Steam Machine vs. PS5 i Xbox Series X. Sprzęt Valve zostawia konkurencję w tyle

Steam Machine od razu zaczęto porównywać do obecnej generacji konsol. Czy bardziej opłaca się kupić Xboxa Series X, PlayStation 5 Pro, czy unikalne PC od Valve?

futurebeat.pl

Zbigniew Woźnicki

Steam Machine vs. PS5 i Xbox Series X. Sprzęt Valve zostawia konkurencję w tyle, źródło grafiki: YouTube: Valve; 2025.
Steam Machine vs. PS5 i Xbox Series X. Sprzęt Valve zostawia konkurencję w tyle Źródło: YouTube: Valve; 2025.

Valve zaznaczyło, że Steam Machine to wciąż komputer, ale jego unikalna konstrukcja sprawia, że nie da się uniknąć porównań do konsol obecnej generacji. Stała niezmienna konfiguracja to element, który łączy urządzenie ze sprzętem Sony oraz Microsoftu i to dla nich wydaje się, że Steam Machine będzie największą konkurencją. Specyfikacja wszystkich urządzeń pozwala spojrzeć, które teoretycznie jest najbardziej opłacalne.

Steam Machine kontra PlayStation oraz Xbox

Steam Machine trafi do sprzedaży dopiero w 2026 roku, ale większość konfiguracji Valve opublikowało już teraz. Dlatego wiemy, czego się spodziewać po urządzeniu i możemy porównać hybrydę PC z konsolą z urządzeniami konkurencji. Poniżej znajduje się zestawienie, które stawia obok siebie Steam Machine z PS5 Pro, PS5 oraz XSX-em.

 

Steam Machine

PlayStation 5 Pro

PlayStation 5

Procesor

6 rdzeni / 12 wątków AMD Zen 4

8 rdzeni / 16 wątków AMD Zen 2

8 rdzeni / 16 wątków AMD Zen 2

GPU

AMD RDNA 3 (28 jednostek CU)

AMD RDNA 2

AMD RDNA 2 (36 jednostek CU)

Moc GPU (teraflopy)

Brak danych

16,7 teraflopów

10,28 teraflopów

Pamięć RAM

16 GB DDR5

16 GB GDDR6 +2 GB DDR5

16 GB GDDR6

Pamięć VRAM

8 GB GDDR6

Współdzielona z RAM

Współdzielona z RAM

Dysk

512 GB lub 2 TB SSD

2 TB SSD

825 GB lub 1 TB SSD

 

Xbox Series X

Procesor

8 rdzeni / 16 wątków AMD Zen 2

GPU

AMD RDNA 2 (52 jednostki CU)

Moc GPU (teraflopy)

12,15 teraflopów

Pamięć RAM

16 GB GDDR6

Pamięć VRAM

Współdzielona z RAM

Dysk

1 TB SSD

Powyższe dane pokazują, że Steam Machine jest potencjalnie mocniejszy od konsol. Pomimo tego, że procesor ma mniej rdzeni, to powstał w nowszej architekturze Zen 4. Podobnie GPU, które jest na RDNA 3. Przy PlayStation 5 Pro były plotki, że też w tej architekturze jest nowy procesor graficzny konsoli, ale Mark Cerny zdradził jeszcze w 2024 roku, że to wciąż RDNA 2.

Różnicę w wydajności widać jeszcze bardziej przy pamięci urządzeń. Każda z konsol musi współdzielić RAM pomiędzy systemem a grafiką, gdy Steam Machine nie ma takiego problemu. O ile patrząc na PC, to konfiguracja urządzenia Valve nie robi wrażenia, to przy konsolach 16 GB RAM i dedykowane 8 GB VRAM-u powinno zrobić różnicę.

Skąd w ogóle taka konfiguracja Steam Machine? Jeden z internautów zwrócił uwagę na X, że Valve po prostu wzięło najpopularniejsze wyniki z ankiet Steama i to posłużyło jako baza dla stworzenia urządzenia. To komputer dla „przeciętnego użytkownika Steama”.

Prawdziwe porównanie pojawi się dopiero za kilka miesięcy, ale „na papierze” wydaje się, że Steam Machine byłoby lepszym wyborem nawet jako domowa konsola. Na razie minusem jest brak dedykowanych aplikacji multimedialnych, jak Netflix i wszystko trzeba oglądać przez przeglądarkę. Poza tym urządzenie Valve może stać się alternatywą dla sprzętów Sony i Microsoftu.

Podobało się?

0

Zbigniew Woźnicki

Autor: Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

Jak wstrzymać konsumpcję towaru w Anno 117? Problem z garum dla cesarza

Następny
Jak wstrzymać konsumpcję towaru w Anno 117? Problem z garum dla cesarza

Twórcy Battlefield 6 chcą „nieustannej akcji”, ale po cichu zmniejszyli liczbę graczy w Przełamaniu. Społeczność jest podzielona

Poprzedni
Twórcy Battlefield 6 chcą „nieustannej akcji”, ale po cichu zmniejszyli liczbę graczy w Przełamaniu. Społeczność jest podzielona

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl