Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 października 2016, 11:35

Premiera Gears of War 4 oraz analiza Digital Foundry

Dziś debiutuje gra Gears of War 4 - czwarta pełnoprawna odsłona legendarnej serii Gears of War. Tytuł ukazał się na konsoli Xbox One oraz PC, a zdaniem serwisu Digital Foundry mamy do czynienia z najlepiej zoptymalizowaną produkcją crossplatformową ostatnich lat.

Po ponad pięciu latach od premiery Gears of War 3 doczekaliśmy się premiery Gears of War 4 – pierwszej pełnoprawnej odsłony uznanej serii strzelanek TPP przygotowanej z myślą o konsoli Xbox One, a także PC. Ponownie wracamy na planetę Sera, lecz tym razem towarzyszymy nowej generacji bohaterów, w tym synowi Marcusa Feniksa, JD Feniksowi. Produkcja studia The Coalition debiutuje na całym świecie w trzech edycjach: podstawowej, ostatecznej (uwzględniającej przepustkę sezonową) oraz kolekcjonerskiej, w skład której wchodzą m.in. stalowe opakowanie, figurka głównego bohatera w dwóch wersjach oraz dodatki cyfrowe.

Pakiety Xbox One S i Gears of War 4

Oprócz tego możliwe jest nabycie jednego z dwóch tematycznych zestawów Xbox One S. Pierwszy z nich zawiera biały wariant konsoli z dyskiem 1TB, podstawowym wydaniem gry oraz abonamentem Xbox Live Gold na 6 miesięcy. Drugi – u nas dostępny tylko w sieci sklepów RTV Euro AGD – uwzględnia Xboksa One S z dyskiem 2TB, który razem z kontrolerem przyozdobiono motywem inspirowanym Gears of War. Oprócz tego na HDD konsoli wgrano specjalne efekty dźwiękowe, GoW4 w wersji Ultimate Edition (wraz z kodem na dodatkowy, ekskluzywny pakiet Vintage JD Gear Pack i wczesnym dostępem do nowych trybów gry) oraz abonament Xbox Live Gold na 6 miesięcy. Przypomnijmy też, że Gears of War 4 jest kolejną produkcją wspierającą usługę Xbox Play Anywhere, tak więc cyfrowe wydanie gry uruchomimy zarówno na komputerze, jak i na konsoli, a tryb multiplayer pozwala na wspólną rywalizację użytkownikom obu platform. W Polsce GoW4 nabędziemy w wersji z polskimi napisami.

Bogatszy z dwóch zestawów Xbox One S i Gears of War 4 oferuje garść dodatków dla fanów cyklu. - Premiera Gears of War 4 oraz analiza Digital Foundry - wiadomość - 2016-10-12
Bogatszy z dwóch zestawów Xbox One S i Gears of War 4 oferuje garść dodatków dla fanów cyklu.

Recenzje

O pierwszych recenzjach czwartego Gears of War wspominaliśmy kilka dni temu (my wystawiliśmy ocenę 7/10), a w międzyczasie gra doczekała się kilkudziesięciu kolejnych. Zdecydowana większość recenzentów uznała czwórkę za godnego następcę serii, aczkolwiek nie brakuje dość rozbieżnych opinii na temat poszczególnych elementów. Autorzy zgodnie chwalą rozgrywkę, zwracając uwagę na udane innowacje, rozwijające schemat znany z poprzedniczek, choć tu i ówdzie krytycy narzekają na pewną „ociężałość” (w porównaniu, rzecz jasna, z wcześniejszymi Gearsami). Nie wszystkim do gustu przypadła kampania fabularna, przez część recenzentów uznana wyłącznie za pretekst do gry bądź wstęp do nowej trylogii, a nie pełnoprawną, interesującą historię, m.in. na skutek nieco dziwacznego – ich zdaniem – tempa narracji, przerywanej przez wstawki niepowiązane z głównym wątkiem. Równie rozbieżnie oceniono postacie: dla jednych wyraziste i łatwo zapadające w pamięć, dla innych dość nijakie, niedorównujące kadrze z pierwszych trzech odsłon z Marcusem Feniksem na czele. Natomiast tryby wieloosobowe podbiły serca większości recenzujących, pomimo pojedynczych głosów, według których starzy wyjadacze (czy nawet osoby ze wczesnym dostępem do gry) mają na tyle dużą przewagę w stosunku do nowicjuszy, że ci ostatni mogą szybko zniechęcić się do potyczek sieciowych.

Analiza Digital Foundry

Pozostaje jeszcze kwestia technicznej jakości produkcji, zwłaszcza wersji pecetowej, tradycyjnie będącej portem z konsoli Xbox One. Jednak specjaliści z serwisu Digital Foundry uspokajają w nowym materiale wideo, że Gears of War 4 nie tylko radzi sobie bardzo dobrze na obu platformach, lecz jest wręcz najlepiej zoptymalizowaną konwersją na PC od lat. Co więcej, w grze zaimplementowano rozbudowany benchmark, pozwalający na przetestowanie różnych ustawień graficznych. Nie znaczy to, że obyło się bez zgrzytów – w filmiku odnotowano, że choć redakcja DF praktycznie nie zauważyła problemów z płynnością animacji, to otrzymała informacje od graczy na temat okazjonalnych spadków liczby fps-ów w pewnych lokacjach. Pełną analizę serwisu możecie obejrzeć poniżej.

Wymagania sprzętowe Gears of War 4

Minimalne wymagania:

  • Procesor: AMD FX-6300 / Intel i5 3470 3.0 GHz;
  • Karta grafiki: AMD Radeon R7 260X (2 GB) / Nvidia GeForce GTX 750 Ti (2 GB);
  • Pamięć: 8 GB RAM;
  • Dysk twardy: 80 GB wolnego miejsca;
  • System operacyjny: Windows 10 Anniversary Update.

Rekomendowane wymagania:

  • Procesor: AMD FX-8350 / Intel i5 4690 3.5 GHz;
  • Karta grafiki: AMD Radeon R9 290X lub RX 480 (4 GB) / Nvidia GeForce GTX 970 lub GTX 1060 (4 GB);
  • Pamięć: 8 GB RAM;
  • Dysk twardy: 80 GB wolnego miejsca;
  • System operacyjny: Windows 10 Anniversary Update.

Idealne wymagania:

  • Procesor:: AMD FX-9590 / Intel i7 4790 4 GHz;
  • Karta grafiki: AMD Radeon R9 Fury X (4 GB) / Nvidia GeForce GTX 980 Ti lub GTX 1080 (+6 GB);
  • Pamięć: 16 GB RAM;
  • Dysk twardy: 80 GB wolnego miejsca (dysk SSD);
  • System operacyjny: Windows 10 Anniversary Update.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej