Stardew Valley, ale z piekła rodem. W Neverway zostaniemy farmerem w świecie rodem z koszmaru

W Neverway zobaczymy wszystkie urocze elementy rodem ze Stardew Valley – oraz sporo nadnaturalnej grozy.

Jakub Błażewicz

Stardew Valley, ale z piekła rodem. W Neverway zostaniemy farmerem w świecie rodem z koszmaru, źródło grafiki: Coldblood / Outersloth..
Stardew Valley, ale z piekła rodem. W Neverway zostaniemy farmerem w świecie rodem z koszmaru Źródło: Coldblood / Outersloth..

Przerażająca wersja Stardew Valley – tak gracze przyjęli zwiastun Neverway, który osadza poniekąd typowy symulator życia w bardzo niecodziennym dla gatunku świecie rodem z koszmarów.

Pokaz Triple-I Initiative przyniósł sporo ciekawych zapowiedzi. Niekoniecznie zupełnie nowych, ale prezentacja zwróciła uwagę graczy na wiele obiecujących „indyków”. Wśród nich znalazło się dzieło studia Coldblood – sama nazwa wiele mówi o tym, w jakim kierunku pójdzie ich „life sim”.

Zwykle symulatory życia podchodzą pod kategorię tzw. „cozy games”: tytułów stawiających na relaks i brak przemocy. Nie wszystkie gry sztywno trzymają się tej definicji, ale nawet te wyjątki mają sporo takich „przytulnych” elementów. Tak choćby w Stardew Valley jest system walki i eksploracja „lochów”.

Jednakże zespół Coldblood nawet nie próbuje udawać, że ich tytuł to „cozy game”. Neverway łączy bowiem konwencję „life sima z domieszką RPG” z klimatem rodem z horroru, w którym wymiar pełen niewysłowionej grozy powoli przenika do rzeczywistego świata.

Główna bohaterka – Fiona – po rezygnacji z pracy trafia na własną farmę. Ot, typowy początek „farmerskiego” symulatora życia. No, pomijając drobiazg, że dziewczyna zostaje „nieśmiertelnnym heroldem martwego boga”, a świat gry bynajmniej nie jest pełen kolorów – w Neverway dominują odcienie szarości, przez co łatwo zwątpić, że oprawa wizualna powstała we współpracy z artystą odpowiedzialnym za grafikę uznanego Celeste: Pedro Meiderosem (który odszedł z Extremely Ok Games po anulowaniu nowego projektu studia). Klimatu doda też ścieżka dźwiękowa autorstwa Richarda „Disasterpeace” Vreelanda (stworzył muzykę do m.in. Fez i Hyper Light Drifter).

Niemniej Neverway to nadal symulator życia w stylu Stardew Valley – nawet jeśli ten styl jest ukryty pod ponurą grafiką, przerażającymi scenami i nieco niepokojącymi postaciami niezależnymi. Uprawa roli, wędkowanie, ozdabianie farmy, nawet romanse z ponad dziesiątką postaci z własnymi wątkami i zadaniami – wszystkie te elementy rodem z SV znajdziemy w Neverway.

Jednocześnie gra zdaje się kłaść większy nacisk na dynamiczną walkę, z możliwością dostosowania stylu walki pod preferencje gracza. O śmierć będzie łatwo, przynajmniej sądząc po tym, co dotychczas pokazali twórcy.

To bynajmniej nie pierwszy projekt oparty na takiej koncepcji. W drodze jest równie „przytulne” Welcome to Elderfield od Chrisa Cote’a oraz We Harvest Shadows Davida Whele’a. Aczkolwiek żaden z tych tytułów nie stawia na pixel art, tak jak Stardew Valley – i Neverway.

Neverway

Neverway

PC Nintendo
przed premierą

Data wydania: 2026

Informacje o Grze
Przed premierą
Czekasz?
Podobało się?

1

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Bijący rekordy w box office Minecraft jest drugą najbardziej kasową adaptacją gry w historii. Potwierdzono rozpoczęcie prac nad kontynuacją kinowego hitu

Następny
Bijący rekordy w box office Minecraft jest drugą najbardziej kasową adaptacją gry w historii. Potwierdzono rozpoczęcie prac nad kontynuacją kinowego hitu

„Tylko psy usłyszą różnicę”. Gry na konsole i high-endowe PC wyglądają podobnie, twierdzi były szef Sony Interactive Entertainment

Poprzedni
„Tylko psy usłyszą różnicę”. Gry na konsole i high-endowe PC wyglądają podobnie, twierdzi były szef Sony Interactive Entertainment

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl