Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 lutego 2022, 10:04

Roblox większy od Epic Games Store, sukces gry w 2021 roku oszałamia

Epic Games Store mógł mieć za sobą udany rok, ale platformie daleko do sukcesu Robloxa, który może być najpopularniejszą grą na rynku.

Epic Games Store chwalił się, że tylko w 2021 roku zyskał 30 milionów nowych użytkowników, co całkiem słusznie uznano za sukces. Ten blednie jednak w zestawieniu nie tylko z wynikami Steama, ale i… Robloxa.

Roblox to gigant…

W styczniu tego roku darmowa platforma do tworzenia gier przyciągała średnio 54,7 miliona graczy każdego dnia. W całym minionym roku fiskalnym DAU (Daily Active Users) wyniosło 45,5 mln użytkowników, podczas gdy rekordem EGS w 2021 roku było 31,1 mln.

Oczywiście trudno porównywać te liczby, a mało która platforma lub gra podaje dane pokazujące dzienną aktywność użytkowników. Co najwyżej można spróbować zestawić owe 54,7 mln ze statystykami Steama albo łączną liczbą zarejestrowanych kont (według najnowszych danych: 230 mln w Robloxie, 194 mln w EGS).

Nawet w najpopularniejszych grach – czy to weteranach pokroju CS:GO, czy też debiutujących pretendentach, takich jak Lost Ark – rzadko bawi się jednocześnie więcej niż milion osób. Rekord całego Steama ze stycznia 2022 roku wynosi 29 milionów zalogowanych użytkowników, a w 2021 roku platforma przyciągnęła 120 milionów internautów w najlepszym miesiącu.

…i zarabia krocie

Pomijając te, co tu kryć, zawodne zestawienia, rzut oka na inne dane z raportu Robloxa pokazuje skalę sukcesu tej platformy. W 2021 roku użytkownicy Epic Games Store wydali na gry 840 milionów dolarów.W tym samym czasie gracze przynieśli Robloxowi przychód w wysokości 1,9 miliarda dolarów (ponad dwukrotnie większy niż rok wcześniej). Ponadto w 2021 r. wypłacono twórcom wykorzystującym tę platformę do publikacji własnych kreacji ponad 539 mln dol.

Roblox stawia na rozwój

Oczywiście ani Epic Games, ani Roblox nie zamierzają stać w miejscu. EGS szykuje kolejne darmowe produkcje do odebrania oraz liczne usprawnienia (w tym bardziej rozbudowane profile graczy).

Natomiast David Baszucki, dyrektor naczelny Roblox Corporation, zapewnił, że platforma chce umożliwić „głębsze formy komunikacji, imersji i ekspresji”. W praktyce obejmuje to m.in. inwestycje we własne metaverse.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej