Switch 2 nie udźwignie pełnego Unreal Engine 5? Niektóre funkcje mogą być zbyt wymagające
Nintendo Switch 2 będzie wspierać pełen zestaw funkcji Unreal Engine 5, ale może mieć trudności z ich jednoczesnym wykorzystaniem. Eksperci wskazują, że niektóre technologie, jak Lumen czy Virtual Shadow Maps, mogą okazać się zbyt wymagające.

Premiera Nintendo Switch 2 zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią pojawiają się kolejne pytania o realne możliwości sprzętowe nowej konsoli. Po ośmiu latach od debiutu oryginalnego Switcha, gracze mogą oczekiwać wiele. Zainteresowanie wzbudza obsługa silnika Unreal Engine 5 – flagowego rozwiązania Epic Games, które napędza coraz więcej nowoczesnych tytułów (choć i tutaj pojawiają się kompromisy).
Choć wsparcie dla UE5 jest potwierdzone, nie oznacza to, że Switch 2 będzie w stanie wykorzystać wszystkie jego możliwości bez kompromisów (via Wccftech).
Co mówią eksperci?
W ostatnim odcinku swojego podcastu, eksperci z Digital Foundry — znani z technicznej analizy sprzętu i oprogramowania — odpowiedzieli na pytanie dotyczące możliwości Switcha 2 w kontekście Unreal Engine 5. Jak zaznaczają, sprzęt Nintendo może teoretycznie obsłużyć funkcje takie jak Nanite (zaawansowane renderowanie geometrii), Lumen (dynamiczne oświetlenie globalne) i Virtual Shadow Maps (wysokiej jakości cienie). Problem w tym, że uruchomienie ich wszystkich jednocześnie może być poza zasięgiem konsoli — nawet przy obniżonej rozdzielczości i jakości obrazu.
Digital Foundry przypomina, że nawet PlayStation 5 i Xbox Series X – konsole znacznie mocniejsze – nie zawsze radzą sobie z pełnym zestawem funkcji UE5 bez spadków płynności. Switch 2 choć ma być znacznie lepszy od poprzednika, nadal będzie słabszy od wyżej wymienionych konkurencyjnych sprzętów.
Fortnite pokazuje realne możliwości
Choć pełne wykorzystanie UE5 na Switchu 2 może być problematyczne, nie oznacza to, że gry stworzone w tym silniku będą poza zasięgiem. Dobrym przykładem jest Fortnite, który był prezentowany na nowej konsoli z płynnością 60 klatek na sekundę. Warto jednak dodać, że w tym przypadku wyłączono system Lumen, czyli jeden z najbardziej wymagających komponentów UE5.
Jak podkreślają eksperci, w testach przeprowadzonych na komputerze z kartą graficzną o architekturze Ampere, Lumen znacząco obciążał sprzęt – nawet przy zastosowaniu DLSS w trybie Performance (wydajności). Jeśli więc Switch 2 ma zachować płynność, to właśnie Lumen i Virtual Shadow Maps mogą być najczęściej wyłączanymi funkcjami.
Cyberpunk działa, więc jest nadzieja
Mimo ograniczeń nie wszystko wygląda pesymistycznie. Digital Foundry przyznaje, że Cyberpunk 2077 – gra uznawana za technologicznie wymagającą – działa na Switchu 2 zaskakująco dobrze. To sugeruje, że przy odpowiedniej optymalizacji deweloperzy będą w stanie wycisnąć z konsoli więcej, niż można by się spodziewać po samej specyfikacji.
Ostateczne możliwości nowego Switcha poznamy dopiero po premierze, która zaplanowana jest na 5 czerwca 2025 roku.