Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 czerwca 2025, 08:41

„Próbowaliśmy i się nie udało”. CD Projekt RED pogodziło się ze swoim losem, potwierdzając, że nie przestanie tworzyć gier takich jak Wiedźmin 3 i Cyberpunk

CD Projekt RED chce tworzyć najwyższej jakości produkcje, więc skupi się tylko na fabularnych grach RPG. Choć kuszą ich eksperymenty, wiedzą, w czym są najlepsi.

Źródło fot. CD Projekt RED
i

Studio CD Projekt RED od zawsze związane było z grami RPG nastawionymi na fabułę. Najlepszymi przykładami są oczywiście Wiedźmin 3: Dziki Gon oraz Cyberpunk 2077, które cechują się bardzo wciągającą narracją. Po tylu latach zespół osiągnął w tej dziedzinie tak wysoki poziom, że obecnie nie jest w stanie stworzyć produkcji z innego gatunku (via 3DJugeos).

CDPR jest skazany na fabularne RPG

W najnowszym odcinku podcastu AnsweRED, gośćmi specjalnymi byli Marcin Iwiński, współzałożyciel CD Projekt RED, oraz Adam Badowski, współprezes studia. W rozmowie poruszono m.in. temat filozofii, którą firma zamierza kierować się w najbliższej przyszłości.

Nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, że CDPR chce skupić się na tym, w czym jest najlepsze – tworzeniu gier RPG z otwartym światem. Choć studio odczuwa pokusę eksperymentowania z nowymi gatunkami, to tylko w ten sposób jest w stanie dostarczyć produkty najwyższej jakości, o czym wypowiedział się Badowski.

We wszystkim, co robimy, nauczyliśmy się, że musimy być bardzo precyzyjni. Nie możemy robić tylu rzeczy, ile byśmy chcieli – choć kusi nas, by to robić. Próbowaliśmy i się nie udało. Musimy skupić się na tym, w czym jesteśmy dobrzy, i poświęcić temu 100% naszej uwagi. Wszystko opiera się na naszej strategii. Zamierzamy tworzyć wysokobudżetowe gry RPG z otwartym światem i narracją – to jest nasza nisza. I właśnie na tym się koncentrujemy.

Warto przypomnieć, że polscy deweloperzy próbowali swoich sił również w innych gatunkach. Przykładem jest karcianka Gwint, która co prawda wywodzi się z Wiedźmina 3, ale w swojej ostatecznej formie stała się zupełnie odrębną produkcją. Fani mogą też pamiętać The Witcher Battle Arena, czyli mobilną grę z gatunku MOBA. Została stworzona we współpracy ze studiem Fuero Games, ale bardzo szybko zniknęła ze sklepów.

Brzmi to bardzo prosto. Kiedy się rozwijasz, jest to trudne, bo pojawia się wiele pokus, ale jeśli zbytnio się rozproszymy, nie damy rady. Pomysły są świetne. Gry stają się coraz lepsze, zwłaszcza pod względem rozgrywki. Ale trzeba je dostosować do naszej koncepcji. To wymaga czasu. Początkowy entuzjazm jest duży, ale na dłuższą metę to nie działa.

Dzięki temu podejściu możemy się spodziewać, że kolejne gry studia, czyli Wiedźmin 4 i Cyberpunk 2, będą lepsze od swoich poprzedniczek. CD Projekt RED pracuje także nad tajemniczym Projektem Hadar, którego przynależności gatunkowej jeszcze nie poznaliśmy. Biorąc jednak pod uwagę słowa Badowskiego, najprawdopodobniej będzie to również fabularne RPG.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej