„To najpiękniejszy samochód, jaki rozbiliśmy”. Twórcy Concord wreszcie przerywają milczenie

Concord nie był największą porażką w historii gier wideo, a przynajmniej tak twierdzą byli twórcy strzelanki Sony.

Jakub Błażewicz

„To najpiękniejszy samochód, jaki rozbiliśmy”. Twórcy Concord wreszcie przerywają milczenie, źródło grafiki: Sony..
„To najpiękniejszy samochód, jaki rozbiliśmy”. Twórcy Concord wreszcie przerywają milczenie Źródło: Sony..

Concord nie jest „największą porażką wszech czasów”, twierdzą byli twórcy rok po debiucie (i szybkim zgonie) sieciowej strzelanki Sony.

Trzeba przyznać, że gra studia Firewalk zapisała się w historii branży – choć raczej nie tak, jak chcieliby twórcy. Przynajmniej Sony miało wyciągnąć wnioski z premiery, po której tytuł przetrwał mniej niż 2 tygodnie – mimo budżetu i ambicji godnych produkcji AAA.

Jednakże przynajmniej część osób uważa, że Concord nie był skazany na porażkę. W trakcie nowego odcinka podcastu A Life Well Wasted byli pracownicy nienazwanego studia wspominali czas spędzony w byłej firmie – którą, jak potwierdził serwis PCGamesN (oraz użytkownicy forum ResterEra), niewątpliwie było Firewalk Studios.

Dobre miejsce, niefajna gra

Deweloperzy najwyraźniej byli zadowoleni z pracy w studiu. Nawet teraz, po porażce projektu, przynajmniej część z nich chce pokazać ludziom, że są dumni ze swojego wkładu w projekt – nawet jeśli ten okazał się niewypałem.

Jednakże dali też do zrozumienia, iż o ile projekt był realizowany z pieczołowitością i zgodnie z wizją twórców, o tyle problemem była właśnie owa wizja oraz komunikacja z graczami. Goście podcastu przyznali, że miejscami zgadzali się z krytyką Concorda – tyle że czas i środki włożone w projekt uniemożliwiły jakiekolwiek większe zmiany.

Niemniej, nawet gdy pojawiały się wątpliwości, zespół wierzył, że projekt jest „zbyt wielki, by upaść” – i w najgorszym przypadku będą mieli rok lub dwa, by przekonać do siebie graczy. Jednocześnie mają żal do serwisów informacyjnych i mediów społecznościowych, które niemal w całości miały skupiać się na kiepskich wynikach bety, a nie na tym, czym faktycznie jest Concord. A także do siebie samych – że nie udało im się dobrze przekazać, czym miał być cały projekt (co należało uczynić przed kinowym zwiastunem gry).

Nie najgorsza gra, a najpiękniejszy rozbity samochód

To właśnie to „świętowanie porażki” miało przesądzić o porażce gry. Wiele osób w ogóle nie dało szansy Concordowi, opierając się wyłącznie na negatywnych opiniach. Jednakże jeden z twórców wskazał też na inny problem. Zapewne odnosił się do warstwy wizualnej i postaci, które były często krytykowane przez internautów, kiedy szczerze stwierdził:

Nauczyło mnie to czegoś ważnego – jest coś gorszego od stworzenia złej gry. To zrobienie niefajnej gry [w oryg. „uncool game” – przyp. red.].

Mimo wszystko twórcy uważają, że Concord nie był „złą grą” per se, a na pewno nie „największą porażką wszech czasów”. Jeden z nich uważa, że „gracze wiele stracili”, nie dając tytułowi szansy. Inny określił grę jako „najpiękniejszy samochód, jaki rozbiliśmy” – projekt pełen potencjału, który ostatecznie nigdy nie dotarł do graczy.

Część internautów odczytuje tę rozmowę jako dowód na to, że (jak zwykle) to zarząd i menedżerowie zawiedli studio. Niemniej nie wszyscy są przekonani, że Concord faktycznie był tak „piękny”, jak przedstawili go byli twórcy.

Concord

Concord

PC PlayStation
eol

Gra przestała działać: 23 sierpnia 2024

Informacje o Grze
3.7

Gracze

6.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

2

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl