Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 maja 2025, 11:25

autor: Michał Harat

Po 9 latach od premiery popularna „wielka strategia” wkracza na eksperymentalną ścieżkę. HoI4 otrzyma pojazdy z czasów II wojny światowej, które nigdy nie powstały

Strategia Hearts of Iron 4 otrzyma wkrótce dodatek, który wprowadzi na arenę walk projekty pojazdów bojowych, które jak dotąd nigdy nie opuściły deski kreślarskiej. Paradox powoła do życia prawdziwe monstra.

Źródło fot. Paradox Interactive
i

Choć Hearts of Iron IV w czerwcu będzie świętować 9. rocznicę premiery, Paradox nie zamierza opuszczać placu boju. Twórcy ogłosili, że najnowszy dodatek – Prototype Vehicles Unit Pack – ukaże się wcześniej, niż zapowiadano, i zabierze graczy w świat najbardziej szalonych eksperymentów militarnych XX wieku.

Zgodnie z nową zapowiedzią, paczka prototypowych pojazdów trafi do gry w drugim kwartale 2025 roku (czyli być może już za chwilę). Pierwotnie planowano premierę na trzeci kwartał. Jak informuje jednak studio:

Prototypowe pojazdy są prawie gotowe do wyjazdu, więc zamiast wypuszczać je w trzecim kwartale, jak pierwotnie zapowiadaliśmy, wypuścimy je w drugim!

Fruwające czołgi i inne cuda

Wprawdzie nowy pakiet jednostek nie wprowadza zmian w rozgrywce, lecz stanowi zestaw unikalnych modeli 3D, które zastąpią standardowe wizualizacje pojazdów w grze (via PCGamesN). Choć nie wpływają one na statystyki, pozwolą graczom lepiej wczuć się w alternatywne wersje historii, w których na polach bitew mogłyby pojawić się pojazdy do tej pory pozostające w sferze fantazji inżynierów z wybujałą wyobraźnią.

Paradox Interactive

Jak czytamy w oficjalnym dzienniku deweloperskim:

To pojazdy z czasów, gdy wyścig zbrojeń trwał w najlepsze, a każdy sposób na zyskanie przewagi nad wrogiem był bitwą samą w sobie. Wiele z nich powstało, by ulepszyć istniejące konstrukcje, inne miały przetrzeć nowe szlaki, a niektóre były tworzone z czystej desperacji.

Pojazdy zostały opracowane na podstawie archiwalnych planów i szkiców. Część z nich „istniała” oczywiście tylko w teorii – dlatego twórcy musieli sami stworzyć wizualizacje tego, jak mogłyby one wyglądać, gdyby faktycznie trafiły do produkcji.

Paradox Interactive

Wśród przedstawionych modeli znajdują się m.in.:

  1. Grasshopper – czołg z podwójnymi wirnikami śmigłowca, zaprojektowany do krótkich „skoków” nad przeszkodami (oryginalnie projekt szybko ponoć zarzucono z powodu licznych problemów technicznych);
  2. Modra Revolving Tank – maszyna z obrotowym, zaokrąglonym kadłubem, zaprojektowanym tak, by odbijał pociski;
  3. Skoda SK 13 – czechosłowacki pojazd napędzany… węglem, powstały jako odpowiedź na niemieckie niedobory paliwa;
  4. Praying Mantis – jego „przedział bojowy” mógł się wychylać, by ostrzeliwać przeciwnika zza przeszkód;
  5. Jasquet Articulated Tank – przypominający gąsienicowego węża czołg wielosegmentowy, stworzony z myślą o najtrudniejszym terenie;
  6. Biemmi Naval Tank – amfibia, która bardziej przypominała miniaturowy okręt podwodny niż czołg;
  7. 2B1 „Oka” – ciężki moździerz artyleryjski z absurdalnie wielkim działem, które w praktyce było niemal niemożliwe do użycia z powodu potężnego odrzutu.

Wszystkie wizualizacje możecie obejrzeć we wpisie twórców (te zamieszczone przeze mnie to zaledwie wierzchołek góry lodowej). W pakiecie znalazły się też eksperymentalne „samoloty”, m.in.:

  1. Belyayev DB-LK – maszyna z dwoma kokpitami i podwójnym ogonem, zaprojektowana „dla tych, którzy nie chcą latać samotnie”;
  2. Bachem Ba 349 Natter – samolot rakietowy, w którym pilot był wynoszony (czy też wystrzeliwany) w powietrze, a następnie przejmował stery i ostrzeliwał wroga rakietami, po czym musiał się katapultować – bo maszyna nie posiadała podwozia.

Na zakończenie Expansion Passa

Prototype Vehicles Unit Pack wieńczy pierwszy Expansion Pass do Hearts of Iron IV. Przypomnijmy, że jego start – czyli DLC Götterdämmerung – został przez graczy oceniony pozytywnie, natomiast środkowy pakiet Graveyard of Empires spotkał się z druzgocącą krytyką.

Wraz z premierą nowego dodatku Expansion Pass 1 zmieni formę na tzw. „dynamiczny pakiet”, co oznacza, że gracze będą mogli dokupić brakujące DLC z rabatem. Twórcy ostrzegają jednak:

[…] oznacza to, że bonusy za zamówienia przedpremierowe nie będą już dostępne w tym pakiecie, więc wybierajcie mądrze.

Michał Harat

Michał Harat

Ukończył filologię polską ze specjalnością dziennikarską na UG. W grach zakochał się w wieku 4 lat, kiedy starszy kuzyn włączył mu zakurzonego Pegasusa. Pierwszy tytuł – Wolfensteina 3D – przeszedł w piwnicy swojego kumpla z zerówki (jego ojciec trzymał tam przestarzałego peceta). Dziś gra już niemal wyłącznie na konsolach, głównie na Switchu i PlayStation, ale ma też sporo retrosprzętu, na którym nadrabia to, co go ominęło za dzieciaka. O każdej produkcji soulsborne mówi, że „to dobra gra, być może najlepsza”. W wolnym czasie czyta książki, które nikogo nie interesują i chodzi na siłownię. Jest fanem mangi Berserk i filmów od wytwórni A24.

więcej