Szef Take-Two nie obawia się przemocy w GTA 6 i jej oddziaływania na graczy. „Rozrywka nie kreuje zachowań, a jedynie je odzwierciedla"

Szef Take-Two Interactive zdradził w wywiadzie, że nie przejmuje się kwestią złego wpływu GTA 6 na odbiorców, gdyż jego zdaniem rozrywka służy opowiadaniu angażujących historii i wzbudzaniu uczuć, a nie kreowaniu złych zachowań.

Michał Harat

Szef Take-Two nie obawia się przemocy w GTA 6 i jej oddziaływania na graczy. „Rozrywka nie kreuje zachowań, a jedynie je odzwierciedla", źródło grafiki: Rockstar Games.
Szef Take-Two nie obawia się przemocy w GTA 6 i jej oddziaływania na graczy. „Rozrywka nie kreuje zachowań, a jedynie je odzwierciedla" Źródło: Rockstar Games.

Strauss Zelnick, prezes Take-Two Interactive, w wywiadzie dla CNBC (via VideoGamer) odniósł się do kwestii starej jak świat i budzącej szczególne zainteresowanie w telewizji śniadaniowej, mianowicie przemocy w serii GTA – chodziło oczywiście o nadchodzące GTA 6 – i jej potencjalnego wpływu na zachowanie młodych graczy. CEO firmy stanowczo i dość przewrotnie stwierdził, że „rozrywka nie kreuje zachowań, a jedynie je odzwierciedla". Dlatego właśnie nie obawia się, że gra może prowokować do agresji w prawdziwym świecie.

Rozrywka daje ludziom możliwość wyrażania uczuć, angażowania się w uczucia, rozrywka opowiada historie. Przeświadczenie, że rozrywka kreuje zachowania było wielokrotnie testowane i obalane.

Zelnick podkreślił, że kwestia „kreowania zachowań” przez rozmaite dzieła przemysłu rozrywkowego była badana nie raz i nie dwa i nie potwierdzono, że mają one aż taki wpływ na odbiorców. Dodał również, że filmowe czy serialowe produkcje zawierają realistyczne sceny przemocy, a mimo to nie powodują, że ich widzowie zaczynają źle się zachowywać. Dlatego on sam nie martwi się „o fotorealistyczne gry wideo”.

Kreatywność jest domeną ludzi

W trakcie rozmowy CEO Take-Two odniósł się również do długiego czasu oczekiwania na GTA 6. Według niego Rockstar Games stawia na „perfekcję”, dlatego proces twórczy jest długotrwały i skomplikowany. Biorąc pod uwagę, że GTA 5, które ukazało się w 2013 roku, sprzedało się w ponad 210 milionach egzemplarzy i, jak podkreślił Zelnick w wywiadzie, pozostaje wzorem sukcesu w branży – chyba pozostaje mu zaufać.

To, co Rockstar Games wkłada w każdą ze swoich gier, to dążenie do kreatywnej perfekcji, dlatego zajmuje to dużo czasu i jest skomplikowane. Nie ogłaszamy sukcesu, dopóki on nie nastąpi.

Co więcej, Zelnick skomentował także temat sztucznej inteligencji w branży, stwierdzając, że choć nowe technologie mogą poprawiać efektywność pracy, to prawdziwa kreatywność jest domeną ludzi i nie może ona zostać zastąpiona przez AI. Deweloper odniósł się też do kontrowersyjnego zagadnienia praw autorskich, jakie wzbudza w niektórych kręgach generatywna sztuczna inteligencja:

Wierzymy w ochronę i wynagradzanie ludzi. Uważamy, że jeśli ich praca jest wykorzystywana przez AI, powinni otrzymywać za to zapłatę. Nie uważamy za właściwe, by ktoś wykonał pracę raz i była ona używana w kółko bez wynagrodzenia. Nie sądzimy, że to jest w porządku.

Przypomnijmy, że wcześniej szef Take-Two zapowiadał, że premiera GTA 6 będzie „największym wydarzeniem w historii branży rozrywkowej" i spodziewa się ogromnego sukcesu finansowego.

  1. Rockstar Games – oficjalna strona
Grand Theft Auto VI

Grand Theft Auto VI

PC PlayStation Xbox
przed premierą

Data wydania: 26 maja 2026

Informacje o Grze
Przed premierą
2688
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

2

Michał Harat

Autor: Michał Harat

Ukończył filologię polską ze specjalnością dziennikarską na UG. W grach zakochał się w wieku 4 lat, kiedy starszy kuzyn włączył mu zakurzonego Pegasusa. Pierwszy tytuł – Wolfensteina 3D – przeszedł w piwnicy swojego kumpla z zerówki (jego ojciec trzymał tam przestarzałego peceta). Dziś gra już niemal wyłącznie na konsolach, głównie na Switchu i PlayStation, ale ma też sporo retrosprzętu, na którym nadrabia to, co go ominęło za dzieciaka. O każdej produkcji soulsborne mówi, że „to dobra gra, być może najlepsza”. W wolnym czasie czyta książki, które nikogo nie interesują i chodzi na siłownię. Jest fanem mangi Berserk i filmów od wytwórni A24.

W Assassin’s Creed: Shadows zadania poboczne będą ważniejsze niż w poprzednich częściach. To dzięki nim poznamy pełną historię Naoe i Yasuke

Następny
W Assassin’s Creed: Shadows zadania poboczne będą ważniejsze niż w poprzednich częściach. To dzięki nim poznamy pełną historię Naoe i Yasuke

State of Play zapowiedziane. Pokaz gier Sony odbędzie się wcześniej, niż sądziliśmy

Poprzedni
State of Play zapowiedziane. Pokaz gier Sony odbędzie się wcześniej, niż sądziliśmy

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl