Preordery PS5 Pro ruszą jutro rano. W sklepach będą dostępne 2 wersje nowej konsoli Sony
Przedsprzedaż konsoli PlayStation 5 Pro rozpocznie się jutro rano. Konsumenci będą mieli do wyboru dwie wersje sprzętu.

Premiera konsoli PlayStation 5 Pro ustalona została na 7 listopada 2024 r. Znacznie wcześniej jednak rozpocznie się jej przedsprzedaż. Według licznika widniejącego na stronie sklepu RTV Euro AGD, sprzęt będziecie mogli zamówić od jutra od godziny 10:00. Dostępne będą dwa warianty:
- PS5 Pro bez żadnych dodatków;
- PS5 Pro w zestawie z napędem Blu-Ray.
Warto przypomnieć, że już jakiś czas temu poznaliśmy cenę samej konsoli, która wynosić będzie 3499 zł dla wersji bez napędu. Poniżej natomiast możecie zobaczyć grafikę porównującą wersję Pro do zwykłego PS5.
Jak widać, najmniejsze zmiany przeszedł procesor konsoli. Jest to zasadniczo ta sama jednostka, którą znamy z PlayStation 5, bazująca na architekturze AMD Zen 2, ale z nieco wyższym taktowaniem. Również bez zmian pozostaje ilość pamięci RAM, jednak model wykorzystany w PS5 Pro będzie posiadać zwiększoną przepustowość i taktowanie.
Znacznie ciekawiej jest w przypadku GPU, które w PS5 Pro ma zaoferować moc na poziomie 36,1 TFLOPS w porównaniu do 10,3 TFLOPS w podstawowym wydaniu konsoli. To właśnie ten element ma być najmocniejszą cechą nowego sprzętu, a jego wydajność przez niektórych przyrównywana była do karty graficznej Radeon RX 6800 od AMD.
Część osób mogą zaskoczyć te wartości, gdyż, jak podawało Sony, moc PS5 Pro miała być wyższa o 45%. O ile nie mamy tu do czynienia z błędem, można to wyjaśnić tym, że nowe GPU zostało stworzone w oparciu o inną architekturę (RDNA 3), więc liczby TFLOPS-ów nie należy bezpośrednio ze sobą porównywać.
Pożegnamy też śmiesznie mały jak na dzisiejsze czasy dysk o pojemności 825 GB. PS5 Pro zapewni 2 TB miejsca na dane, czyli wreszcie jej ilość będzie sensowa. Oczywiście należy pamiętać, że część z tego zajmie system operacyjny.
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
- gaming
- preorder
- Sony Interactive Entertainment
- PS5 Pro / PlayStation 5 Pro
- PS5
Komentarze czytelników
Kriszo Generał
Na przykład to. Te same teraflopy, różne architektury, różna wydajność. Wiem, że RTX, to zupełnie inna karta, niemniej czysta moc obliczeniowa nie zawsze ma bezpośrednie przełożenie na rzeczywiste osiągi. Gdyby dorzucili testy z RT, to Radeon otrzymałby jeszcze większe bęcki, pomimo tych samych teraflopów.
https://technical.city/en/video/Radeon-RX-7700-XT-vs-GeForce-RTX-4070-SUPER
Kriszo Generał
To jest ta sama architektura, więc w testach widać jak na dłoni wydajność tego CPU. Nie wiem, o jakich błędach piszesz. Zobacz sobie testy nowszych procesorów, wynik dla 3700X jest dokładnie taki sam. W PC wąskim gardłem nie jest też komunikacja CPU/GPU, bo wtedy po zmianie procesora na lepszy nie byłoby wzrostu wydajności, a wystarczy zobaczyć, jak na tle 3700X wypada 5800X3D - niebo, a ziemia. Niemniej, rzeczywiście do tego GPU może to jakoś tam wystarczy. 35 teraflopów ma RX 7700 XT, który oczywiście nie ma żadnego podjazdu do RTX 4070 Super (poziom RX 7900 GRE), także trochę tu zaszarżowałem z porównaniem. To też oczywiście poddaje w wątpliwość te mityczne 4K i 60 fps. Skalowane 4K, to już bardziej, w końcu po coś wprowadzili to swoje DLSS. Z drugiej strony, nie ma się co oczywiście dziwić. To bardzo wymagająca rozdzielczość i bez wspomagaczy radzą sobie z nią tylko najmocniejsze karty.
Tak czy tak, dalej uważam, że ten procek, w wymagających mocy CPU grach, będzie się dusił i nie ma tu żadnego znaczenia rozdzielczość. Jeśli GPU wydoli, to do zapewnienia wysokiej płynności będzie trzeba dużo mocy głównego procesora. Oczywiście nie w każdej grze, być może nawet w niewielu.
Benekchlebek Senator
AkuratcAlex dobrze tu mówi. Przy 4K pric ma niszowe znaczenie w każdej istniejącej grze wykorzystujacej moc współczesnych GPU
A.l.e.X Legend

Kriszo - specjalnie nie dałem tych testów ponieważ były to buildy z błędami / poza tym to test CPU do PC w oparciu o Windows a nie jednostki CPU użytek w konsoli. Cena zmiany CPU to rzecz groszowa przy tym co zmienili w PS5Pro brak zmiany CPU a jedynie podniesienie taktu sugeruje wręcz że nie było żadnego sensu tego zmieniać. Generalnie CPU i w PC ma w większości przypadków marginalne znaczenie przy 4K do 60 fps. Oczywiście czym mocniejsze GPU tym odcięcie na GPU może być dalsze co spowoduje że wcześniej zapcha się CPU. W przypadku PS5Pro wydaje po samej specyfikacji że CPU jest wystarczające dla GPU i tak samo w drugą stronę.
Kriszo Generał
https://www.purepc.pl/test-procesora-amd-ryzen-7-3700x-premiera-architektury-zen-2?page=0,24
https://www.purepc.pl/test-procesora-amd-ryzen-7-3700x-premiera-architektury-zen-2?page=0,21
Ee, nie zadusi w Total War? Kingdome Come? Poza tym, to już stary test. Miałem tego procka, później 5700X i nawet ten drugi obecnie nie zawsze daje radę. Komunikacja CPU/GPU nie ma tu znaczenia, jeśli brakuje mocy obliczeniowej. Co z tego wyjdzie, zobaczymy. Mogą zawsze wprowadzić różne cięcia w grach, żeby odciążyć procesor i utrzymać te 60 fps.
Liczby mówią same za siebie, a nie rozmawiamy o najnowszych grach. Jeśli nowe GTA ma być takim kilerem, grą totalną, to nie widzę, żeby ten wiekowy procesor miał tam zapewnić 60 klatek. Być może będzie tak, jak z piątą częścią, gdzie dopiero kolejne generacje i pecety pozwoliły grze rozwinąć skrzydła.