Planują budowę najdłuższego na świecie podwodnego pociągu dużych prędkości. Ma on podróżować pod oceanem i połączyć dwa półwyspy w kilka minut

Chiny planują budowę najdłuższego podwodnego tunelu na świecie, dłuższego niż dwa obecne rekordy razem wzięte. Trasa Dalian-Yantai ma skrócić podróż z 10 godzin do 40 minut. Na drodze stoją jednak trzęsienia ziemi i koszty rzędu 36 mld euro.

futurebeat.pl

Mateusz Zelek

Komentarze
Planują budowę najdłuższego na świecie podwodnego pociągu dużych prędkości. Ma on podróżować pod oceanem i połączyć dwa półwyspy w kilka minut, źródło grafiki: Pixabay/PublicDomainPictures.
Planują budowę najdłuższego na świecie podwodnego pociągu dużych prędkości. Ma on podróżować pod oceanem i połączyć dwa półwyspy w kilka minut Źródło: Pixabay/PublicDomainPictures.

Chiny mają jeden z najbardziej ambitnych planów architektonicznych w historii. Chcą stworzyć tunel łączący miasto portowe Dalian na półwyspie Liaodong z miastem Yantai, znajdującym się po drugiej stronie cieśniny na półwyspie Szantung. O ile budowa kiedykolwiek się rozpocznie.

Najdłuższy podwodny tunel kolejowy będzie liczył ponad 100 kilometrów

Ambitny plan zakłada budowę podwodnego tunelu kolejowego o łącznej długości około 123-126 kilometrów, z czego około 90 kilometrów znalazłoby się pod wodą w Cieśninie Bohajskiej. Gdyby budowa doszła do skutku, oznaczałoby to, że jest to najdłuższy ciągły podwodny tunel na świecie. Obecnymi rekordzistami są japoński Seikan o długości 53 kilometrów oraz 50-kilometrowy tunel pod kanałem La Manche łączący Wielką Brytanię z Francją. Chiński projekt byłby w zasadzie dłuższy niż oba obecnie użytkowane tunele razem wzięte.

Tunel ma stać się częścią chińskiej sieci kolei dużych prędkości, ale przewidywany jest także transport pojazdów. Te będą mogły zostać załadowane na wagony kolejowe i pokonać całą trasę w czasie około 40 minut. Dlaczego ma to znaczenie? Obecnie podróż pomiędzy półwyspami Liaodong i Szantung promem zajmuje blisko 10 godzin. W przypadku transportu lądowego trasa pomiędzy tymi miastami liczy ponad 1400 kilometrów.

Idea tunelu Dalian-Yantai jest obecna w chińskiej polityce od lat 90. Jego realizację wielokrotnie przekładano z powodu astronomicznych kosztów – szacuje się je na nawet 300 miliardów juanów, co odpowiada około 36,6 miliarda euro. Czyni to inwestycję jednym z najdroższych projektów infrastrukturalnych tego typu na świecie. W optymistycznym scenariuszu jego koszty miałyby się zwracać dzięki transportowi oraz potencjalnej turystyce, ponieważ tunel stałby się jedną z kluczowych atrakcji tego regionu. Oczywiście przy założeniu, że koszty jego utrzymania nie będą równie astronomiczne, co sama budowa.

Oprócz kosztów istnieje wiele innych zagrożeń – po pierwsze kwestia podłoża oraz ryzyko trzęsień ziemi, które występują w regionie cieśniny. Projektanci muszą stworzyć tunel wytrzymujący wstrząsy o magnitudzie 8 w skali Richtera. Jednocześnie plan zakłada budowę aż 3 tuneli obok siebie – głównego z myślą o torach kolejowych, jednego dla celów konserwacyjnych i jednego przygotowanego z myślą o bezpieczeństwie.

Do tego dochodzi kwestia ingerencji w życie setek tysięcy, a nawet milionów zwierząt na terenie budowy. Oznaczałoby to potencjalną katastrofę ekologiczną, która mogłaby doprowadzić do tragedii. Dlatego budowa jest jednym z megaprojektów, który może kiedyś zostanie zrealizowany. Według najnowszych założeń tunel miałby zostać oddany do użytku na początku lat trzydziestych XXI wieku.

Projekt jednak może zostać nigdy nie ukończony – obecnie Chiny skupiają się na rozwoju technologii AI oraz rozwijania swojego potencjału gospodarczego m.in. w motoryzacji.

Mateusz Zelek

Autor: Mateusz Zelek

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W tematyce gier i elektroniki siedzi, odkąd nauczył się czytać. Ogrywa większość gatunków, ale najbardziej docenia strategie ekonomiczne. Spędził także setki godzin w wielu cRPG-ach od Gothica po Skyrima. Nie przekonał się do japońskich jrpg-ów. W recenzowaniu sprzętów kształci się od studiów, ale jego głównym zainteresowaniem są peryferia komputerowe oraz gogle VR. Swoje szlify dziennikarskie nabywał w Ostatniej Tawernie, gdzie odpowiadał za sekcję technologiczną. Współtworzył także takie portale jak Popbookownik, Gra Pod Pada czy ISBtech, gdzie zajmował się relacjami z wydarzeń technologicznych. W końcu trafił do Webedia Poland, gdzie zasilił szeregi redakcji Futurebeat.pl. Prywatnie wielki fanatyk dinozaurów, o których może debatować godzinami. Poważnie, zagadanie Mateusza o tematy mezozoiczne powoduje, że dyskusja będzie się dłużyć niczym 65 mln lat.

Ze 100% aprobatą nowy serial Netflixa jest uważany za najlepszą aktorską adaptację mangi, jaka kiedykolwiek powstała

Poprzedni
Ze 100% aprobatą nowy serial Netflixa jest uważany za najlepszą aktorską adaptację mangi, jaka kiedykolwiek powstała

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl