztery gwiazdki dostał francuski DS N°8, a tylko trzy gwiazdki Dongfeng BOX. Chiński samochód elektryczny odstawał od reszty głównie pod kątem ochrony dorosłych pasażerów (69%) oraz pieszych uczestników ruchu (67%). W kategoriach ochrony dzieci i asystenta bezpieczeństwa pojazd uzyskał noty zbliżone do tego, co pozostałe samochody, ale w dwóch podanych wcześniej sferach jest zdecydowanie gorzej.
Powodem jest kilka czynników. Na przykład zamek centralny nie odblokował się po uderzeniu, co utrudniłoby ratownikom dotarcie do osób w środku, a poduszka powietrzna kierowcy miała zbyt małe ciśnienie. Poza tym samochód nie posiada odpowiedniej ochrony przed uderzeniami z boku. Do tego pękały niektóre spawy punktowe karoserii.
Wyniki testów opublikowano na oficjalnym kanale YouTube, które pokazują, że Dongfeng BOX nie ochroni pieszych lub dorosłych pasażerów podczas wypadku. Prawdopodobnie samochód nie otrzymałby certyfikacji, która teraz jest obowiązkiem w Chinach dla producentów, jeśli chcą eksportować swoje pojazdy na zachód.