Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 30 maja 2023, 10:32

autor: Adrian Werner

Twórcy Valheim ostro o płatnych modyfikacjach, gracze przyznają im rację

Twórcy gry Valheim mocno wypowiedzieli się przeciwko płatnym modyfikacjom do swojej produkcji.

Źródło fot. Iron Gate
i

Valheim nie wspiera oficjalnie modów, ale nie przeszkodziło to kreatywnym graczom w opracowaniu wielu ciekawych fanowskich projektów do tej produkcji. Od pewnego czasu kontrowersje w tej społeczności budzi kwestia płatnych modyfikacji i deweloperzy gry, czyli ludzie ze studia Iron Gate, wreszcie zabrali głos w tej sprawie.

  1. Twórcy gry zadeklarowali, że mody nie mogą być płatne.
  2. Według nich niedopuszczalny jest wymóg płacenia za dostęp do modyfikacji. Obejmuje to również sytuacje, gdy niektóre elementy projektu są darmowe, a inne płatne.
  3. Twórcy nie mają za to nic przeciwko temu, aby autorzy modów zarabiali za pomocą datków ze strony graczy, o ile tylko są one dobrowolne. Tutaj chodzi o zapobieżeniu sytuacji, gdy modyfikacje są dostępne np. tylko dla osób opłacających subskrypcję na Patreonie.
  4. Oświadczenie Iron Gate ma jedynie postać deklaracji i twórcy gry na razie nie grożą żadnymi konsekwencjami dla osób sprzedających mody. Nietrudno jednak sobie wyobrazić, że może to ulec zmianie, jeśli apel deweloperów zostanie zignorowany.
  5. Reakcje fanów na deklarację twórców gry są w zdecydowanej większości pozytywne.

Płatne mody = duże kontrowersje

Płatne mody budzą od zawsze duże kontrowersje. Wystarczy wspomnieć o awanturze sprzed lat, którą wywołało wprowadzenie takiego rozwiązania przez studio Bethesda. Reakcja graczy była tak negatywna, że ostatecznie firma je porzuciła. Z podobnych pomysłów szybko musiało wycofać się także Valve.

Wątpliwości graczy względem płatnych modów są łatwe do zrozumienia.

  1. Modyfikacje bazują przecież na cudzych grach, więc ich sprzedawanie budzi wątpliwości.
  2. Do tego zdarza się, że takie płatne projekty wykorzystują elementy z innych darmowych modów lub komercyjnych gier.

Jednak nie wszystkie społeczności fanowskie podchodzą w taki sposób do kwestii płatnych modów. Jednym z rzadkich wyjątków jest gatunek symulatorów, gdzie gracze nie mieli problemów z kupowaniem modyfikacji Over Flander Fields do Combat Flight Simulator 3, Full Canvas Jacket do Red Baron 3D czy niezliczonych fanowskich projektów do serii Microsoft Flight Simulator.

  1. Tutaj jednak sytuacja jest o tyle inna, że są to relatywnie niszowe społeczności, które nie są rozpieszczane przez oficjalne premiery.
  2. Dlatego gracze traktują te mody jako nieoficjalne dodatki, będące jedynym sposobem na rozwój swoich ukochanych tytułów.

W tej kwestii podzielone są za to zdania wśród fanów cyklu The Sims. Firma Electronic Arts niby zabrania płatnych modów, ale pozostawia furtkę w postaci możliwości pobierania opłat za wczesny dostęp do modyfikacji i ta opcja bywa nadużywana. Część z graczy bawiących się w tę serię nie toleruje tego typu rozwiązań, podczas gdy innym to nie przeszkadza.

  1. Dlaczego Valheim się nie nudzi? Bo ścinanie drzew to przygoda
  2. Valheim – poradnik do gry

Garść dobrych darmowych modów do Valheim na start

Jeśli chcecie pobawić się modami do Valheim, to przygodę z fanowskimi kreacjami do tej gry polecamy zacząć od następujących projektów:

  1. BuildShare – to system save’ów dla budynków. Dzięki niemu raz wybudowaną strukturę możecie odtworzyć w innej rozgrywce, bez konieczności ręcznego odbudowywania.
  2. Epic Loot – jeden z najpopularniejszych modów do Valheima. Dodaje znany z RPG-ów akcji pokroju serii Diablo system lootu, czyli specjalnych przedmiotów gromadzonych podczas rozgrywki ze skrzyń i ciał wrogów.
  3. Project Auga – mod gruntownie przerabia interfejs użytkownika, tak aby był zarówno ładniejszy, jak i bardziej funkcjonalny.
  4. Valheim Legends – mod wzmacnia elementy RPG, np. poprzez dodanie klas postaci.
  5. Valheim Plus – zdecydowanie najpopularniejszy mod do tej gry. Projekt ulepsza praktycznie każdy aspekt systemu craftingu i pozwala na znacznie swobodniejsze konfigurowanie rozgrywki.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej