autor: Zuzanna Domeradzka
„To oznacza oficjalny koniec XDefiant”. Zespół Ubisoft San Francisco podał dokładną godzinę wyłączenia serwerów
To ostatnie godziny darmowej produkcji Ubisoftu, która przyciągnęła do gry miliony graczy. Serwery XDefiant, które nie spełniło oczekiwań wydawcy, wkrótce zostaną wyłączone na zawsze.

Aktualizacja (3 czerwca, godz. 8:55)
Zespół XDefiant podał oficjalny termin wyłączenia serwerów gry. Jak czytamy w komunikacie na Discordzie gry:
Zmierzch jest tuż za rogiem, a my chcemy zaprosić wszystkich do powrotu do gry po raz ostatni. Wybierzcie się na nostalgiczną wycieczkę ścieżką wspomnień i dołączcie do nas w XDefiant od 3 czerwca 2025 od godziny 00:00 do 4 czerwca 2025 do godziny 18:00 (pod warunkiem, że nadal macie dostęp do gry).
Wiadomość wieńczy stwierdzenie: „To oznacza oficjalny koniec XDefiant”.
Oryginalna wiadomość (2 czerwca, godz. 16:50)
XDefiant to darmowa sieciowa strzelanka Ubisoftu, która jeszcze przed premierą przyciągnęła masę graczy, co z kolei zwiastowało dobry odbiór i spore zainteresowanie produkcją po jej debiucie. I tak też się stało - zapowiedziany w 2021 roku tytuł przykuł uwagę fanów sieciowych strzelanek (próg miliona unikalnych graczy przekroczono 2,5 godziny po premierze gry), a pozytywnie nastawieni deweloperzy mieli zamiar długo rozwijać i wspierać swoje dzieło. Niestety, świetny start nie wystarczył, by lubiany sieciowy FPS przetrwał długo.
Koniec XDefiant
Jutro, czyli 3 czerwca, serwery XDefiant zostaną wyłączone (dokładna godzina pozostaje nieznana). Gra zadebiutowała 21 maja 2024 roku na konsolach PS5 i XSX/S oraz PC, lecz pomimo sporego zainteresowania na premierę niecałe pół roku później Ubisoft zapowiedział „śmierć” gry. Już od grudnia zeszłego roku nowi gracze nie mogą instalować produkcji, a starzy dokonywać w niej zakupów. Tylko do jutra osoby, które wcześniej dodały XDefiant do swojej biblioteki, mogą rozgrywać ostatnie mecze.
Pół roku temu deweloperzy wypuścili pożegnalny patch do gry, zawierający zawartość, którą planowano dodać w kolejnych sezonach XDefiant. Bo chociaż wydawca wysyłał wcześniej sygnały odnośnie ewentualnego pogrzebania gry, to jej twórcy byli przygotowani na udostępnianie nowych sezonów z dodatkową zawartością, a o przykrej informacji dowiedzieli się od Ubisoftu niemal w ostatnim momencie przed publikacją oficjalnego komunikatu.
Nadmieńmy, że wskutek zaprzestania rozwoju XDefiant blisko połowa deweloperów pracujących nad grą, czyli około 277 osób, została zwolniona. Pozostałych twórców przeniesiono do innych zespołów.
Przyczyna śmierci gry
Jak już wspomniałam, darmowa gra zaliczyła świetny start i na początku nic nie sugerowało rychłej śmierci XDefiant (w sumie w tytuł zagrało 15 mln osób).
Niestety Ubisoft nie potrafił wykorzystać tego, że produkcja była na ustach milionów graczy, co spodowało nagły spadek zainteresowania. Już w sierpniu, czyli 3 miesiące po premierze tytułu, liczba aktywnych użytkowników na wszystkich platformach podobno nie przekraczała 20 tys. osób.
Ubisoft zresztą otwarcie przyznał, że powodem wyłączenia serwerów był odpływ graczy, przez co gra była „daleka od osiągnięcia wyników wymaganych do umożliwienia dalszych znaczących inwestycji”. Zamknięcie XDefiant oraz powiązane z tym zwolnienia były bolesną decyzją, ale prezes Yves Guillemot miał ją podjąć „dla dobra spółki”.
Gracze niewątpliwie wciągnęli się w rozgrywkę w XDefiant (większości spodobał się chociażby matchmaking), za to narzekali na rozmaite błędy. Spora część fanów twierdzi, że produkcję przed śmiercią mogłyby uchronić chociażby premiera na Steamie, większy nacisk na marketing ze strony Ubisoftu i bardziej intensywny rozwój gry mimo widocznego spadku zainteresowania. Ciężko jednak ocenić, co faktycznie pomogłoby XDefiant w przetrwaniu na rynku przepełnionym sieciowymi strzelankami.
Fani XDefiant już opłakują serwery gry, odliczając godziny do ich zamknięcia. Wielu z nich dołączyło do zabawy, by pożegnać się ze strzelanką Ubisoftu (via Reddit).