Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 lipca 2021, 16:42

autor: Adam Królak

Nowa aktualizacja do Resident Evil Village usprawnia działanie na PC

Capcom poinformował dziś o nowej aktualizacji do Resident Evil Village poprawiającej wydajność gry. Łatka dostępna jest dla użytkowników platformy Steam.

Nowa aktualizacja do Resident Evil Village jest już dostępna. Rozwiązuje niektóre z problemów związanych z płynnością rozgrywki, a także wprowadza wsparcie dla AMD FidelityFX Super Resolution.

Uaktualnienie „waży” około 1 GB i naprawia najbardziej palący mankament dotyczący wydajności tytułu – czyli mikroprzycięcia, na które skarżyli się gracze. Dokonano także zmian związanych z zabezpieczeniami antypirackimi powodującymi spadki liczby klatek w grze. Capcom niedawno obiecał przyjrzeć się problemowi i, jak widać, odpowiedział na apele fanów.

Różnica liczby klatek podczas rozgrywki ze wsparciem FSR (z lewej) oraz bez FSR (z prawej).

Niedługo po wypuszczeniu aktualizacji na kanale YouTube o nazwie Sammy pojawił się filmik prezentujący różnicę w wydajności pomiędzy „starą” wersją a nową, z łatką wprowadzającą wsparcie dla technologii AMD FidelityFX Super Resolution (bezpośrednie porównanie zaczyna się od minuty 08:14). Z materiału można wywnioskować, że FSR znacząco poprawia wydajność RE8.

AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) jest technologią skalowania przestrzennego, która poprawia płynność animacji w grach. FSR ma pomóc w zwiększeniu wydajności podczas korzystania z nowszych i starszych kart graficznych firmy AMD (należących do rodzin takich jak Polaris i Vega), a także na układach Nvidii z serii RTX oraz GTX. Jest to w pewnym sensie odpowiedź na istniejące już od jakiegoś czasu DLSS (Deep Learning Super Sampling) od „zielonych”. Oprogramowanie AMD zostało niedawno udostępnione w formie open source – dostęp do kodu źródłowego jest teraz otwarty dla deweloperów. Pozwoli to na sprawne implementowanie FSR w większej liczbie produkcji.

Komputer, na którym youtuber testował FSR w Resident Evil 8 (więcej szczegółów w opisie filmiku na YouTube):

  • procesor Intel Core i9-9900K 5.2 GHz;
  • karta graficzna MSI Gaming X Trio GeForce RTX 2080 Ti 11GB GDDR6;
  • pamięć RAM: G.Skill TridentZ RGB 64 GB 3733 MHz.

O ile technologia FSR od AMD ma wpływ na liczbę klatek na sekundę podczas rozgrywki, to zmiany dokonane w zabezpieczeniach DRM dla wielu mogły mieć większe znaczenie, gdyż to one stały za spadkami płynności. Ironią jest, że mankament ten wykryto dzięki pirackiej wersji gry. W komentarzach na Twitterze podkreślano także szkodę, jaką ponieśli uczciwi gracze, którzy skazani byli na „rwanie obrazu” spowodowane problemem z zabezpieczeniem antypirackim. Pojawiły się głosy sugerujące firmie Capcom pozbycie się w przyszłości tego typu oprogramowania:

Ludzie, którzy „piracą”, nie są bezpośrednio poszkodowani kwestią związaną z zabezpieczeniami DRM. Koniec. Kropka. Wszystko jest od razu „scrackowane”. Problemy dotykają tylko graczy płacących za produkt. Po prostu całkowicie pozbądźcie się [DRM – dop. red.] – pisze Connor Turner pod tweetem konta Resident Evil.

Jestem uczciwie płacącym konsumentem i zabezpieczenia antypirackie w ogóle nie powinny mieć wpływu na moją rozgrywkę. Nie powinienem mieć gorszego doświadczenia niż ktoś, kto zwyczajnie „piraci” grę. Nie popełniajcie tego błędu ponownie, bo ludzie zaczną kraść wasze gry – napisał inny internauta o ksywce Steve.

Nowa aktualizacja do Resident Evil Village usprawnia działanie na PC - ilustracja #2
Bezpośrednie porównanie działania technologii FSR w grze Godfall. Źródło: gamingsociety.pl

Brak zabezpieczeń w grach – także tych wysokobudżetowych – nie jest niczym nowym. Jako przykład można podać choćby Wiedźmina 3 lub Cyberpunka 2077 od rodzimego CD Projekt Red, które są dostępne w formie „DRM-free” na platformie GOG.com.