futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 12 maja 2025, 12:00

Problemy Obliviona Remastered na konsolach. Eksperci ujawniają niepokojące spadki wydajności

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered mierzy się problemami na wszystkich konsolach. Nawet PS5 Pro nie broni się przed dużymi spadkami wydajności i przycięciami.

Źródło fot. The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered; Virtuos; Bethesda Softworks; 2025
i

Gdy prawie 20 lat temu włączało się The Elder Scrolls IV: Oblivion na Xboksie 360, wyjście z kanałów wiązało się z drastycznym spadkiem klatkażu. Po latach gracze konsolowi mogą poczuć zapach nostalgii, ponieważ Xbox Series X, PlayStation 5 i PlayStation 5 Pro mierzą się z tymi samymi problemami. Spadki wydajności oraz crashe mają miejsce w tych samych miejscach, co zostało sprawdzone przez ekspertów z Digital Foundry.

Oblivion nie radzi sobie na konsolach

Digital Foundry przeprowadziło ponowne testy The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered na konsolach XSX, PS5 oraz PS5 Pro. Wnioski są jednoznaczne: gra ma liczne problemy i to abstrahując do tego, że wersja gry na konsolach Sony jest starsza od tej na sprzęcie Microsoftu, bo nie otrzymała dedykowanego hotfiksa. Jak pokazało Digital Foundry, łatka i tak w niczym nie pomogła.

Po pierwsze, zwrócono uwagę, że gra na każdej konsoli przycina się w tych samych momentach. Klatkaż potrafi spaść nawet poniżej 40 – na PS5 średnio wynosi 50 klatek, a na XSX i PS5 Pro 55 klatek. Takie przypadki gorszej wydajności zdarzają się nawet, gdy włączymy tryb jakości z maksymalną wartością 30 fps-ów. Najciekawszy jest powód, dlaczego gra działa niestabilnie.

Testy Digial Foundry przedstawiły interesujący wniosek: im dłużej gramy, tym Oblivion działa coraz gorzej. Różnica pomiędzy świeżo uruchomionym zapisem, a wczytanym w trakcie sesji grania potrafi wynieść około 20 klatek. Na problemy wpływa nie tylko przeskakiwanie pomiędzy plikami zapisu, bo częsta szybka podróż również odbija się negatywnie na działaniu gry.

Niemiłym dodatkiem jest crashowanie Obliviona przy próbie wczytania gry. Dzieje się to po jakimś czasie, gdy nagle podczas próby wczytania danego zapisu system wyrzuca nas do pulpitu konsoli. Problem mija po całkowitym restarcie. Jak wspomniano w nagraniu – w przypadku PS5 i PS5 Pro crash pojawił się po dokładnie tej samej sekwencji wczytania zapisów.

Ewidentnie Oblivion wymaga stosownej aktualizacji, której jeszcze nie otrzymaliśmy i jak na razie nie wiadomo, kiedy się ona pojawi. Zawiedzeni mogą być posiadacze PS5 Pro, bo konsola nie daje im żadnej przewagi, poza wyższymi rozdzielczościami, w tym natywnym 4K przy otwartym ekwipunku. Pod kątem wydajności nie ma jednak różnicy.

Digital Foundry zwraca uwagę, że The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered sprawia wrażenie gry wydanej naprędce, mimo że nie było takiej potrzeby. Deweloperzy mogli poświęcić więcej czasu na jej doszlifowanie i nikt by tego nie zauważył.

  1. Po 20 latach oryginalna ekipa twórców Obliviona w końcu obejrzała dokument o powstawaniu kultowego RPG. „To było tak niezręczne, jak myślałem”
  2. Oblivion Remastered uwzględnia wiele innych regionów Tamriel. Ciekawscy gracze mogą odwiedzić część z nich

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej