„Po prostu nie mieliśmy paliwa”. Mark Rubin ujawnia przyczyny porażki XDefiant i opuszcza branżę gier

Strzelanka XDefiant zniknęła z sieci. Ubisoft wyłączył serwery, rozwiązał zespół, a producent gry Mark Rubin opuszcza branżę. Wcześniej ujawnił jednak główne powody porażki.

Piotr Doroń

3
„Po prostu nie mieliśmy paliwa”. Mark Rubin ujawnia przyczyny porażki XDefiant i opuszcza branżę gier, źródło grafiki: Ubisoft..
„Po prostu nie mieliśmy paliwa”. Mark Rubin ujawnia przyczyny porażki XDefiant i opuszcza branżę gier Źródło: Ubisoft..

Mark Rubin, producent wykonawczy XDefiant, odchodzi z branży gier. Decyzja stanowi bezpośrednie następstwo wyłączenia serwerów strzelanki, co nastąpiło wczoraj, tj. 4 czerwca o godzinie 18:00 czasu polskiego. W obszernym oświadczeniu Rubin podziękował społeczności i deweloperom oraz wyjaśnił przyczyny niepowodzenia projektu Ubisoftu.

Przyczyny porażki XDefiant według Rubina

W swoim komunikacie Mark Rubin wskazał na kilka fundamentalnych problemów, które przyczyniły się do przedwczesnego zakończenia żywota XDefiant. Mimo początkowego sukcesu i, jak stwierdził, „najszybszego pozyskania graczy w pierwszych tygodniach dla tytułu Ubisoftu”, gra cierpiała na brak długofalowego wsparcia marketingowego po premierze. „Niestety, przy niewielkim lub zerowym marketingu, zwłaszcza po starcie, nie pozyskiwaliśmy nowych graczy” – napisał Rubin. Stoi to niejako w opozycji do tego, co Mark mówił we wrześniu 2024 roku.

Kolejnym istotnym czynnikiem okazał się „paraliżujący dług techniczny”. Wynikał on z użycia silnika „niezaprojektowanego do tego, co robiliśmy” oraz braku wystarczających zasobów inżynieryjnych, aby to zmienić. Szczególnie dotkliwe były problemy z kodem sieciowym, których, jak przyznał Rubin, „po prostu nie mogliśmy rozwiązać przy architekturze, z którą mieliśmy do czynienia”. Wpłynęło to bezpośrednio na negatywne doświadczenia graczy, których połączenie sieciowe było niestabilne choćby w niewielkim stopniu.

Producent wskazał również na niewielkie możliwości w zakresie tworzenia nowej zawartości. „To, co zobaczyliśmy w Sezonie 3., w mojej opinii nie było nawet wystarczającą ilością zawartości na premierę” – ocenił, dodając, że kluczowe funkcje, które miały dopełnić grę, planowane były dopiero na Sezon 4. lub 5. Podsumował to stwierdzeniem: „po prostu nie mieliśmy paliwa, aby dociągnąć do końca w przypadku gry free-to-play”.

Los zespołu deweloperskiego i pożegnanie z branżą

Zespół deweloperski odpowiedzialny za XDefiant został rozwiązany pod koniec ubiegłego roku, wraz z ogłoszeniem zakończenia wsparcia gry przez Ubisoft. Teraz Rubin skierował do swoich współpracowników słowa uznania: „Karty były mocno przeciwko wam, ale udało wam się stworzyć naprawdę zabawną i wspaniałą grę!”. Podkreślił, że uważa mapy w XDefiant za „jedne z najlepszych, jakie kiedykolwiek stworzono dla arcade’owej strzelanki”.

Jeśli chodzi o przyszłość Rubina, producent ogłosił: „Zdecydowałem się opuścić branżę i spędzić więcej czasu z rodziną, więc niestety nie usłyszycie o tym, że tworzę kolejną grę”. Wyraził jednak nadzieję, że „ktoś inny przejmie pałęczkę, którą próbował nieść” i będzie tworzył gry z szacunkiem dla graczy, słuchając ich opinii.

XDefiant

XDefiant

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 21 maja 2024
XDefiant - Encyklopedia Gier
6.0

GRYOnline

5.0

Gracze

7.0

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

Piotr Doroń

Autor: Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

Premiera Switcha 2 w polskich sklepach. Dostępność w sklepach stacjonarnych jest już problemem

Następny
Premiera Switcha 2 w polskich sklepach. Dostępność w sklepach stacjonarnych jest już problemem

Free Fire powraca do Rijadu na EWC 2025

Poprzedni
Free Fire powraca do Rijadu na EWC 2025

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl