Sony przygotowuje deweloperów na handhelda PS6. Eksperci są tego pewni po testach oszczędzania energii na PS5

Eksperci z Digital Foundry przetestowali oszczędzanie energii w grach na PlayStation 5. To tylko ich utwierdziło w przekonaniu, że to tylko wstęp do handhelda.

futurebeat.pl

Zbigniew Woźnicki

Sony przygotowuje deweloperów na handhelda PS6. Eksperci są tego pewni po testach oszczędzania energii na PS5, źródło grafiki: Nik; Unsplash.com; 2021.
Sony przygotowuje deweloperów na handhelda PS6. Eksperci są tego pewni po testach oszczędzania energii na PS5 Źródło: Nik; Unsplash.com; 2021.

W połowie września Sony udostępniło aktualizację PlayStation 5 o numerze 25.06-12.00.00, wprowadzającą funkcję oszczędzania energii w wybranych grach. Kiedy w lipcu pojawiły się informacje o tej nowej opcji, nie zabrakło także spekulacji, że w ten sposób Sony przygotowuje deweloperów na swojego handhelda. Ostatnie testy Digital Foundry zdają się potwierdzać tę teorię.

Digital Foundry sprawdziło oszczędzanie energii na PS5

W jednym ze swoich najnowszych materiałów, Digital Foundry przybliżyło działanie oszczędzania energii w grach na PlayStation 5. Uruchomienie opcji mocno ogranicza możliwości konsoli, ponieważ o połowę zmniejsza liczbę wątków procesora (spadek z 16 do 8) i podobnie jest z pamięcią RAM, ponieważ jej przepustowość również jest niższa. Digital Foundry dodatkowo ocenia, że taktowanie procesora graficznego jest zmniejszone do nawet 20%.

Ma to wpływ na gry, które obsługują oszczędzanie energii. Digital Foundry przetestowało Demon’s Souls oraz Days Gone Remastered i okazało się, że ich twórcy w inny sposób podeszli do tematu. W przypadku Demon's Souls tryby wydajności i jakości zastąpiono trzecim, nowym trybem, działającym w rozdzielczości 1440p przy 30 klatkach na sekundę. Liczba klatek na sekundę (tzw. klatkaż) jest stabilna, ale zdarzało się, że wartość ta spadała poniżej 30. Natomiast w Days Gone Remastered tryby jakości i wydajności pozostały, ale zmieniono ich działanie. W przypadku pierwszego wprowadzono dynamiczną rozdzielczość do 4K w 30 klatkach, a w trybie wydajności obniżono rozdzielczość do 1280 × 1440, zaś liczba klatek utrzymuje się w okolicach 60, ale zdarzają się spadki poniżej 50.

Testy Digital Foundry pokazały, że pobór mocy konsoli jest zdecydowanie mniejszy w obu grach: w Demon's Souls – z ponad 200 W do około 93 W, w Days Gone Remastered – z około 230-240 W do około 100 W. Dla ekspertów jest to potwierdzenie ich wcześniejszych domysłów, że aktualizacja Sony była skierowana głównie do deweloperów, aby byli gotowi na PS6 Canis (handheld znany z przecieków).

Digital Foundry powtórzyło swoje słowa, uznając, że żaden gracz nie będzie realnie zainteresowany włączaniem oszczędzania energii, ponieważ spadek wydajności PlayStation 5 jest zbyt duży, a rachunki za prąd nie będą wiele niższe.

Podobało się?

0

Zbigniew Woźnicki

Autor: Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl