„Po prostu nie mieliśmy paliwa”. Mark Rubin ujawnia przyczyny porażki XDefiant i opuszcza branżę gier
Strzelanka XDefiant zniknęła z sieci. Ubisoft wyłączył serwery, rozwiązał zespół, a producent gry Mark Rubin opuszcza branżę. Wcześniej ujawnił jednak główne powody porażki.

Mark Rubin, producent wykonawczy XDefiant, odchodzi z branży gier. Decyzja stanowi bezpośrednie następstwo wyłączenia serwerów strzelanki, co nastąpiło wczoraj, tj. 4 czerwca o godzinie 18:00 czasu polskiego. W obszernym oświadczeniu Rubin podziękował społeczności i deweloperom oraz wyjaśnił przyczyny niepowodzenia projektu Ubisoftu.
Przyczyny porażki XDefiant według Rubina
W swoim komunikacie Mark Rubin wskazał na kilka fundamentalnych problemów, które przyczyniły się do przedwczesnego zakończenia żywota XDefiant. Mimo początkowego sukcesu i, jak stwierdził, „najszybszego pozyskania graczy w pierwszych tygodniach dla tytułu Ubisoftu”, gra cierpiała na brak długofalowego wsparcia marketingowego po premierze. „Niestety, przy niewielkim lub zerowym marketingu, zwłaszcza po starcie, nie pozyskiwaliśmy nowych graczy” – napisał Rubin. Stoi to niejako w opozycji do tego, co Mark mówił we wrześniu 2024 roku.
Kolejnym istotnym czynnikiem okazał się „paraliżujący dług techniczny”. Wynikał on z użycia silnika „niezaprojektowanego do tego, co robiliśmy” oraz braku wystarczających zasobów inżynieryjnych, aby to zmienić. Szczególnie dotkliwe były problemy z kodem sieciowym, których, jak przyznał Rubin, „po prostu nie mogliśmy rozwiązać przy architekturze, z którą mieliśmy do czynienia”. Wpłynęło to bezpośrednio na negatywne doświadczenia graczy, których połączenie sieciowe było niestabilne choćby w niewielkim stopniu.
Producent wskazał również na niewielkie możliwości w zakresie tworzenia nowej zawartości. „To, co zobaczyliśmy w Sezonie 3., w mojej opinii nie było nawet wystarczającą ilością zawartości na premierę” – ocenił, dodając, że kluczowe funkcje, które miały dopełnić grę, planowane były dopiero na Sezon 4. lub 5. Podsumował to stwierdzeniem: „po prostu nie mieliśmy paliwa, aby dociągnąć do końca w przypadku gry free-to-play”.
Los zespołu deweloperskiego i pożegnanie z branżą
Zespół deweloperski odpowiedzialny za XDefiant został rozwiązany pod koniec ubiegłego roku, wraz z ogłoszeniem zakończenia wsparcia gry przez Ubisoft. Teraz Rubin skierował do swoich współpracowników słowa uznania: „Karty były mocno przeciwko wam, ale udało wam się stworzyć naprawdę zabawną i wspaniałą grę!”. Podkreślił, że uważa mapy w XDefiant za „jedne z najlepszych, jakie kiedykolwiek stworzono dla arcade’owej strzelanki”.
Jeśli chodzi o przyszłość Rubina, producent ogłosił: „Zdecydowałem się opuścić branżę i spędzić więcej czasu z rodziną, więc niestety nie usłyszycie o tym, że tworzę kolejną grę”. Wyraził jednak nadzieję, że „ktoś inny przejmie pałęczkę, którą próbował nieść” i będzie tworzył gry z szacunkiem dla graczy, słuchając ich opinii.