Unreal Engine 5 we wczesnym dostępie; prezentacja i możliwości
Epic Games udostępniło kilkuminutowy film prezentujący możliwości silnika graficznego Unreal Engine 5. Równocześnie jego deweloperzy potwierdzili, że wczesna i testowa wersja technologii jest już dostępna dla twórców gier, animacji oraz filmów na całym świecie.
Michał Kułakowski

Od ponad dwudziestu lat Epic Games inwestuje ogromne zasoby w ciągły rozwój Unreal Engine. Nowa wersja silnika została właśnie udostępniona wszystkim zainteresowanym deweloperom gier we wczesnej i testowej formie. Oferowane przez nią możliwości techniczne prezentuje klip przedstawiający zapis rozgrywki z krótkiego i grywalnego dema o nazwie Valley of the Ancient, którego pełna dokumentacja oraz pliki ważące 100 GB dostępne są dla testerów. Oficjalnie Unreal Engine 5 zostanie wypuszczony najprawdopodobniej w pierwszej połowie 2022 roku.
Unreal Engine 5 zbudowany został w oparciu o kilka innowacji, które są fundamentem oferowanych przez niego możliwości. Pierwsza to technologia Nanite, pozwalająca budować realistyczne krajobrazy z niesamowitą ilością geometrycznych detali. Umożliwia ona grafikom import roboczych wersji obiektów w wysokiej rozdzielczości oraz skanów fotogrametrycznych, bez utraty szczegółów oraz z pominięciem długiego procesu ich obróbki.
Kolejną zaletą Unreal Engine 5 jest system Lumen oferujący w pełni dynamiczne globalne oświetlenie, bez potrzeby czasochłonnego tworzenia i renderowania lightmap. Pozwala to np. na szybką zmianę światła w scenerii. UE 5 oferuje też nowe rozwiązania ułatwiające konstruowanie gier w otwartych światach. Zawierają one między innymi rozbudowane opcje edycji mapy przez wiele osób jednocześnie, a także szybkiego testowania poszczególnych systemów sandboksu.
O świetną wydajność w grach, przy zachowaniu wysokiego poziomu detali zapewnionego przez systemy Nanite i Lumen, zadba natomiast technologia TSR (Temporal Super Resolution). Według Epica pozwoli ona na wyświetlanie obrazu w jakości 4K, na systemach pracujących nawet w 1080p, a także zabawę np. w stabilnych 30 klatkach na sekundę, bez względu na to, co dzieje się na ekranie. Zastąpi ona też funkcję Temporal Anti-Aliasing używaną dotychczas przez poprzednie edycje Unreal Engine. Co ciekawe, z zalet TSR skorzystają nie tylko posiadacze pecetów, ale także konsol PlayStation 5 oraz Xbox Series X|S.
Dzięki nowym i udoskonalonym narzędziom UE 5 przyśpieszy ponadto proces animacji trójwymiarowych obiektów i postaci, edycję audio, a także pomoże w zarządzaniu projektami. Jedną z pierwszych gier, które skorzystają z silnika, będzie najnowsza odsłona serii Gears. Warto podkreślić, że engine jest też przygotowywany z myślą o filmowcach oraz animatorach.
Unreal Engine 5 współpracować będzie ze wszystkimi współczesnymi platformami sprzętowymi i systemowymi – Windows, Android, iOS, MacOS, Linux, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S i Nintendo Switch. Z zalet technologii Lumen oraz Nanite skorzystają jednak wyłącznie właściciele konsol nowej generacji oraz pecetów z Windowsem 10.
Komentarze czytelników
Jurigag Chorąży
To jest trochę jak z prezentacjami silników sprzed 10 lat. Grafikę z nich mamy może teraz taką. Obstawiam że na konsolach obecnej generacji, tj ps5 i series x tego nie dostaniemy w grach, ale na następnej? Kto wie.
Powrót_Łazarza Legionista
Servus!
To jest troche taki trick!
To jest grafika skal, takie settingi juz wczesniej wygladaly bardzo ladnie np:
SW Battlefront 2, albo Forza Horizon 7 - konkretnie ten Tor, gdzie sa podobne skaly i pustynia.
Juz od paru dobrych lat mamy gry, gdzie mamy nierowna grafike. Momentami przepieknie, zeby chwile pozniej sprowadzic nas na ziemie.
Pustynia i sklay to objekty bardzo statyczne, wiec tam mozna troche pokazac.
Ale zwykly las, laki troche rzeki albo morze z falami i nawet RTX 4090 zdechnie przy takiej grafice.
Ale jasne, UE5 to nie tylko gry, to rowniez wizualizacje dla Automotive itd..
zanonimizowany1339461 Senator
Dokładnie to co twórcy UE mówili. Obiekt prostu z zbrusha. Reakcja artysty bezcenna.